onsdag 1 juli 2009

Uppläxning

I Italien har man, som jag tidigare berättat, en sjuklig förkärlek för läxor. Inte nog med att man öser läxor över barnen under året, utan man förpestar även deras lov med läxor. Två dagars karnevallov - läxor. Sex dagars påsklov - läxor. Jullov - ett par ton läxor. Sommarlov - en hel bok med läxor, samt extrauppgifter vid sidan om. Jag vet inte riktigt hur de tänker, men det verkar som om de kör enligt modellen: Lär, så att du vet att du lever!
Boken här nedan är storklimpens* sommarläxbok. Den är på 96 sidor, och ska hänga som ett hotande svart åskmoln över hela sommarledigheten. Jag och storklimpen har bestämt att vi ska sprida ut det över hela sommarlovet. Och sen har vi fastställt vilka perioder som ska få vara helt läxfria.


I Italien har de flesta familjer semester i augusti, och eftersom föräldrarna inte har ork att ta itu med läxorna tidigare, så blir de oftast liggande till semestern. Det är lite tråkigt, för det som ska vara en skön och avslappnande period, ett lov att bara vara tillsammans på, blir ofta fyllt av onödiga bråk och irritationer. Jag vet inte hur många gånger jag har sett mammor, pappor och barn sitta under parasollen på stranden och kämpa. Oftast är föräldrarna så irriterade att det slår gnistor om dem, och barnen så gnälliga och trotsiga, att jag får magsår bara av att sitta bredvid.

Vi får alltså se hur det går i sommar, men än så länge verkar allt vara frid och fröjd. Till min stora lycka gillar storklimpen skolarbete och kan knappt hålla fingrarna ifrån boken. Jag hoppas verkligen att denna entusiasm håller i sig till det att boken är färdig, men vem vet, sommaren är lång.
Eftersom storklimpen är en hejare på att läsa, så slapp han i alla fall läsläxan. Skönt, för jag skulle vilja att han läser lite svenska böcker under sommaren. Och utan påtvingad läsläxa kommer det nog läsas en hel del, för finns det något storklimpen älskar, så är det böcker!

*Han är sex år och har gått ut första klass.

10 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Det är ju inte liiiteee läxa de får heller... Stackars barn!

Anonym sa...

Det är väl lite väl att ta i det där med läxor- vad ska det vara bra för. Det är ju hur mycket som helst.. Usch!

Anonym sa...

Vad kul det måste vara att ha ett barn som gillar att läsa!

Anonym sa...

Hejsan,àh vad jag minns de dàr himla làxbòckerna sedan mina tvà àldsta gick i elementare.De hàngde som ett svart làxmoln over oss....Matteos làrare samlade dessutom in dem och ràttade hela boken med beska kommentarer i kanten.
Iàr njuter vi av att han precis gàtt ur terza media och dàrfòr àr làxfri. Min àldsta tjej som skall upp i quarta superiore àr full med làxor,stackarn men lillgrabben har ett àr kvar i lekis.Kram Maria i Sanremo

Amanda sa...

Ja, inte nog med att det ges mer och mer läxor. Barnen ska läsa fler och fler ämnen och lära sig fler och fler språk. När ska dom egentligen ha tid att bara få vara barn?

Tack för din fina kommentar inne hos mig. Det värmde!
Hur står det till med systern idag?

Kram

Myra sa...

Inte riktigt lika mycket här, men här har de också läxor över alla lite längre lov. Jag blir tokig!
Tycker att ledigt ska vara ledigt och skola ska vara skola. Läxor - ja visst. Men med måtta då de är så unga.

Ett annat exempel här är att de har glosor varje vecka. Inget emot det allt. Tycker tvärtom att det är kanon. Men de ha lagt dem på måndagar! Vilket gör att varenda j-vla söndagkväll sitter vi här och gör en sista (första ibland. *hoppsan*) genomgång. Kunde de inte ha förhöret lite senare i veckan istället, så man inte blir 'tvingad' till läxläsning på helgen...?

nillas liv på pinnen sa...

Precis det blir effekten: En massa konflikter i familjer. Och det är ju inte vad man behöver under ledigheten...
Dessutom förstör det mycket för de elever som "behöver träna extra" för de får mycket mer läxor och kan tappa lusten för skolan för evigt.

segsliten sa...

Pysen: Nej, det är alldeles på tok för mycket.

RedPaint: Det verkar nästan som om de vill få barnen att tycka illa om skolan redan från början. Typ: Tro inte att det ska vara roligt i skolan, här är det hårt arbete som gäller...året om!

Weirdo: Det är toppen! Dessutom läser han sagor för lillebror.

Maria: Stackars tjej! Jag ser gymnasieelever vid poolen med böcker tjocka som biblar i handen. Jag förstår inte varför man ska ge läxor till alla. Vore det inte bättre att ge det till dem som halkat efter och behöver komma i kapp?

Amanda: Här i Italien får barnen inte vara barn på samma sätt som i Sverige. De ska tuktas i tid!

Myra: Glosor till måndagar...jag antar att de tänkt att det är bra att ha helgen på sig. De har nog inte funderat över hur korkat det är, eftersom man oftast vill göra annat då.

Nilla: Nej, och de som ligger efter, halkar ännu mera efter. Som tur är har storklimpen inga som helst problem i skolan, hade han haft det, så hade det varit rena rama helvetet.

K-L sa...

Min stora son som är lika gammal som din storklimp har två olika böcker med läxor plus läsläxa som ska läsas varje dag. Han har pratat med barnen här och insett att svenska barn inte har sommarläxa. Hur orättvist han tycker att detta är kan du kanske ana. Jag tycker också att det är grymt orättvist att jag som mamma inte kan få koppla av med min son utan att ha ett helt berg av läxor hängande hotfullt över oss.

segsliten sa...

Kajsa-Lisa: Nej det är verkligen inte schyst mot barnen med alla dessa läxor. Och det är taskigt mot föräldrarna också, som tvingas till onödiga strider med barnen.