torsdag 16 april 2009

Kors i taket!

Idag är en sådan där dag då jag inte slutar att förundras. I morse lyckades jag ta med mig lillklimpens bok till dagisbiblioteket, halleluja! Eftersom jag lyckats ta priset som världens mest tankspridda mamma, så är detta verkligen något att fira. Jag funderade lite på att ringa Guinness rekordbok, jag kanske kan få en rad, eller två. Jag undrar i vilken kategori jag skulle kunna få med det? Human body, modern society, eller varför inte amazing feats? Jag antar att den sista kategorin är den mest passande, för en mer häpnadsväckande bedrift än att få med sig boken till dagis en torsdagsmorgon, har jag nog aldrig stött på.
Efter denna absolut oanade och mycket oväntade hjärnaktivitet kommer sen följande kalldusch: Klockan halv nio svassar jag in på dagis och svänger stolt hit och dit med bokkassen. Jag fullkomligt lyser av stolthet, och tycker att jag varit sååå duktig. Jag känner att jag presterat något riktigt bra, jag har kommit ihåg boken. Dagen är räddad! Men, vad nu? Jag hittar ingen korg att lägga den i. Korgen brukar alltid stå precis innanför dörren, och just då, just idag, så lyser den intensivt med sin frånvaro. Jag tittar mig lite omkring, räknar veckans dagar i huvudet, och kommer fram till att det är torsdag, och att korgen alltså SKA stå på golvet framför mig. Jag letar reda på en av fröknarna och frågar var jag ska lägga boken. Hon tittar oförstående på mig. Att påstå att hon såg ut som ett frågetecken, skulle vara att underdriva å det grövsta.

- Bok?
- Ja! Är det inte idag böckerna ska in?
- Äh hum?! Vad är det för dag idag?
- Det är torsdag.
- Äh hum...det blir nog inget idag...äh hm, vi har helt enkelt glömt bort det.
- Jaha!
- Vill du ta hem boken igen?
- Men...neeej, nu när jag äntligen kommit ihåg boken...måste jag ta hem den då?
- Äh..hm..va? Men vi kan kanske lägga den i lillklimpens låda. Låter det bra?
- Jättebra, tack!

Jag lämnade kvar boken på dagis, någon måtta får det vara! Dessutom hette boken Spottys jul, jag ställde mig lite frågande till bokvalet redan för två veckor sedan, men nu har den garanterat spelat ut sin roll. Julen varar inte längre än till påska, så jag tycker helt klart att den är överstökad nu. Får han ingen ny bok idag, då får det vara till nästa vecka. Jag tänker INTE ta hem boken igen! För gör jag det så kommer jag med all säkerhet glömma att ta den med i nästa vecka.

Fortsättning följer ...

7 kommentarer:

Veronica sa...

Raindrops faller här hos mig idag :)
Så typiskt att de glömt bort det när du kom ihåg böckerna! Inte alls rättvist...

Kram på dig

mockapocka sa...

Grattis!
Raindrops-låten var min absoluta favorit när jag var liten, kanske sju år. Fast med Sten och Stanley...herre gud. Hur gör du föresten det där? Att det börjar spela när man kommer in till dig? Det är jättemysigt!

segsliten sa...

Mockapocka: Du går in på Deezer, skaffar ett konto, letar upp låtar och lägger sedan låtarna i en playlist. Den listan kan du sen kopiera in i sidmenyn som HTML-fil.
Hoppas att det funkar!

thebromanders sa...

Nä, den risken skulle jag heller inte tagit!! Nu kan du i alla fall släppa det för den här gången:)

Livet på Citronodlingen sa...

Bra att du stod på dig och vägrade ta hem den igen ;o)

Anonym sa...

Gillar dina regnsånger! Hörru har en massa drickor på min blogg idag så titta in om du vill ha en!

Ankan sa...

Hej heja klart boken sklulle vara kvar på skolan och att Tandmusen vägrar bekänna färg.
Kram