lördag 6 juni 2009

Konturskärpning

Apropå att vara ett 'magert pris', så kan jag gladeligen konstatera att min ofrivilliga bantning fungerat ganska bra. Jag är väl inte direkt mager, men tillräckligt avsmalnad för att kunna klämma mig in i en någorlunda anständig bikini. Inga spruckna sömmar hittills, så jag kan ju inget annat än att gratulera mig själv till denna oerhörda självdisciplin. För disciplin är tyvärr vad det handlar om. Nattbantningen fungerar väl delvis, men när det sedan är min tur att ta hand om ätandet, så är det bara att inse faktum: Nattbantning fungerar om man har tid, och det har inte jag. Värmebaljan är redan fylld, solen står redan högt på himlen, och blekfeta hudceller ber enträget om D-vitamin. Så bantning sker under dygnets alla timmar. De timmar som återstår vill säga, för här försvinner timmarna med hisklig fart. Jag kan bara inte förstå var de tar vägen, igår lyckades jag skrapa ihop ett par, men dagen innan var det glest med tid. Å andra sidan innebär färre timmar, kortare lidande. Så i bantningssynpunkt, är det kanske bara att tacka och ta emot!

Tyvärr vet jag inte hur mycket jag gått ner, för när jag ställde mig på vågen igår så hade den helt lagt av. Om det är min tunga lekamen som framkallat denna kortslutning, eller om det är värmen som frestar på, har jag ingen aning om. Får väl se i veckan om den hämtar sig. Det är tungt att vara våg, alltid en massa oönskade kilon att bära på!

Efter min ofrivilliga kroppsreduktion, så måste jag nu komma på hur jag ska lyckas hålla denna nya vikt. Lite gympastik skulle kanske inte sitta helt fel? För dessvärre är kroppen inte längre vad den varit, och ett snabbt avsmalnande medför inte längre studsrumpa och tvättbräde. Hmpf...har det någonsin gjort det? Svårt att säga, jag lider tyvärr av permanent hjärnförslappning, och i och med att jag axlade ännu ett år, så försvann ytterligare ett par grå celler.
Nej, nuförtiden får man nöja sig med viktminskning, för magen ser ut som om någon dragit ur stoppningen, och gumpen liknar mer en insutten soffa, men smalare är de! Så vem kan klaga? Hängbuk och slappstjärt är bättre än ingenting, och så länge jag slipper knäppa bh:n i knävecken så kan jag ju skatta mig lycklig, eller hur!

Det pratas ju ganska mycket om det här med kroppsfixering. Jag tycker att det är ett ganska intressant ämne. Nu, kan man ju som sagt tyda ord lite som man vill, och kroppsfixering i mitt fall handlar lite mer om att ge kroppen stadga. Jag har nämligen stort behov av att definiera konturerna, det är så lätt att de olika delarna flyter in i varandra. Speciellt så här i yngre medelåldern, då sådana fenomen smyger sig på utan att man är riktigt medveten om det. Och vem vill se ut som en Picassomålning?
Nästa steg i denna ofrivilliga bantning är därför kroppsfixering, stabilisering och sökandet efter ett par grundläggande drag. Tur att det finns lite riktlinjer att gå efter, för annars hade det varit svårt att veta vad de olika delarna egentligen ska sitta.

14 kommentarer:

Singelmamman sa...

Hm, grundläggande drag? Kurvig som en småländsk landsväg är mitt karraktärsdrag. Kanske också med drag av vägarbete på mitten.
Men du, 60 mil är faktiskt ingenting, speciellt som min tvillingsyster också befinner sig där du är, fast mer permanent. Så jag kan nog fortfarande vinna...!

fjortisensmorsa sa...

Ha,ha! Been there, done that så att säga ;-)"Degifiering" kallar jag det. Men även om det inte är så kul så är det ok tycker jag. det ska synas att man nyttjat sin kropp, fött barn, skrattat och..ätit gott ;-) Ha en skön nationaldag!

Pysens Mamma sa...

Underbar musik, jag gillar Peps. Skickar en länk på Thaimusik som kanske skulle passa dej, en av mina favoritlåtar. http://www.youtube.com/watch?v=WAdZzr0ysxg

Unknown sa...

Oerhört duktigt tycker jag... själv undviker jag all press och satsar påB Beach 2011, tills dess har jag kommit på ngn annan bortförklaring : )

K-L sa...

Det var den bästa definition av kroppsfixering jag hört. Det är ju precis det det handlar om.

Lite värre var det att upptäcka att jag numera tillhör de medelålders skara. Jag som trodde att jag fortfarande var en ungdom. Tur i alla fall att det är yngre medelåldern än så länge.

Livet på Citronodlingen sa...

näe, picasso har jag aldrig gillat.. :o)
Här går det hur långsamt som helst.. alla säger att dom där extra kilona som blev kvar går bort av sig själva... men NÄR DÅ?? Jag vill ha tillbaka min kropp NU...

Monica sa...

Hej !!!!!!!
Uj,uj,uj......prata inte med mig om kroppsdelar , som flyter in i varann.......vet snart knappt var armarna slutar och midjan börjar eller brösten slutar och magen börjar........huvva.....!!!!
Snart ska man klämma in sig i nåt litet tygstycke också och bölja fram på en strand..........
Kram på dig.......
Monica

segsliten sa...

Singelmamman: Småländsk landsväg låter bra, inga botoxade speedbumps eller diken. Jag har alltid gillat lantlig skönhet.

Fjortisensmorsa: Degifiering!!! *skrattar* Helt underbart! Visst är det kul med sybarithull, men ibland vill man liksom bara vara lite fin.

Pysens Mamma: Häftigt med Thailändsk reggae!

Sandbarnet: 2011! Det kallar jag framförhållning!

K-L: Ja, gränserna dras allt tidigare! Det roliga är att man är ungdom så länge att man omedvetet glider direkt in i medelåldern.

Pysen: Du måste nog tyvärr hjälpa till!:(

Monica: Visst är det hemskt! Det är bara att nöja sig med det man har och bära det med stolthet!

Janeth sa...

Ska göra så gott jag kan på krya på mig fronten. Under tiden jag gör detta så tänker jag hänga inne på din blogg & lyssna på skön musik ;)
Kram & ha en fortsatt trevlig helg//Janeth

Nipe sa...

Jodå, så här i yngre medelåldern, så är man ju lite lätt vinterbonad och isolerad året om liksom... Degifierad är ett bra uttryck, haha.

segsliten sa...

Janeth: Skön musik kanske kan snabba på tillfrisknandet, vi kan ju alltid hoppas!

Nipe: *skrattar* Precis! Jag har dessutom en alldeles egen badring.

Anonym sa...

Jag har ALLTID t-shirt på stranden...avskyr att visa mig i badräkt!

Maria Berg sa...

Min 3 åring var på BVC för 3 års koll och jag råkade ställa mig på vågen - jag måste definitivt äta i sömnen och den där vågen kan lugnt ta massor med treåingar samtidingt för att väga upp mig...

Inget kul emn jag är inte motiverad till att banta, men om jag också blir VIP och bara äter små smörgåsar kakse det fungerar???

Nu såg jag videoan var det parlamentet...?
/MB

segsliten sa...

Maria B: Japp, det var parlamentet! Banta ska man göra om man känner för det, annars kan det vara!