lördag 13 juni 2009

Drillad springpojke

Igår när lillklimpen kom hem från dagis satte han sig på soffan och tänkte. Jag kunde riktigt se hur det rörde sig inne i huvudet på honom, och ju mer han tänkte, desto mer konfunderad såg han ut. Efter en lite stunds överläggningar med sig själv, och utan att ha lyckats lösa det han grunnade på, utbrister han:

- Mamma!
- Ja, älskling?
- Idag fick jag sitta i skamvrån på dagis!
- Jaså, varför fick du göra det?
- Jo, jag fick sitta där för att jag sprungit när vi var ute och lekte i trädgården.
- Sprungit? Hur menar du då?
- Jo, jag sprang när vi lekte, och det får man inte. Man ska gå när man leker i trädgården.
- Nämen, det där måste du ha missförstått!
- Nej, inte springa, bara gå...lugnt.
- Det är väl klart att du får springa, vad ska du annars göra av allt spring?

Lillklimpen sitter tyst och rycker uppgivet på axlarna.

- Ähm, jaha, men när vi är i parken får du springa hur mycket du vill!

Ett leende sprider sig på lillklimpens läppar.

Jag måste ha fått helt fel uppfostran när jag var liten, för när jag var ute och lekte på gården så sprang jag som en skottspole hit och dit. Mina fröknar på dagis brukade alltid säga att vi skulle ut och springa av oss lite. Men det måste ju ha varit helt fel, för det är tydligen förbjudet att springa när man leker!

12 kommentarer:

Monica sa...

Hej !!!!!!!
Ja,med mig bläddrar du i en öppen bok......jag AVSKYR det här idiotiska , jäkla 1800-tals -systemet , som de fortfarande har i det här förbaskade landet.......även om det nu är väldigt moderniserat i Rom , med tanke på hur det var för 10 år sedan.....men jag hade liiite hopp om Norra Italien.....och skamvrån fortfaande......jiiiiiiises.....
Ursäkta tonen....men det kom från hjärtat............tur att våra barn har Svenska, MODERNA mammor.....
Kram,Monica

Livet på Citronodlingen sa...

Jag som alltid trott att det var inomhus man inte fick springa... Men jag kanske lyssnade dåligt...

lurigopalia sa...

Helt absurt . Då vet man inte mycket om barn om man inte låter dem röra på sig, det behöver de så väl. Många kommer hem sent och sen sitter de framför datorn och tv.Jag har vickat på dagis i Sverige där var det nästan så att man tog tempen på en unge som inte sprang omkring med de andra.Men det är lite kluvet, för är det så där, kan du ju inte gärna säga till sonen att det är fel då blir det endå jobbigare för honom.

Anonym sa...

Nej men sluta. Skamvrån för att man springer. Vad är det för j-a regel.. suck!

Anonym sa...

Hahahaha han verkar vara en vis ung man...det var det värsta jag hört...stackars barn som får sitta i skamvrån för lite springande!

Singelmamman sa...

Åh, men det är ju själva f-n! Vad är det för fel på dagens pedagoger. Klart ungarna måste få springa... Jag försöker få mina att opponera sig lite mot alla regler i skolan, men det är svårt.

Nipe sa...

Men, alltså, får de inte springa på dagis? Verkar ju hur skumt som helst.
Spring i benen, det motverkas ju bara genom att just springa, eller

segsliten sa...

Monica: Javisst, är det hemskt! Och skamvrån är något de tydligen äääälskar i det här landet!

Pysen: Barn ska inte springa överhuvudtaget! De ska sitta snällt på en stol och varken svettas eller skita ner sig! ;)

Lurigopalia: Det blir helt enkelt varianten: olika regler vid olika tillfällen.
Jag tar barnen till parken varje dag så att de får springa av sig.

RedPaint: Ja, säg det, jag är lika bestört som du!

weirdo: Det är lite svårt för honom att förstå varför han fick sitta där, eftersom jag brukar uppmuntra barnen att springa av sig när de är ute.

Singelmamman: Här i Italien är de lite gammalmodiga var det gäller barnuppfostran, tyvärr!

Nipe: Jag har hört både det ena och det andra under de år jag har haft barn på dagis i det här landet, och springa, svettas och skita ner sig, får man absolut inte göra när man leker!

Jessica och Johan sa...

men vad säger du nu...HOPPAS att han missförstod budskapet...det låter ju inte klokt...KLART han SKA springa ute...kanske inte inne...men ABSOLUT ute...vet inte om jag sett något barn gå lugnt och stilla...har 2 springandes barn och ett hoppandes barn här...gissa var de skulle få sitta på dagis?!

K-L sa...

Jag vet inte hur ni har det i Italien men här i Spanien har det hänt att lärare har fått stryk av föräldrar efter att ett barn trillat på gården. Kan ju hända att de är rädda för våldsamma represalier. Vad jag tycker om skamvrå (vilket används här med) och våldsamma föräldrar kan jag inte ens hitta ord för.

segsliten sa...

Piluttan: Tyvärr har han inte missförstått budskapet, det är bara det att de har lite förlegad syn på barnuppfostran.

K-L: Det låter ju inte riktigt klokt! Så illa ställt med föräldrarna är det nog inte här.

nillas liv på pinnen sa...

Ställer mig i ledet och förfasar mig jag också! Klart barn ska springa! Kroppen är gjord för det.