onsdag 11 mars 2009

O(b)stinat

Ibland, speciellt vid middagsbordet, kan jag få bevittna en hel del intressanta diskussioner. Idag var diskussionen extra spännande, eftersom den handlade om huruvida Spongebob, är en tvättsvamp eller en ost. Den minsta modellen i serien familjemedlemmar, dvs. lillklimpen, hävdade å det bestämdaste att han är en ost. Den näst minsta modellen, dvs. storklimpen, hävdar lika starkt, att han är en tvättsvamp.

- Nej! säger lillklimpen. Han är en ost!
- Nej, det är han inte! Han heter ju Spongebob, säger storklimpen, och tycker att saken är biff.
- Nej! JAG VET att han är en ost, han har ju en massa såna där hål i sig. En OST!

Nu är lillklimpen riktigt irriterad. Han nästan hoppar på stolen.

- Som en svamp alltså, svarar storklimpen.
- Ost!
- Svamp!
- Ost!
- Svamp!
- OOst!
- Han heter ju Spongebob, det betyder ju tvättsvampsbob på engelska, det vet väl alla! säger storklimpen, och fnyser lite lagom överlägset.

Sexåringen som läser engelska i skolan har uttalat sig, och den mindre vetande lillklimpen blänger surt på honom.

- Han ÄR en ost! Han ramlade ner i ett akvarium, sen kom han upp och blev klämd på så att vattnet rann ur honom. Precis som en ost!
- Ja just det! Ostar beter sig ju så, eller hur! Fatta’ru inte att han är en tvättsvamp?
- En ost!
- Mamma, säg åt honom att han är en tvättsvamp!
- Jo, gubben, storklimpen har rätt, han är en tvättsvamp.

Lillklimpen ser sur ut och går mumlandes ut ur köket:

- Han gör i alla fall alla saker precis som en ost.

Jag själv blir sittandes kvar på stolen i köket. Det pågick stor tankeverksamhet. Jag satt liksom och fundrade lite på .... Hm!...Hur beter sig egentligen en ost?

8 kommentarer:

Jessica och Johan sa...

Djupa diskussioner må jag säga... En ost blir ju ljusare i färgen och alldeles äcklig och hal...slemmig värre...testa så killarna får se vet jag.. kram

Monica sa...

Hej !!!!!!
Ha,ha....vad roligt......ja,hur beter sig en ost.....mina blir bara uppätna fortare än kvickt....
Och guuuu vad bra rimmet var i förra inlägget......
Hur sant var inte det.....tror jag ska ta mig en sväng dit på fredag.....vet inte vad det är ....men det stället gör mig lycklig........precis som musiken du har här idag........precis min stil......
ha en bra dag.....
Kram,
Monica

Livet på Citronodlingen sa...

hehe, men han ser faktiskt ut som en ost... i alla fall lite grann :o)

Veronica sa...

Haha, vad söta dom är dina småpojkar :)

Men du, vilken bra effekt Ikea fick på dig! Vilken dikt, värsta poeten :) Bra skrivet!

Kram på dig

Anonym sa...

Hihi, vilken härlig konversation att följa. Ostar är nog ganska bedrägliga. Eller kanske är det en svamp som har klätt ut sig till en ost?
Tack för din fina kommentar hos mig. Ha en bra dag.

Daniel sa...

Likanande diskussioner hos oss i bystugan! ;)

thebromanders sa...

Haha!! Tydligen inte som en tvättsvamp i alla fall:)

Maria Berg sa...

Om du kommer på det, det där med hur en ost beter sig så låt oss andra också få veta det...

Tänk dessa barn. Hade det inte varit för att det är så himla jobbit ibland med barn - inte få sova på natten hade jag velat ha hur många som helst.

Det är bara minstingen som formligen lyser ur ögonen när man hämtar på dagis - undra varför det försvinner med åren?
/MB