torsdag 24 december 2009

Snö och julstämning


Jag och barnen har julafton medan herr Segsliten är på jobbet. Det är vardag här. Julen börjar först i ikväll och i de flesta italienska familjer blir det inga paket förrän i morgon bitti. Hemma hos oss har tomten redan lämpat av en säck, han vet ju att vi är svenskar och förväntar oss paket redan den 24:e. Barnen kan knappt bärga sig. De går runt granen och studerar tomtens gåvor. Spänningen är olidlig.

Storklimpen: Det där kan nog vara ... eller kanske det där.

Paketen får sig några nyp.

Lillklimpen: När kommer pappa hem? Måste han verkligen vara med? Kan vi inte öppna dem ändå?

Storklimpen: Du måste vänta, vi öppnar aldrig paketen på morgonen. Dessutom MÅSTE pappa vara med. Det fattar'u väl!

Lillklimpen: *djup suck* Jag vill inte vänta på pappa. Jag vill öppna mina paket nu!

Storklimpen: Men det måste du. INGEN får öppna paket utan pappa!

Lillklimpen: *SUCK!*

Klimparna fortsätter att klämma på paketen.

Lillklimpen: Mamma, vi känner bara lite på paketen. Vet du, några paket har vi inte önskat oss ... formen stämmer inte. Inte alls faktiskt!

Storklimpen: *suck* Tomten kommer ju med lite allt möjligt. Både sånt vi önskat oss och sånt vi inte önskat oss. Det vet du väl!
Lillklimpen: JAHA! Men du, de där mellanstora paketen är svåra att gissa så de har jag säkert inte önskat mig.

Lillklimpen går och sätter sig i soffan. Han ser lugn ut men skenet bedrar. Det går några minuter sen ställer han sig upp och tittar mig rätt i ögonen.

- Mamma! NÄR ska vi öppna paketen?

Klimparna har varit vakna sedan klockan sju. Jag undrar hur många timmars klämmande paketen tål?

Ojojoj, den här dagen kommer nog att bli lång för oss alla.

Ha en riktigt skön jul!

Kram ♥

6 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Åh, ni fick en vit jul! Lyllos! :o) Hoppas både du och klapparna överlevde tills herrn i huset kom hem :o)

segsliten sa...

Helena: Alla överlevde men lillklimpen var i upplösningstillstånd när det äntligen var dags.

segsliten sa...

Helena: Alla överlevde men lillklimpen var i upplösningstillstånd när det äntligen var dags.

Helly på vift sa...

Jag minns väl vilken väntan det var som barn innan man äntligen fick öppna julklapparna. Känslan när man satt där med ett berg av oöppnade klappar som bara var till mig och sedan den lilla förvåningen att alla klappat tog slut så fort ;)

Monica sa...

Hej !!!!!!!
Ha,ha,det där kommer jag ihåg,sååå väl !!!!!
När väl kvällen kommer, nästan sliter de sönder paketen !!!!
Nu är ju mina större....och det går över.....
Hoppas allt blev till belåtenhet och att mellan dagarna blev bra.....!!!!!
Jag gick i däck, efter julafton och förutom juldagen, när vi var hos svärmor, så har jag tillbringat dagarna i sängen med böcker !!!!!
Nu mår jag bättre och håller på att måla väggarna...hi,hi....tvillingränderna går aaaaaldrig ur !!!!!
Önskar dig trevliga mellandagar och tittar in om ett par dar o önskar dig gott nytt !!!
Kraaam,Monica

segsliten sa...

Helly: Det är sådana minnen som får mig att klara av barnens väntan och förväntan .. med allt tjat som det innebär.

Monica: Från sängen till målarpytsen ... strongt gjort!