onsdag 10 december 2008

Tomtelängtan

I morse när jag vaknade var det helt vitt utanför fönstret. Julkänslan var enorm och barnen skrek av förtjusning att nu var det minsann jul. Ja, det var lika vitt som på bilden här ovanför, som togs för en och en halv vecka sedan. Skillnaden mellan nu och då är att jag nu har hunnit julpynta, och det gör ju sitt, eller hur!

Det är underligt vad lite snö kan bidra till för oss nordbor. Jag har bott i Italien i femton år men likafullt är det inte någon riktig jul utan snö! Snön får den ultimata julstämningen att infinna sig och jag har gått omkring hela förmiddagen och känt mig som ett lyckligt barn i väntan på tomten.

När jag var liten sjöng jag alltid "Tomten" av Viktor Rydberg och idag kom orden tillbaka till mig som om det var igår jag sjöng den senast.

Tänkte att texten skulle kunna skänka lite julstämning till er andra också!

Tomten
av Viktor Rydberg

Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
djupt under midnattstimma
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken

Står där så grå vid ladugårdsdörr,
grå mot den vita driva,
tittar, som många vintrar förr,
upp emot månens skiva
Tittar mot skogen,där gran och fur
drar kring gården sin dunkla mur
grubblar, fast ej det lär båta,
över en underlig gåta

För sin hand genom skägg och hår,
skakar huvud och hätta
»nej, den gåtan är alltför svår,
nej, jag gissar ej detta»
slår, som han plägar, inom kort
slika spörjande tankar bort,
går att ordna och pyssla,
går att sköta sin syssla.

Går till visthus och redskapshus,
känner på alla låsen
korna drömma vid månens ljus
sommardrömmar i båsen;
glömsk av sele och pisk och töm
Pålle i stallet har ock en dröm:
krubban han lutar över
fylls av doftande klöver;

Går till stängslet för lamm och får,
ser, hur de sova där inne;
går till hönsen, där tuppen står
stolt på sin högsta pinne;
Karo i hundbots halm mår gott,
vaknar och viftar svansen smått,
Karo sin tomte känner,
de äro gode vänner.

Tomten smyger sig sist att se
husbondfolket det kära,
länge och väl han märkt, att de
hålla hans flit i ära;
barnens kammar han sen på tå
nalkas att se de söta små,
ingen må det förtycka:
det är hans största lycka.

Så har han sett dem, far och son,
ren genom många leder
slumra som barn; men varifrån
kommo de väl hit neder?
Släkte följde på släkte snart,
blomstrade, åldrades, gick men vart?
Gåtan, som icke låter gissa sig,
kom så åter!

Tomten vandrar till ladans loft:
där har han bo och fäste
högt på skullen i höets doft,
nära vid svalans näste;
nu är väl svalans boning tom,
men till våren med blad och blom
kommer hon nog tillbaka,
följd av sin näpna maka.

Då har hon alltid att kvittra om
månget ett färdeminne,
likväl om gåtan, som
rör sig i tomtens sinne.
Genom en springa i ladans vägg
lyser månen på gubbens skägg,
strimman på skägget blänker,
tomten grubblar och tänker.

Tyst är skogen och nejden all,
livet där ute är fruset,
blott från fjärran av forsens fall
höres helt sakta bruset.
Tomten lyssnar och, halvt i dröm,
tycker sig höra tidens ström,
undrar, varthän den skall fara,
undrar, var källan må vara.

Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
gott intill morgontimma.
Månen sänker sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken.

6 kommentarer:

japp sa...

Hejhej.. kul att du kikat in.. kom gärna tillbaka.
Tack, du har fin blogg du me. Roligt me den versen.. den betyder riktig jul för mej me.. den ploppar upp ofta kring jul.

Hoppas du får en jättefin Onsdag.. roligt för barnen att snön har kommit.. här har vi me snö.. men det är det ju jämt till jul... härligt, INGEN JUL UTAN SNÖN.. de lyser upp såå härligt.

Ha de bra, kika gärna in igen..kram helén.

Veronica sa...

Oh, vad mysigt med snö och du har helt rätt i det du säger om snö och jul. Det är ju så det ska vara, vitt, lite småkallt och Tomten som traskar in med sin säck!

Ha en fin och bra dag!

Kram

Anonym sa...

hmmm jag fick för mig att det var en dikt,visste ej att det var en sång!? Vad härligt med snö,det är lite svårt att få "julstämning" här bland 20 grader sol och palmer ;) Men vi gör så gott vi kan,..Sakta men säkert börjar vi inhandla julsakerna.Idag granen,imorgon sakerna den ska kläs med..Jag hade tänkt att ha den klar före Lucia ,och försöka se luciamorgon via nätet om det går :)Förresten,firas Lucia i Italien?

Anonym sa...

så de får paket på lucia istället för julafton? nu tror jag att jag inte hängde med riktigt!? :)

Anonym sa...

ahhh ok då är jag med...första gången jag hör något sådant dock :) Jadu svärmor såg mig förra året i bikini men den sitter som sagt på skinkan så under bikinin syns den inte haha...

Livet på Citronodlingen sa...

Juligt värre! :o) Lite snö är dock nog lite för mycket att hoppas på här nere hos oss (om man inte åker upp på Etna då förstås...) Jag såg er diskussion om Lucia. Lucia kommer ursprungligen från Syrakusa här på Sicilien och där firas hon som helgon den 13 december med långa processioner och allmän fest, men här på Sicilien får inte barnen presenter... Så olika det kan vara..