söndag 23 augusti 2009

Positivist - javisst!

Efter ett par omåttligt gnälliga dagar har jag nu beslutat mig för att dra ut gnällspiken och släppa ut den positiva och gladlynta människa jag egentligen är. Något positivt måste det väl ändå finnas i denna varma och kladdiga tillvaro, ni vet: inget ont som inte har något med sig, och så vidare!

Tvätt:
Jag har upptäckt att tvättkorgen är nästintill tom - är inte det en positiv följdverkan av värmen, så vet inte jag! Både jag och klimparna struttar runt i bara underkläderna och när vi åker någonstans så är det för att bada, och det medför inte någon tvätt alls. För en T-shirt och ett par badbyxor kan väl knappast räknas som kläder? Och dessutom sitter tröjorna på i högst tio minuter, så en tröja räcker hela veckan.
Mannen har i och för sig skitat ner lite kläder eftersom han har jobbat, men de är så få att jag kan tvätta dem någon gång längre fram, till exempel när jag och barnen har slut på underkläder och vi bara MÅSTE tvätta.

Slitage:
Till följd av den knappa användningen av kläder, så sliter vi inte ut våra älskade plagg, vilket i sin tur betyder att de kommer att hålla längre.

Sömn:
Det är inte bara jag som blir trött och dåsig av värmen, barnen sover längre på morgnarna och jag har fått mina första ordentliga sovmorgnar sen storklimpen föddes. Ett sedan länge påkallat behov har tillfredsställts.

Mat:
Ingen i familjen har gjort anspråk på större middagar, vilket har varit kravlöst och bra. Värmen har tagit kål på allt vad hunger heter, så det har mest varit vatten och annan flytande föda som stått på menyn de senaste dagarna. En och annan bit melon med skinka har väl slunkit ner, men annars har det mest varit fasta hela veckan.

Form:
Till följd av det knappa intresset för mat så har den svällande semesterkulan börjat dra sig tillbaka. Ingen ohälsosam kost förutom kallt vitt vin, men det får nog räknas som en nödvändighetsvara så här års.

Svett:
Även svett är positivt, speciellt då överdriven svettproduktion hjälper kroppen att komma i form igen, här syftar jag naturligtvis på ovan nämnda semesterkula. Dessutom blir jag av med en massa läskiga toxiner, hur sunt som helst!

Balkongblommor:
Luftkonditioneringen i vardagsrummet spottar ut en jäkla massa vatten i en flaska på balkongen, vilket är suveränt! Inget mer spring med vatten, vilket jag uppskattar så här i värmen. Och sen, om vi bortser från energin jag gör av med, så känns det ganska bra att kunna återanvända vattnet i luften till att vattna blommorna med. Det känns skönt att kunna dämpa mitt dåliga energislösarsamvete med att jag faktiskt återanvänder något.

Summa summarum: Kan det bli bättre än så här?

12 kommentarer:

Tess sa...

Haha, underbart vad mycket positivt du kunde få fram trots eländig hetta! Du är ju för rolig! :) Skrattar hela tiden jag läser!
Kram

Ingela la la sa...

Det låter fantastiskt! nästan så att man kan tro att du hoppas att det håller i sig ett tag ;)

Kram

nillas liv på pinnen sa...

Hahaha, känns något desperat men ja ja haha

Singelmamman sa...

Snälla! Bara du håller kvar liiite av värmen till nästa vecka. *fortfarande ledsen att jag missar dig i nollåttaland*

segsliten sa...

Fyrabarnsmamman: Jag kände att jag behövde coacha mig själv lite. Inte kan en gladlynt plutt som jag låta sig styras av vädret!

Ingela la la: Nu ska vi inte ta i så vi spricker ... vädret får gärna vända! Eller vända och vända, det räcker med en svalkande bris och torrare luft.

Nilla: Desperat eller inte, jag stod inte ut med gnället! Dessutom är och förblir jag en självironisk typ.

Singelmamman: Lugn, vädret verkar inte ha någon som helst lust att ändra på sina gamla invanda vanor!

Anonym sa...

Kanon tycker jag.. :-)
(och jag vill fortfarande bada när jag läser det där..)

Speja sa...

Det låter ju hur bra som helst. Skicka hit lite av det kladdiga och heta så jag också slipper tvätt, slitna kläder, toxiner, matlagning och semesterkula. Jag är nämligen inte bara bekväm av mig, jag vill gärna vara snygg också.

Livet på Citronodlingen sa...

dessutom ska vattnet från luftkonditioneringen vara alldeles exeptionellt bra för blommarna. Så det så!

Kim P sa...

Jag skulle också behöva en dos av positivism känner jag. Inte fel att lyckas hitta så där många + med värmen!

segsliten sa...

Redpaint: :) Kändes fel att vara negativ, det är sådant man ångrar sen när vinterkylan tränger på.

Speja: Du är välkommen hit om du vill! Just nu är det lite trångt, men det blir väl en och annan kvadratmeter över när jag drar till Stockholm i nästa vecka.

Pysen: Det är vetenskapligt bevisat har jag hört! ;)

Kim P: Ren och skär överlevnadsinstinkt!
Synd att du inte kan hänga på! Det går inte byta?

Kim P sa...

Byte var visserligen en bra idé men vi bytte redan förra helgen då jag var på kick-off :-(.
Men det blir väl fler tillfällen hoppas jag?

segsliten sa...

Kim P: Det hoppas jag verkligen! Jag vet inte när jag kommer nästa gång, men så snart jag vet kan vi börja planera.