tisdag 21 april 2009

Presstopp

Visste ni att jag har läkarintyg på att jag absolut inte får stryka? Inte? Inte så konstigt kanske, det är ju inte direkt det första jag manglar ut när jag berättar om mig själv. Men så är det i alla fall, mitt liv är strykfritt! Jag lider nämligen av dålig blodcirkulation i benen, och strykning lär tydligen vara något bland det värsta man kan göra när man lider av det. Nu är det ju inte speciellt kul att ha dålig blodcirkulation, för det gör både ont och ser fult ut, men det är ju de enda benpar jag har, så det är bara att hålla tillgodo. Men inget ont som inte har något gott med sig, eller hur!

Under inga omständigheter, sa doktorn strängt, lade pannan i djupa pressveck, och tittade menande på sambon.

Visst är det bra, jag slipper helt enkelt vara familjens pressansvarig, och det på livstid! Nu har jag ju aldrig varit den som stått och strukit en massa skjortor dagarna i ända. Varför skulle jag göra det? De är ju inte mina! Men ändå, att ha papper på det är ju inte helt fel, det är lika bra att helgardera sig på en gång! Det är skönt att veta att jag har mitt på det torra även i framtiden. Skulle sambon, klimparna (när de blivit klunsar), eller någon annan släkting anse att det är mitt bord att stryka familjens tvätt, så kan jag försvara mig. Jag är helt enkelt inte stryktålig!

Nu har jag haft strykförbud i sex år, och under den tiden har jag säkert inte strukit mer än ett par plagg om året. Och färre lär det väl bli, eftersom det med åren knappast kommer att bli bättre, utan snarare sämre. Jag är ju förståss inte helt lycklig över att ha stiltje i ven- och artärsystemet, men när det kommer till strykning, är jag inte den som klagar!

14 kommentarer:

thebromanders sa...

Inget ont som inte för något gott med sig;D

Birgitta & Göran sa...

Du får komma hit till Ao Nang i Thailand och ta fotmassage av Em. Du kommer garanterat att bli bättre efter ett par gånger.

Livet på Citronodlingen sa...

Bättre plåster på såren kan man ju knappast få! :o) Fast här stryks det väldigt lite i vilket fall som helst, jag undviker att köpa "strykkläder" helt enkelt ;o)

Sara Yilmaz sa...

hahahaha att sorry att jag skrattar,men det var roligt med strykförbud..jag stryker inte för att jag inte gillar det.och det vet min man så han får klara sig strykfritt..vi har inte ens ett strykjärn! (inte roligt att du hade dålig blodcirkulation,men roligt med förbudet)jodu,vedat är den ende av dem som hållit sig i form över vintern =)

Veronica sa...

Strykning är bland det värsta som finns... Och det värsta är att i det här landet verkar allt behövas strykas, jag har sett kvinnan som stryker hos min svärmor, hon stryker strumpor och kalsonger! Jag brukar lägga allt på hög och vänta in i det sista och iband kanske det skulle vara bra med ett intyg, jag kan tänka mig att nöja mig med ett falskt :)

Kram på dig

segsliten sa...

Veronica: I det här landet kan man ju köpa det mesta i form av uppehållstillstånd, körkort, id-kort, så varför inte ett strykförbud!

Monica sa...

Hej !!!!!!!
Härligt !!!!
Ja,inte så härligt med blodcirkulationen,men väl med strykförbudet......!!!!!!
jag stryker en del.....men när jag har lust.......och inte strumpor och kalsonger.....det gjorde min svärmor.....så kul för henne......nu har hon också läkarintyg, på att hon inte får stryka.....nu när (nästan) alla är utflyttade .....( hon kanske skulle ha tänkt efter innan....hmmm...och jag har minsann ALDRIG langat någon tvätt till henne........fast hon har försökt minsann.......en gång stod vi och drog i EN handduk, som hon hade fått för sig att hon skulle ta hem och tvätta......efter att vi varit på semester tillsammans.......Aldrig.....jag står inte o bugar o bockar o säger tack, för ett enda sketet badlakan.....jag tror till o med jag drog omkull henne på golvet den gången......hon skulle ha bugat o bockat för att jag tog henne på semester.......går fortfarande i chock-tillstånd, över de gånger jag tagit med henne på kollo.......vet i katten hur farao jag grejade det......nu får jag röda utslag, bara jag hör hennes röat......
Ha en trevlig strykfri dag...!!!!
Kram,
Monique

Fröken Eko sa...

Oj! Ett sånt vill jag också ha (och en snygg, lång brevbärare med!).
Jag aaaaavskyr att stryka, sålänge det inte är koplat till div. handarbetande. Men annars undviker jag det som pesten.

Som blott 25-årig bärare av missprydande åderbråck (är det inte hemskt äckligt?! jag höll på att dö när doktorn sa åt mig vad det var jag led av!) så har jag nog också helt klart porblem med blodomlopp och sånt. Så ett strykfritt intyg skulle vara helt på sin plats.

Tur i oturen är väl det att HE-Mans arbetarbyxor väldigt sällan kräver strykning... (det är mest HE-man som är i behöv av en omgång stryk då och då)

/F

mockapocka sa...

Tack för stärkelsen!
Kram på dig!

CharmKatti sa...

Skönt att ha det på papper liksom!
Jag stryker ibland, med ibland menar jag typ 2 ggr om året...
Jag föredrar en blomspruta och sen sätta på sig tunikan eller vad kan vara, vips så är den användbart slät:-)

Du är så välkommen så hem till mig, säg bara till när du ska till Svedala nästa gång!

segsliten sa...

Monica: Det där med att stryka kalsonger måste vara generationsbetingat!

Fröken Eko: Du kan ju ta ett tag med järnet, så att du får se hur han blir sen!

Katti: Bra, då har jag ett mål fixat!

Myra sa...

Hahaha. Sowwy. Men jisses så kul. Kan du möjligen kopiera papprena och skicka till mig. Jag vill sätta upp ovanför tvättkorgen! :D

IVF-Karusell sa...

Jag missade helt o svara på din kommentar hos mig, tack så mycket för den! Vad spännande att du bor i Italien! Hur kom det sig att ni flyttade dit?

Marielle sa...

Lite skönt ändå att det onda för något gott med sig :-)