torsdag 2 juli 2009

Brysselkoll

"Handeln kommer inte översvämmas av krokiga gurkor"

"Fula frukter, fläckiga svampar, krokiga gurkor och knotiga morötter är på ingång igen efter att EU släpper på en 20-årig regel."

För ett tag sedan skrev jag ju två inlägg om gurkor. Det första handlade om att jag råkat på en helt vanlig gurka, i en helt vanlig affär här i Italien. Det andra handlade om hur gurkan faktiskt smakade, och om de korkade, och mycket tuffa regler som finns för våra Eu-standardiserade gurkor. Men nu verkar det som om Brysselkollarna har kollat färdigt, och tagit sitt Eu-standardiserade förnuft till fånga. Eller, jag hoppas i alla fall att det är därför som reglerna tagits bort. Och inte för att de genom att diskutera huruvida en regel ska få finnas eller inte, Brysselkollrat bort ett par hundra timmar till av Eu-parlamentets dyrbara tid. För jag kan ju faktiskt undra, hur pass viktiga de här frågorna är egentligen. Speciellt som odlarna redan anpassat sig efter reglerna och, åtminstone vad det gäller gurkor, odlar dem med en metod som gör att de inte längre blir krokiga.

7 kommentarer:

malin sa...

Men!Hur kunde du!? Jag märkte genast att något var fel, kändes som att han visste.Och nu vet jag, han vet!;)

Kram Ma

segsliten sa...

Malin: Den var så fin, och han längtar så efter sin födelsedag, och då blev det som det blev! ;)

malin sa...

he he, nåja! Jaaag förlåter dej!;)

Kramisar Ma

Miranda sa...

Oj detta har inget att göra med gurkor, utan jag är mest nyfiken. Du pratar svenska med dina barn? I så fall, svarar de på svenska eller italienska?

segsliten sa...

Malin: :)

Miranda: De är tvåspråkiga. Jag pratar svenska med dem, och de svarar på svenska.

Anne sa...

Tänk att EU-parlamentarikerna inte har mer att oroa sig över än hur gurkorna ska se ut...tragist!
Ha en skön dag!

segsliten sa...

Anne: Ja, man blir ju lite orolig. Speciellt med tanke på att det finns många andra, betydligt viktigare frågor, som säkerligen får vänta, medan de diskuterar krokiga gurkor och knotiga morötter.