fredag 20 februari 2009

Storklimpen bekänner färg

Storklimpen är hemma från skolan med influensa. Eftersom han är en riktig pysslare, har han fått fyra stora burkar med pärlor av olika typer. I burkarna fanns även trådar och spännen av olika slag. Eftersom alla gummitrådar och nästan alla spännen var rosa, så blev jag lite irriterad. Jag har ju som sagt varit med ett tag och tycker, mot min vilja, att rosa är en aning flickigt. Detta medför ju att jag egentligen inte är så mycket bättre själv, när jag tycker pärlfabrikanten könsdiskriminerar pojkar genom att lägga i rosa tråd. Hade jag varit helt opåverkad av dessa stereotypiska könsindelningar, så hade jag väl kanske inte reagerat alls, utan tyckt att det var bra så. Till mitt försvar kan jag ju bara påpeka att jag faktiskt gett min son fyra burkar pärlor, och en bok om vad man kan göra med pärlor.
När jag knorrade över färgen på tråden säger min älskade storklimp:

- För även killar gillar ju pärlor, eller hur mamma?
- Jo, så är det ju. Alla kan ju gilla att pyssla med pärlor.
- Men du mamma! Nu lurade vi dem allt, för jag gillar ju rosa!

Ja, just det! Vem har bestämt reglerna egentligen? Min son gör vad han kan för att vara som käringen mot strömmen!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Vi delar en utmärkelse som vi fått av Sara! Är inne och lämnar ett avtryck! Kommer gärna tillbaka hit!;)

Veronica sa...

Vad söt han är :) Självklart kan man gilla rosa även fast man är kille! Det är bara vi vuxna som har stängt ihop våra sinnen...

Kramar

Anonym sa...

Haha! Gulligt! Själv är jag nog likadan! Men jag är lite trött på allt det där könssnacket som det hålls på med idag - killar ska ha flickleksaker, tjejbebisar ska ha blått!! När det ska prackas på, menar jag. Om pojkstackarn älskar bilar o mamman trycker en docka i handen på honom - den här skall du leka med!!! Det är lite sjukt, tycker jag. Sen om pojken själv visar sig tycka att dockor är kul, så är det en HELT annan sak!! Låt barnen välja själva!!! Varför är det fel om en tjej vill vara tjej eller en kille vill vara kille?? Vi ÄR olika! Det är ju det som är så fantastiskt!!

Myra sa...

MellanMyra är flickigare än flickigast, dansar balett och lever i en rosa-lila värld förgylld med glitter.
LillMyra går på judo, älskar blått, grönt och gult och tycker shorts är bättre än kjol.

Man FÅR tycka som man vill. :)

Med egna ord sa...

Hej!
Självklart gillar killar rosa. Jag tror att lite utav sånt ligger i våra gener. Jag har ett barnbarn, en kille som nu blir 4 år i feb, han älskar allt vad bilar heter...och ingen har påtvingat honom bilar..nä det är bara så..stora traktorer och lastbilar det är hans liv..och han älskar gult. Ja, det är olika. Men jag håller med om att samhället verkligen könsdelar..min dotter (mamma till 4-årigen) hon är så förbaskad på det..Rosa till tejer och blått till killar...ja..det är inte klokt.
Spinning ja, det var ett tag sedan jag sysslade med det,närmare bestämt 1,5 år sedan..fick lägga av pga av att man trodde att jag hade diskbråck, så jag har varit försiktig, men jag skulle vilja återuppta det eller någon annan form av aktivitet..jag mår bättre när jag får göra det.
Här i Trollhättan och överallt annan stans i Sverige och världen behöver alla försöka få lite uppmuntran, det är så mycket elände nu med vasel och arbeslöshet. Min son gjorde sin sista arbetsdag den 18/2 och det är inte lätt att få annat heller.

Kram på dig och hoppas att vi hörs igen...Siv

Livet på Citronodlingen sa...

Så rätt så rätt! Jag undviker faktiskt att köpa babyblått när jag är ute på mina små försiktiga shoppingrundor... Jag misstänker att de flesta presenterna kommer att vara babyblå dock...

Anonym sa...

Haha! Uppmärksamt där på min OM MIG ruta!! Det var naturligtvis helt galet. Maken är såklart inte mitt femte barn (han är mitt SJÄTTE barn, hahaha!!) Nej, barn nummer fem kom ju till livet efter vi kom tillbaka hit till USA. 2003, precis som du skrev. Ville bara kolla så att du hängde med;D Har ändrat det nu...

Anonym sa...

hehe klart killar kan gilla rosa! bara jag som vägrat köpa rosa till min lillklimp eftersom jag tycker det är flickigt..egentligen varför är det det?

FoxensRos sa...

*Underbart*!
Tänk vad vi påverkas av omgivning media etc.
Jag försöker nästan alltid tänka tvärt om bara för att lixom...så sonen har haft rosa,lila och självklart röda kläder.
Medans flickan fick blått blått o blått tills hon var ca 3år då blev det rosa o lila i mängder*s*
*kramas*