söndag 24 maj 2009

Vind för våg

Det har varit fullt upp hela helgen. Sen i fredags morse har vi i stort sett bara varit hemma för att duscha, sova eller byta kläder. Man skulle ju kunna tro att hemmet håller sig rent och fint när man inte är hemma, men så är det absolut inte. Tvättkorgen är fylld och med råge, golven känns grusiga och vardagsrummet ser ut som om det var lämnat i all hast. Ett kvarglömt glas, en halvfärdig teckning, ett pussel som inte blivit färdigt. Tänk övergiven lägenhet vid naturkatastrof, så kanske ni förstår vad jag menar. Så, jag antar att jag kommer ha en del att göra de kommande dagarna. Det är bara att hoppas att jag hinner få huvudet över ytan innan det är dax för helg igen. För helgerna, de duggar tydligen tätt så här års. Jag har alltid trott att en vecka är en vecka, och att de alltid ser ut på samma sätt. Men på senare tid har jag lärt mig att veckorna kan se ut lite som de vill, och det är knappt att veckodagarna infaller i samma ordning.
Som om det inte räckte med städning och tvättning, så gapar kylskåpet tomt. Det är så pass tomt att det ekar om man står och pratar medan man har kylskåpsdörren öppen.
Och sen har vi blommorna på balkongen. De mår inte bra! Jag har försökt med konstgjord andning och dropp, men det är tveksamt om de kommer att överleva natten. De har inte fått vatten sedan i torsdags kväll, och tre dygn med 35 graders värme är mer än vad de pallar med helt enkelt. Lite synd tycker jag, eftersom jag har lagt ner hela min själ i de där arma färgsprakande stackarna. Men vad ska jag göra? Jag kan ju knappast installera ett automatiskt sprinklersystem i balkonglådorna. Eller kan jag det?

12 kommentarer:

Ingela la la sa...

Jag har oxå helg mest hela tiden.. har du kollat så ingen bor hemma hos er och stökar ner..

Synd på blommorna.. Hoppas du löser sprinklersystemet.

Kram Ingela

Anonym sa...

Äsch jag har svårt nog att komma ihåg alla roliga saker i livet....ingen kan väl kräva att man ska komma ihåg tråkiga saker som blomlådor...eller kan dom det?

segsliten sa...

Ingela la la: Å gud, tänk om jag har en husockupant!! Måste genast kolla om någon stökat till min säng under dagen.

Weirdo: Hmm, vet inte. Men blomlådorna anser nog att det är mitt ansvar att de får mat och dryck åtminstone en gång om dagen.

Tess sa...

Tveksam till sprinklersystem i balkonglådorna...;)
Men 35 grader!! Ja tack det vore inte så dumt! :)
Kram T

Livet på Citronodlingen sa...

Kart man kan ha sprinkler system på balkongen... Skitbra ide ju!

Speja sa...

Ja, himmel, det känns mer som helger än vardag just nu. När jag levde studentliv vill jag minnas att jag ställde en skål med vatten jämte blommorna och så drog jag garn därifrån som jag stoppade ner i jorden på plantorna. Det funkade, växterna sög vatten genom garnet. Inte så snyggt kanske. Automatiskt sprinklersystem låter definitivt tjusigare.

segsliten sa...

Speja: Det där garnsystemet är rätt okej, jag har sådana blomslangar (köpta) som jag använder till blommorna när jag åker bort. Det brukar funka ganska bra, men då är blommorna inomhus och inte ute på balkongen. Vet inte hur länge en flaska skulle räcka där ute, en dag kanske, på sin höjd.

Anonym sa...

Ja, veckorna går verkligen fort...och helgerna med...och allt vill man hinna...
MIna blommor hade också behövt lite konstgjord andning...igår omplacerade jag dem från terrasskanten till skuggsidan av huset. Inte lika fint men förhoppningsvis överlever de ett tag till.

Nina

segsliten sa...

Nina: Inte undra på att blommorna kolar vippen, i den här värmen är det svårt för alla att hålla sig vid liv.

nillas liv på pinnen sa...

Kan inte annat än avundas dig värmen...
Längtar så efter den med massor av sol och bad.
Och vad beträffar städning, blommor mm; skit i det! Inte kan du jobba i den värmen!

mockapocka sa...

Jo, det kan du. Det finns sådant. Det upptäckte jag en natt i Frankrike för några år sedan. Jag vaknade av ljudet av en översvämning (trodde jag). Vattnet strilade "runt omkring" mig. När jag klev upp för att lokalisera översvämningen såg jag till min lättnad att det var sprinklersystemet i blomlådorna på fasaden och terassen. Så det kan du. Fast jag vet inte vad det kostar...men jag kan föreställa mig att man behöver vattna ofta i Italien. Det var väldigt varmt!

segsliten sa...

Nilla: Ja, sånt får jag nog lägga åt sidan ett tag.

Mockapocka: Det skulle jag vilja ha!!! Men jag antar att priset inte riktigt kommer överens med min plånbok.