onsdag 13 maj 2009

...men ingen har skor


En sån här, det vill säga en typisk gurka, har jag aldrig sett i Italien förut. Här brukar nämligen gurkorna se ut som en korsning mellan en squash och en inläggningsgurka. Med andra ord, en lite kortare och knubbigare variant än vår. Gurkan på bilden är emellertid inköpt av mig igår, och jag tycker det ska bli otroligt spännande att se huruvida den smakar som en svensk gurka, eller inte. Men, med tanke på att den innehåller mestadels vatten, och vattnet i Italien inte är speciellt gott, så förväntar jag mig inte mycket av denna långa gröna Cucurbitaceae.

Spänningen är olidlig!

15 kommentarer:

FoxensRos sa...

Då hoppas jag att den är odlad med Hwila (svenskt mineralvatten) *s*.
Tzaziki är ju gott att göra av Gurka annars.
*kramas*

segsliten sa...

Foxensros: Jag älskar Tzaziki!

lurigopalia sa...

Min kompis som jobbat här förut .Antonio från cesilien han odlade vanliga gurkor som såg ut som svenska och smakade färsk gurka precis som de svenska när de är som bäst.Jag fick så mycket gurka av honom så jag ville lägga in dem.Men där var det stopp det fins ju ingen riktig ättika här. bara vinäger.Det blev tzatsiki,saltgurka,stekt gurka,osv..

Anonym sa...

Men hur länge hade du bott i Italien? Utan GURKA? Jag handlar "Svensk " gurka på Lidl...alltså mera tysk...det har jag gjort sen jag satte min fot på italiensk mark. Godare än certoli (?, stavning).

Kram NIna

Var är mitt emellan?

Livet på Citronodlingen sa...

Våra hemmaodlade ser nästan helt normala ut, men de har små taggar överallt så man måste skala dem...

Men va f*** Vill de att man ska bryta fingrarna va sig? Ordverifiering: dzdfletd

segsliten sa...

Lurigopalia: Bra att ha vänner som löser ens gurk problem! Det här med att det inte går att få tag på ättika är himla jobbigt.

Nina: Nähä! Då måste jag åka och kolla där!
Mittemellan borde bli Fiorenzuola eller Fidenza.

Anonym sa...

Man vet aldrig den kan kanske vara bra! Jag bodde i Spanien ett tag, gillade inte deras gurka just av den anledningen som du nämner. jag saknar salta godisar så fruktansvärt!

Kolla in Joan Rivers klippet på mitt senaste inlägg helt hysteriskt!

segsliten sa...

Pysen: Visst är det konstigt att de är taggiga! Ja, ordverifieringen blir bara konstigare och konstigare.

Weirdo: Saltlakrits verkar vara ett nordiskt fenomen! Jag lyckades inte se ditt klipp igår, problem på nätet antar jag, försöker idag.

Livet på Citronodlingen sa...

Kika in hos mig, jag har något till dig.. Jag vet att du redan fått den, men du är värd den många gånger om :o)

segsliten sa...

Pysen: Tack! Vi har nog gått om varandra här inne på bloggen, för jag var just inne hos dig. Det spelar ingen roll att jag fått den tidigare, jag blir lika glad ändå!

Speja sa...

Ja, utseendet kan man ju lätt bedras av. Du rapporterar väl om smaken? Ha det fint!

segsliten sa...

Speja: Ska äta lite av den till lunch, så det blir väl en smakrapport sen.

Veronica sa...

Jag äter aldrig gurka nuförtiden. Väntar på smakrapporten :)

Kram

Eva sa...

Gurkan har blivit så dyr! Ändå består den som du säger bara av vatten. Men vi hittade en gurka för 23 spänn men den la jag tillbaka. Haha.. Morötter är billigare.. inte klokt! :)

segsliten sa...

Eva: Jag minns inte vad jag betalade för den här tyvärr.