onsdag 13 januari 2010

Som att lappa vantar i månsken

Det här med att den nya tekniken skulle spara tid är rent ut sagt kvalificerat nonsens! Jag har just använt tre timmar till att försöka få internet att fungera. Under dessa tre timmar har jag naturligtvis varit kontakt med min internetsupport som bad mig att försöka lösa det hela via deras sajt. Yes box! Hur enkelt som helst när INTE internet fungerar. Dessutom tog det killen tio minuter att förstå varför jag inte kunde lösa problemet via deras sajt.

Samtalet lät ungefär så här:

- Jag lyckas tyvärr inte koppla upp mig på internet. Datorn säger att det är något problem med säkerhetskoderna.

- Är datorn på? (Redan här började jag ana att jag inte hade att göra med klassens ljus.)

- Va? Klart den är på.

- Och modemet?

- Japp!

- Okej, då behöver du bara koppla upp dig på nätet och gå in på vår sajt. Klicka på problemlösningar.

- Men jag lyckas ju inte ta mig ut på nätet. Enligt datorn är det något fel på säkerhetskoderna. Jag har skrivit in dem på nytt men det funkar iallafall inte.

- Hm.

- Nu står det att jag tryckt in en felaktig kod men det här är den enda säkerhetskod jag har. Den brukar funka så det måste vara något fel hos er.

- Tryck på "koppla upp" så ska du se att allt går bra.

- Men den vill ju inte koppla upp!

- Gå in på vår sajt och klicka på problemlösningar och sedan på ...

- Men jag kan ju inte komma ut på nätet!!!

- Nähä, men om du nu vill lösa det här problemet så kanske det är bästa att du först ser till att vara uppkopplad.

- Nämen ...

Efter tio oändliga minuter så lyckades killen äntligen koppla ihop sin tröga hjärna med den där ensamma lilla hjärncellen som dansade runt någonstans där inne under kalufsen.

- Aha! Så du menar att du inta kan ta dig ut på nätet? Inte överhuvudtaget?

- Precis! Inte alls. Inte överhuvudtaget. Inte ens om jag ber på mina bara knän och gråter på kinesiska. Det är som sagt var något fel på säkerhetskoderna. (Jag tror tyvärr inte att han uppfattade sarkasmen.)

Ungefär här började han envisas med att det var min dator det var fel på.

- Jag kan inte hitta några fel här hos oss så det måste vara hos dig felet ligger. Prova att återinstallera allt ... (Här kom en lång lista på vad som skulle återinstalleras.)

Precis så sa de om telefonen i förrgår "Jag kan inte hitta något ... bla ... bla ... fel hos dig. Bla ... bla ... återinstallera allt ... bla ... bla ... om inte ... bla ... bla ... får ni skaffa en ny telefon." Sedan visade det sig att det hela hade med deras pissiga linjer att göra. Jag försökte naturligtvis förklara detta för den skarpsynta supportkillen men han hävdade att det inte på några villkor kunde vara ett problem som gick att lösa hos dem. Så vad skulle jag göra? Fram med koder och installationsskivor.

Efter att ha återinstallerat modem, WiFi-nyckel och knappat in en miljon olika koder så lyckades jag fortfarande inte ta mig ut på nätet. Ett nytt givande samtal med samma kille. De måste vara duktigt underbemannade på Telecom eftersom jag hela tiden fick tag på samma "snille". Kan man ha en enmannasupport på ett så stort telefonbolag eller hade jag bara otur?

Hur som helst så var det NATURLIGTVIS inte fel på min dator. Inte på mina andra inställningar heller utan det var något universalgeni (de har tydligen anställt en hel hög sådana) som lyckats knappa bort mina säkerhetskoder när de skulle lösa problemet med den icke fungerande telefonen. Suck!

Det är verkligen härligt med all denna tidssparande teknik. Eftersom det tog sju timmar att få ordning på telefonen så måste en internetuppkoppling på ynka tre timmar anses vara rekordsnabbt. Undrar vad jag skulle ha gjort med alla dessa timmar innan internet? Snackat med en kompis i telefon? Gått på badhus? Läst en bok? Skrivit en bok? Hm, som det är just nu så har jag varken tid med det ena eller det andra. Och kvällen tänkte jag använda till att rensa slaskpost och uppdatera antivirus ... för jag vill ju inte att datorn ska drabbas av något annat hemskt nu när allt äntligen fungerar. ;)

18 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Visst blir man lycklig över den fantastiska tekniken!
Bara en sån sak som att det tar 5 minuter att sätta på TV'n med de fyra fjärrkontrollerna. Bara en sån sak!

segsliten sa...

Nilla: Precis! Och sedan tar det ytterligare fem för att höja/sänka ljudet.

Unknown sa...

Oj oj oj... och Herreguuuuuud vad trött man blir : o

segsliten sa...

Malin: För att inte säga handlingsförlamad.

Singelmamman sa...

ha ha! Men roligt att läsa. Och i mitt nästa liv ska jag bli support på tv/data/mobilföretag. Kram

Livet på Citronodlingen sa...

Telecom i ett j***vla nötskal! Du hörde väl den inspelade rösten som EFTER att du knappat in att du vill anmäla ett fel på internetuppkopplingen upplyser dig om att du kan fixa felet själv via deras hemsida?
Här kommer och går linjen ett antal gånger om dagen... Det är naturligtvis vårt modem det är fel på....

Helly på vift sa...

Pà ett sàtt fòrstàr jag att de màste gà igenom alla standardfràgor eftersom det finns sà mànga stolpskott dàr ute, men màste sàga att din support tog nog priset. Han kanske behòver stànga av och starta om sitt huvud fòr att se om det fungerar bàttre dà...? ;-)

CharmKatti sa...

Man undrar lite stillsamt vad som krävs för att bli anställd där?

segsliten sa...

Singelmamman: Låter som en lugn och skön tillvaro, åtminstone om man har behov av total hjärnuppmjukning.

Helena: De verkar ha en riktigt välgenomtänkt service på det där stället. Men vad kan man vänta sig? Om de anställer sådana snillen som killen jag pratade med så kan ju knappast företagsledningen vara så mycket bättre.

Helly: Tror du att det räcker? ;

Charmkatti: Att man kan lyfta på luren och svara: "Telecoms servicetelefon. Vad kan jag hjälpa till med?" Andra meriter är totalt ointressanta.

Unknown sa...

med Vodafones "chiavtetta" har jag inga problem alls, fungerar àven dàr 3G inte finns, fast de sa att det inte skulle fungera. Telecom vill jag aldrig ha. sà mànga som har problem, samt att hemtelefonen kommer och gàr. sen tar det en vecka innan det blir lòst (om man har tur).

segsliten sa...

Johanna: Vi hade lämnat Telcom för ett par år sedan men är nu tillbaka hos dem. Vi flyttade tillbaka abonnemanget efter att ha haft ännu större problem med ett annat telefonbolag - utan internetuppkoppling i 7 månader (som jag NATURLIGTVIS fick betala för). Det som fick mig att bestämma mig för Telecom var fria samtal till utlandet för 10 euro månaden.

Emmama sa...

Rolig läsning men inte så jäkla kul för dig.. Klassens ljus, det var bra! :)

Kram och trevlig helg!

segsliten sa...

Emmama: Sådana här saker är TYVÄRR alltid roligare att läsa en att vara med om. ;) Det är tur man kan skratta åt det när det väl är över.

Monica sa...

Hej !!!!!
rent grönjävligt, jag vet...!!!!
Men ledsen vännen, det är så roligt att läsa om, men det är bara för att du skriver så bra,inte för at vi skrattar åt dina missöden....
ja,jag tänkte mig som så, att någon gång i år ta mig uppåt norr, kanske på väg eller hemifrån Sverige....det är väl både ett hot och ett löfte...
Ha det bra ( nu är väl problemen över, får man hoppas ...)
Kram,
Monica

Speja sa...

Det lönade sig ju i alla fall på ett sätt: jag fick mig ett gott skratt - fast det är ju din egen förtjänst eftersom du beskrev händelseförloppet så bra...själv hade jag tuggat fradga, tror jag.
Kram på dig - hoppas att allt funkar nu!

segsliten sa...

Monica: Alltid kul att roa någon! Själv tycker jag nog också att det är rätt kul ... så här efteråt. Men när det hände hade jag mest lust att strypa f-nskapet med telefonsladden. Ser fram emot att du infriar ditt löfte/hot och kommer upp.

Speja: Allt okej ... hittills.

Unknown sa...

Jag hoppas verkligen att det lòser sig. Vill inte skriva om mer lòsningar, men laddade ner Skype fòr utlandssamtal. Haft problem en gàng och dà var det storm ute. Kram

segsliten sa...

Johanna: Jag har haft problem från och till under de senaste två veckorna men har avhållit mig från att ringa några fler servicesamtal.