måndag 20 april 2009

Förankrade

Idag ligger lillklimpen för ankar, och min kropp gör vad den kan för att sumpa draggen och följa hans exempel. Redan efter kalaset i lördags började lillklimpen visa tecken på indisposition. Han satt i soffan och hängde med huvudet som en vissen tulpan. Först trodde jag att det bara var följderna av en händelserik dag, eller möjligen sviterna efter en kraftig överdosering av sötsaker, men tyvärr var det värre än så. Strax efter läggdax kom en kraftig hostattack och feberfrossa, och enda chansen att lugna hostan var att sitta med honom i famnen. När vi satt där i soffan och vyssjade fram och tillbaka, tittade lillklimpen på mig med glansiga ögon och sa grumligt: Mamma du är så fin! Mamma du är så fin! Jag blev alldeles tårögd. Där låg min lilla feberyrande pojke i min famn och tittade på mig med ögon så fulla av kärlek att det gjorde ont i hjärtat på mig. Gud vad de är goa de där små klimparna! Och herregud vad ont det gör i mig varje gång de är sjuka och mår dåligt! Jag känner mig lika maktlös varenda gång. Efter en stund lyckades han somna om, och efter ytterligare någon timme kunde jag bära honom tillbaka till sängen igen. Då hade febern gått ner lite och hostan lagt sig. Natten som följde blev ett maratonlopp med medicineringar och lugnande av gråtande barn. Storklimpen hade fått örsprång i båda öronen, och var så täppt att han knappt kunde ligga ner och sova. Detta avhjälptes dock med ett par liter örondroppar och nässpray. Lillklimpen hade tyvärr frossa igen under natten, och fick därför sova mellan mig och sambon i stora sängen, han var så varm att jag höll på att rinna bort bredvid honom.
Igår gick därför dagen i trötthetens tecken, och idag ser det inte ut att bli mycket bättre. Det verkar helt enkelt som om det här med att fylla fyra var lite mer än vad lillklimpens kropp orkade med. Det var definitivt mer än vad min kropp orkade med, så nu får det bli total avslappning ett par dagar. Åtminstone fram till lördag, för då är det lekdag ute i parken med säckhoppning, ägg på sked och dragkamp, och det vill inte ens jag missa.

12 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Vad gullig han är :o) Hoppas ni piggar på er riktigt snabbt!

Ordverifering: bellness... är det en ny trend? Bättre snygg än välmående?

segsliten sa...

Pysen: Ingen trend som jag vill hänga på, jag föredrar helt klart att vara välmående!

K-L sa...

Usch, stackars er. Jag hoppas att klimparna mår bättre snart.

Vilken gåva det är att få vara mamma. Såna ord kan bära en genom de jäkligaste dagar.

Kram

Speja sa...

Så tråkigt att höra. Hoppas ni piggar på er i rekordfart. På lördag ska vi hålla kalas. Hoppas att vi inte får några sådana trista bieffekter...
Kram på dig.

Nipe sa...

Stackars lillkillen! Hoppas han piggar på sig snabbt!

Myra sa...

Men liten. Fyy så hemskt det är att se dem så dåliga.

Se nu till att krya påer ett bra tag innan lördag!

Ingela la la sa...

Vilken gullig lillklimp. Till och med jag sitter här och smälter och det är inte ens jag som har fått en sån kommentar.
Synd att han skulle bli så sjuk..och storklimpen oxå.. Jag förstår att du är trött.

Hoppas du håller dig frisk.
Ta hand om pojkarna och hälsa att dom ska krya på sig!
Kram Ingela

Cecilia/svengland sa...

Åh stackars liten....men visst är det sött när de blir sådär kärleksfulla! Hoppas att ni mår bättre snart!

segsliten sa...

Kajsa-Lisa: En del saker barnen sagt kommer jag leva på i resten av mitt liv!

Svengland: Ja, och lillklimpen är en riktig hejare på komplimanger!

Vero sa...

JAg skickar en tillbaka med vändande post. =)

Kram

Marielle sa...

Oj vad rolig berättelsen om Svampbob var. Dom är för sköna deras små kommentarer jag har ett inlägg som handlar just om vilka tokigheter som kommit ut mina barns munnar.

Helsköna slogans du har på din blogg. Lite avis faktiskt ;-)

Hoppas att din lillklimp frisknar till snart.

Sara Yilmaz sa...

hoppas de kryar på sig snart,raringarna....åhhhh jag önskar min klimp kunde säga så till mig när han blir äldre.kram (haha jadu ingen aning om hur man skickar det,men det behövs egentligen inget,tanken som räknas) va ju ett litet skämt ;) sedan har ju jag fått ett paket av dig .kram