torsdag 2 april 2009

Kortlivad tanke

På lillklimpens dagis har det ett litet bibliotek. Jag måste understryka ordet LITET, eftersom klimparna har ungefär dubbelt så många böcker som biblioteket. Men det är ju inte det som räknas, utan det är initiativet som är viktigt. Att fröknarna faktiskt tycker att de ska uppmuntra barnen, och föräldrarna (kanske främst föräldrarna), att läsa mer. En gång i veckan får barnen välja en bok att ta hem, och så rullar det på. Tillbaka med den gamla boken, och ut med en ny. Idag var det tredje veckan på rad som jag glömde boken hemma. Och därför även tredje veckan på rad, som jag tvingats ta en extra runda för att lämna tillbaka boken till dagis. Visst har lillklimpen rätt att behålla boken i mer än en vecka, men det vill han inte. Han vill ha en ny bok, för hur ska han annars hinna läsa alla bibliotekets böcker innan dessa tre förskoleår är till ända?

Jag kan inte förstå hur det kan vara så svårt att komma ihåg en så enkel sak? Varje onsdagskväll läser vi boken en sista gång, och jag gör en mental anteckning om att den ska med ut genom dörren morgonen därpå. Varje torsdagsmorgon glömmer jag likt förbannat att ta med boken till dagis. De första två gångerna skrattade jag bara åt det hela, men nu börjar jag nästan bli orolig. För efter tre veckor kan jag inte längre prata om tillfällig glömska, utan här handlar det om lite tyngre grejer, som total blackout och permanent amnesi!

7 kommentarer:

Myra sa...

SmaMyrorna har haft det sadar i skolan i tre ar nu. En dag i veckan.
Jag kommer fortfarande inte ihag...

De kommer ihag sjalva istallet.

:D

Tess sa...

Ja vad ska man säga...det är inte lätt alla gånger :).
Lider av samma problem själv, hehe.
Kram

Fröken Eko sa...

Men det är väl inte så konstigt...
Vad som är lite värre är när man lägger fram grejen man ska ha med sig, mitt framför ytterdörren så att man säkert ska lägga märke till den och komma ihåg den, och märker på eftermidadgen när man kommer hem att man helt enkelt tagit ett extrastort kliv över grejorna och glömt dom i alla fall!

/F

mockapocka sa...

Nej, nej så är det inte alls! Permanent amnesi är något helt annat (tror jag, vet inte precis vad det är..)
Jag var på en föreläsning en gång där de sa att kreativa människor samt människor med stor närvaro i NUET ofta glömmer det "där andra". Som inte just då är så viktigt.
Och det viktigaste när ni ska iväg på morgonen är ju faktiskt att du kommer ihåg att ta med barnen, eller hur. Så då prioriterar hjärnan det.
De människor som går lite mer på rutin och inte kommer med revolutionerande problemlösningar och nya uppfinningar varje dag (som du gör), de kommer ihåg boken. För de har inte så mycket annat att komma ihåg.
Så är det.
(Och det kändes i alla fall väldigt bra för mig att höra. Jag är inte sjuk på något sätt. Bara kreativ. )

Veronica sa...

Hihi, det är så det är. Det som man tror sig komma ihåg (speciellt sådana man måste komma ihåg) flyger bort ur minnet på en gång. De bara försvinner :) Jag lider också av samma problem...

Kram på dig

thebromanders sa...

Mentala anteckningar fungerar inte!! Inte på mig i alla fall...
Jag hade också glömt boken - varje gång:)
Har han nån ryggsäck med sig?? Är du som jag så måste du lägga i boken precis då, när tanken kommer: "Den här måste med till dagis i morgon!!" Annars är det kört!

Maria Berg sa...

Lägg den på skorna du skall ha morgoen där på när du skall ut!!!
Du skall bara veta vad som har legat på mina skor under årens lopp!
/MB