måndag 11 maj 2009

En skrapa


I fredags fick jag nog, och idag gick jag till rektorn. En av storklimpens lärarinnor använder indragande av mellanmål som bestraffning. Hur frisk kan en sådan människa vara? När det var kvartssamtal för ett tag sedan tog jag upp just det här, och förklarade att jag tyckte det var en olämplig metod. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i bestraffningar, men mat och sömn anser jag vara två saker som inte bör användas vid sådana tillfällen. Det kan vara svårt nog att få barnen att äta och sova, så varför ta bort det lustfyllda. Dessutom anser jag inte att mat är förhandlingsbart. Jag vill inte att barnen ska lära sig att man kan använda mat för att få sin vilja igenom, varken från barnens sida, eller från vår. Visst händer det att jag själv trillar dit, men det är inget som händer särskilt ofta. Och absolut inte för så banala saker som att barnen busat och lekt, när de egentligen skulle gjort annat. Vad kan man egentligen förvänta sig av en bunt sexåringar, och dessutom efter åtta timmar i skolbänken!
För tio dagar sedan pratade jag med storklimpens andra fröken på telefon, och jag tog då återigen upp problemet med de indragna mellanmålen. Jag sa att jag hoppades att det hela skulle gå att lösa oss emellan, och att jag helst ville undvika ett besök hos rektorn. Vilken jag naturligtvis inte skulle dra mig för att uppsöka, om det hela fortsatte. Läraren jag snackade med lovade att prata med sin kollega omgående, och att problemet säkerligen skulle vara ur världen redan samma eftermiddag.
I förra veckan kom storklimpen återigen hem utan att ha ätit mellanmål. Inte en gång, utan alla de eftermiddagar som han hade den berörda lärarinnan ifråga. Gissa om jag kokade?
Så idag var det marsch pannkaka till rektorsexpeditionen. Rektorn såg ut som om hon höll på att tappa hakan, och lovade att prata med tjejen redan idag. Jag hoppas innerligt att det ska bli en ändring, för annars tänker jag klaga ännu högre upp. Det är ju för i helvete barnmisshandel att inte låta barnen äta!

23 kommentarer:

mockapocka sa...

Go girl!
Bra och modigt av dig!

Anonym sa...

Ibland undrar man vad de tänker med.. Jag hade precis som du blivit fly förbannad. Bra att du gick till rektorn. Hoppas det blir en ändring..

Livet på Citronodlingen sa...

Det är rätt! På dem bara! Det är ju helt sjukt att dra in mellanmålet. Det är redan helt sjukt att de har så långa dagar utan raster (här i vår by har de i alla fall inga, de äter i skolbänken...), får man sen inte äta heller... Man blir ju mörkrädd!

Cecilia/svengland sa...

Håller helt med dig, stå på dig!!!! :-)

Kina sa...

Men gud vad är det för metoder hon använder? Sitter här och blir föbannad så jag förstår att du är det. Hoppas verkligen rektorn tar tag i detta och att det blir ett stopp på det.

segsliten sa...

Mockapocka: Ingen annan mamma har tagit tag i det, så då gjorde jag det. Inget mjäk här inte!

RedPaint: Jag håller tummarna!

Pysen: Även här äter de mellanmålet i bänken. De äter det mammorna lagt ner i väskan på morgonen.

Svengland: Ja, man gör vad man kan för att bevaka ungarnas rättigheter.

Kina: Jag har kokat i veckor, men nu får det vara nog!

Anonym sa...

Verkligen bra att du tar tag i sådana ting. Jag är håller med dig ang diverse bestraffningar för barnen...

När jag jobbar i skolan försöker jag hålla mig ifrån att ta bort det roliga för barn som råkat ställa till det. Onda cirklar är inget att rekommendera i utveckling- och utbildningssynpunkt, enligt mig då.

Annan fråga till dig som är mer "italiensk" än jag: Hur är den italienska lagen ang. aga? Ser det ytterst sällan, men i fredags såg jag och rös och undrade vad jag skulle göra - vart jag skulle titta...alla andra mammor i omlopp kring skolan visade inga miner. Har hört att det fortfarande är lagligt? Stämmer det? I Sverige hade jag ju gjort fel om jag ej anmält förteelsen!

NIna

Tea Lady sa...

Du gjorde helt rätt!

You go girl!!

Trebarnmamman sa...

ÅÅ herre guud , fick han ingen mat på 8 timmar då?? jag skulle vilja se den lärare som klarar det !! Bra gjort Jag blir så glad när jag hör andra mammor som inte drar sig för att säga ifrån när barnen blir felbehandlade ... Bra gjort !!!

segsliten sa...

Nina: Här är det ju mer vanligt, och det anses inte lika allvarligt att daska/smälla/nita till ett barn. Hur lagen ställer sig till detta vet jag tyvärr inte, men jag tror inte att den är lika hård som i Sverige.

Anonym sa...

Tack för svaret!

Hoppas det löser sig med storklimpens lärare!
NIna

segsliten sa...

Trebarnsmamman: Jo, de äter lunch i skolan, men vid fyra halvfem börjar de bli hungriga igen. Dessutom är det ju inte alltid ungarna äter så mycket av skollunchen, för att inte tala om att de faktiskt har rätt till att ta rast på eftermiddagen, busiga eller inte.

2BarnsMamman sa...

Jag förstår att du blir upprörd. Det låter ju hemskt! Hoppas det löser sig nu!

Tesstamente sa...

Applåder och svingandes lasson till dig! Så ska dom tas!!

K-L sa...

Fy, fasen! Jag blir helt rasande när jag läser det du skriver. Jag hoppas verkligen att du har fått stopp på denna idiotiska och rent grymma bestraffningsmetod nu.

Ankan sa...

Heja heja så bra att du säger i från.
Kram

segsliten sa...

Kajsa-Lisa: Man är ju lite ovan med sånt här som svensk.

Anonym sa...

Vilket vansinne! De här barnen bor i ett land där de har privilegiet att äta när de är hungriga. Sen ska de bli bestraffade av en sjuk lärare som tycker att det här på något sätt ska vara en bra metod att lära dem saker på! Jag tror att det är lathet från lärarens sida, att hon inte orkar komma på något bättre sätt att diciplinera på!

sussi sa...

mäh, jädra galning. Hade själv en dagmamma som körde med samma metod. Min syster var 2 år och gavs ingen lunch då hon råkade tappa tallriken i golvet.

Har man ingen sympati för barn bör man absolut inte arbeta inom de kretsarna.

segsliten sa...

Weirdo: Hon kör med det, eller så skriker hon så att det hörs flera kvarter bort.

Sussie: Den här kvinnan har absolut valt fel jobb. Jag hoppas hon omskolar sig till något annat, hon är ung och har bara varit lärare i tre år. Jag hoppas verkligen att hon tänker över sitt yrkesval, för annars kommer hon att förstöra tillvaron för flera generationer med barn.

nillas liv på pinnen sa...

Men jösses!!!
Det tror jag aldrig skulle kunna hända här i Sverige iallafall. Skulle bli ramaskri.
Sen finns det andra problem förstås, men, som du skriver, mat är absolut inget man kan använda i straffsammanhang!
För övrigt tycker jag inte om straff överhuvudtaget.

Mamma J sa...

Heja dig!!!!

segsliten sa...

Nilla: Här lever de för straff! I alla former.