torsdag 9 april 2009

Påskägg

Jag har vid ett flertal tillfällen hamnat i diskussioner om vilken dag man ska ge sina barn påskägg. I Italien ger man barnen påskägg på påskdagen, och det är också den dag man firar tillsammans med sin släkt. I Sverige har jag förstått att det inte alltid är samma dag som gäller, utan det beror lite på var man bor.
Jag minns när jag var liten, då fick jag påskägg på olika dagar beroende på var vi firade påsk någonstans, men allt som oftast fick jag det på skärtorsdagen. Detta tyckte många av mina kompisar var jättekonstigt, eftersom de fick sina först på påskafton.
När får era barn påskägg?

15 kommentarer:

thebromanders sa...

Vi kör med påskafton. Det var när vi fick våra påskägg när vi var små. Här firar de också påskdagen, inte påskafton.

mockapocka sa...

Påskafton blir det för våra barn. De vill gärna ha dem på skärtorsdagen men jag har alltid trott att det ska vara påskafton. Jag tror att det var då jag själv fick som barn. Men jag vet faktiskt inte säkert.

Ingela la la sa...

När jag var liten fick jag ett på skärtorsdagen och ett på påskafton.. Det blir nog lika för Elin det här året. Mest för att man fick ett i affären idag och på lördag har vi middag och barnen ska få leta påskägg som påskharen har gömt, vilket är en helt ny tradition för mig!

Jag håller med dig i ditt förra inlägg om att träningsvärk är att föredra =)

GLAD PÅSK!

Kram Ingela

Tess sa...

Mina barn får sina påskägg på påskafton. Då har påskharen varit här under natten och gömt dom. Så barnen springer runt som yra höns både inne och i trädgården och letar :)
Kram

Nipe sa...

Tja, våra barn får nog på påskaftonskväll i år. Det beror på var vi är och med vilka vi firar.

Veronica sa...

Jag har också för mig att det var på påskafton... Och ibland hände det att vi (jag & syskon) fick leta efter påskägget!

Kram på dig

CharmKatti sa...

På skärtorsdagen går dom på påskkärring-turné och då får dom så mycket godis ändå. Och så gjorde vi när jag var liten oxå. sen fick vi påskägg på påskafton, och det får mina barn med.

Kram
Katti

Ingela la la sa...

Du har en liten utmaing hos mig om du vill!

Kram Ingela

Bloggullet sa...

Jag tror att jag fick på påskafton när jag var liten. Min son tjatade om påskägg igår så han ska få sitt idag.
Jag önskar dig glad påsk.
Kramar

Anonym sa...

Jag brukade få ett påskägg i förskott på Långfredagen...(för att jag skulle proppa i mig godis hellre än gå ut och leka!) mina föräldrar är nämligen riktiga "old school" kristna och sörjer på Långfredagen. Sedan fick jag resten av påskäggen som haren kom med på påskafton! :o)

Sara Yilmaz sa...

jag minns inte alls när det är? här firar vi det ju inte alls så,god morgon!

Jessica och Johan sa...

Nu går jag mot strömmen....Mina får nog inga ägg i år...de fick påskpresenter häromdagen av mormor och mig...hade ägg hemma som jag skulle lagt sakerna i men hann inte med... Såklart de får godis. Men vi vräker upp allt i en gemensam skål. Och om de nu ska gå påskagummor/gubbe så gör de det på påskafton och då får det ju "eget" godis...

Anonym sa...

Hej mina barn fàr sina pàskàgg pà pàskafton.Jag brukar gòmma papperslappar med ledtràdar sà dom fàr leta ràtt pà dom.

Pà pàskdagen brukar de fà chokladàgg av òvriga slàkten.Ett àr innan Min minsting var fòdd fick mina tvà àldsta barn sammanlagt 22 chokladàgg och dà menar jag inte de smà kinderàggen utan jàtteàggen.Livsfarligt att ha hemma fòr en gottegris som mig.
Glad Pàsk Maria i Sanremo

Jessica och Johan sa...

hej igen...har ändrat mig...De får idag ett gemensamt stort ägg med godis, prinsesskung fu ägg och kill/tjej tuggummi+ batterier till en massa saker som de ska ha igång...men de ska få gå skallgång efter det...kan kanske bli en kul grej...el också blir de osams...kram

vickepicke sa...

Hej där...
är jag den enda som inte ger mina barn påskägg?! Jag vet inte om jag har köpt det till dem någon gång, men morfar/farmor/moster gör det oftast. Detta året fick de äggen på skärtorsdagen, av moster. Tur att de har snälla släktingar eftersom deras dumma föräldrar inte ger dem något, haha. Ha det bra och ha en fortsatt trevlig helg.Kram Victoria