tisdag 15 september 2009

Varför ska det vara så svårt att göra det enkelt?

Att italienarna älskar att krångla till saker har jag nämnt förut. Att de, i och med denna förkärlek för krångligheter, kan anses vara byråkratins okrönta kungar, har jag säkert också nämnt. Men trots detta kan jag inte sluta att förundras.

Förra året hade jag ett himla besvär. På dagis ansåg nämligen förskollärarna att treåringarna var för små för att vara på dagis efter lunch. De hade därför beslutat om att föräldrarna skulle hämta sina barn så snart de ätit färdigt. Detta svårförståeliga beslut föranledde därför långa diskussioner varje gång jag, eller någon annan förälder, hade behov av att låta barnen vara kvar fram till fyra, då dagis stänger.

Idag när jag kommer till dagis informerar en av förskollärarna mig om att det, från och med i år, är strängeligen förbjudet att hämta barnen innan förskolan stänger. Detta gäller alla åldersgrupper. Om jag någon gång önskar hämta mitt barn på annan tid än den föreskrivna så finns instruktioner om hur detta ska ske på dagisets informationsblad. Hon räcker över en bunt papper. Jag ögnar snabbt igenom första sidan där det bland annat går att läsa följande:

"15.30 - 16.00 Hämtning av samtliga barn

Det är möjligt att be om att få lämna eller hämta barnet på förskolan på andra tider än ovanstående om, och endast om, det föreligger exceptionella skäl. Vid dessa tillfällen är det nödvändigt att ta kontakt med förskollärarna för sektionen som, efter att ha bedömt situationen, överlämnar ett formulär som föräldrarna ska fylla i och återbörda till förskolan."

Efter att ha läst ovanstående byråkratiska kullerbytta tittar jag förundrat på förskolläraren framför mig. Eftersom hon inte är svensk, och alltså inte har en aning om vad som faktiskt pågår på insidan av min tämligen perplexa nuna, tillägger hon följaktligen:

"Självklart kommer alla skriftliga förfrågningar, om tidigare hämtning eller lämning av barnet, att skickas vidare till rektorsexpeditionen för objektiv bedömning."

16 kommentarer:

Anonym sa...

hmm.. det där verkar ju skumt. Dagis är väl inte ett måste så då ska man väl kunna hämta dem när man vill.. Jag förstår vad din svenska hjärna tänker. ;-)

Pockethexan sa...

Och så säger man att Sverige är ett byråkratiskt land...

<;}

nillas liv på pinnen sa...

Ah la la, hahaha!
Jag skulle få hjärnblödning på tre röda! Jag går igång på betydligt mindre nästan varje dag...

Tant Janet sa...

Oj vad avancerat... kan man inte bara få hämta sitt barn för att man vill umgås, men det kanske inte tillhör "synnerliga skäl"... mycket konstigt.

Livet på Citronodlingen sa...

Så smidigt...
Det man frågar sig är ju VARFÖR?? VARFÖR???

K-L sa...

Hahaha, helt underbart!

K-L sa...

Hahaha, helt underbart!

Jessica och Johan sa...

kolla om du inte kan se det via webb. Kanske inte går med 3:an. Har ingen aning... mina dagar är inte långa går upp 8 kanske sen hamnar jag framför tv kl 20. MEN attans så effektiv!!! ;) är där 3-4 januari ! vor ju nåt det. Blir det en svensk jul?

Nipe sa...

Haha,det är ju helt lysande! Vilken idé, alla ungar hämtas samtidigt. Vilken underbar kaoshalvtimme när de ska ge info till alla föräldrar om hur dagen varit. vilken tur att ni inte har vinter som vi, så alla skulle skulle samlas i hallen och klä på overaller, mössor och vantar samtidigt...

Singelmamman sa...

Hela mitt revolutionära inre jag protesterar! Vad skulle hända om du helt enkelt hämtar dina barn?

Helly på vift sa...

Men, herregud! Får det verkligen gå till på den viset undrar man ju som svensk...? Låter som de är i fängelse och måste sitta kvar tills deras tid är ute. Man kan ju lätt undra hur det stör deras dagliga verksamhet om föräldrar kommer och hämtar sina barn på annan tid...

segsliten sa...

Redpaint: Även innan fanns det speciella tider men jag hade i alla fall tre tider att välja på. Fast ... förra året fick jag bara välja mellan strax före och omedelbart efter lunch.

Pockethäxan: Inte speciellt. Inte i jämförelse med Italien i alla fall.

Nilla: Vilken tur att du inte bor här ... du skulle ha permanent hjärnblödning.

Jeanette: De anser att man stör.

Pysen: Föräldrar som hämtar sina barn på andra tider anses störa. Varför jag måste ansöka om att få hämta mitt barn tidigare vet jag inte men jag gissar på att de är rädda för att man ska missbruka det hela annars. Italienare är ju inte direkt kända för att följa regler, så om man gör det så krångligt som möjligt kanske föräldrarna håller sig till de föreskrivna tiderna. Låter det som en rimlig förklaring?

Kajsa-Lisa: Man kan ju få magknip för mindre!

Piluttan: Nej, men troligtvis svenskt nyår.

Nipe: Visst har vi vinter. Inte lika länge kanske men förra året hade vi snö här när det var barmark i Stockholm. Jag ser verkligen fram emot att behöva frotteras med alla förkylda föräldrar och barn, jippi!

Singelmamman: Både grinden (som är högre än jag) och ytterdörren är låsta. Om man kommer dit på andra tider är det låst. Det finns en ringklocka men de öppnar inte om man inte har anledning att befinna sig där.

Helly: Eller hur! Fast om jag inte missminner mig har vanliga fängelsekunder åtminstone rätt till en timmes luft på fånggården. På dagis går de bara ut om vädret tillåter - vilket det enligt italienska mått mätt aldrig gör.

Veronica sa...

Mamma mia! Säger som Pysen, Varför??

Kram på dig

Monica sa...

Hej !!!!!
ha,ha,ha.......är de inte för underbara så säg......!!!!!!!!
I dag hade jag en ovanligt "underbar " konversation, med en som tillverkar plexiglas-foto-ramar.......(på jobbet,via telefon).............jag frågade hur lång tid det skulle ta att få de till affären,efter att man beställt........-Jaaaa.....ööööhhh.....det beror ju på när man beställer.......kom det till slut......-Jaha,tyckte jag då.......om jag då beställer de nästa måndag........när kommer de då...?!....-Efter 10 dagar......löd svaret kristallklart......!!!!!!
Ja,du .....undrar sa flundran.....hur vi hamnade i det här landet....!?!!!!!
Krm på dig....
Monica

Speja sa...

Jag tror jag avlider...då kan man kanske börja uppskatta hur enkelt det är att hämta och lämna här i Sverige då. Tack för det, men stackars er...jisses.

Kul att du är igång igen förresten.
Kram
Speja

segsliten sa...

Monica: Hahaha ... jag slutar aldrig att förundras!

Speja: Uppskatta på du! Om du bara visste vad jag skulle uppskatta att ha mina barn i den svenska barnomsorgen. *Avis så att det stör*