söndag 26 april 2009

Fru Grötmyndig...

eller Fru Besserwisser, Fru Nedlåtande, Fru Perfektion och Fru Arrogant - kärt barn har många namn

I Italien verkar det vara lag på att man inte går utanför dörren utan att vara skinande ren och lagom manglad. Så det har sina randiga skäl och rutiga orsaker att mitt skrynkliga leverne retar gallfeber på en del italienska matronor. Och på deras lite modernare, men ändock välstrukna döttrar med för den delen. Det spelar tydligen ingen roll vilken generation man tillhör, hel och ren är inte nog, utan pressveck på strumpor och kalsonger är det som gäller. Klarar man inte av att hålla måtten på egen hand, så ser man helt enkelt till att betala någon som kan utföra jobbet, kosta vad det kosta vill! Själv anser jag att det finns roligare saker att slänga ut pengarna på, så hel och ren duger gott åt mig.

En dag. Kan ha varit igår, kan ha varit i förra veckan:

Jag flyger in på dagis. Stressen trycker på som en blåsbälg i nacken, lillklimpen kramar krampaktigt tag i min ena häl, och hänger kvar så gott det går. I dörren står Fru Besserwisser med sin son och skrattar överlägset:

- Hahahaha! Lite bråttom idag verkar det som!
- VA!
- Å herregud vilken skrynklig liten en du fick med dig idag! Fru Nedlåtande slår händerna om ansiktet och vrider huvudet än hit, än dit i en riktigt yvig vojne vojne-rörelse. Sen ändrar hon plötsligt rösten till något som låter som het, rinnande sirap och vänder sig till lillklimpen: Hann inte lilla mamma stryka dina små byssor igår kväll?

En liten irriterad gnista tändes i mitt redan stressbrända huvud, blåsbälgen i nacken lade in en sista stöt och huvudet förvandlades snabbt till ett flammande eldhav.

- Jo, mamma hann, men hon tycker det är viktigare att vara med barnen på kvällarna, har du hört talas om kvalitets tid? sa jag beskt och blängde mordgirigt på Fru Perfektion.

Då fick Fru Arrogant mjöl i mun, och bara gapade. Hennes välstrukna lekamen vacklade till en aning, och hon såg sig nervöst omkring. Sedan var ögonblicket över och hon började blaja på om oväsentligheter och en massa ointressant skvaller. Jag slog dövörat till och lät henne hållas. Från och med nu kallar jag henne Fru Vakkum, för jag känner ingen annan människa, som så påtagligt saknar konkret innehåll som hon.

16 kommentarer:

Veronica sa...

Haha, oj vad jag skrattar :) Jag försöker föra in det svenska uttrycket "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete" i min lilla italienska värld. Men det är inte så lätt... Allt ska ju vara så perfekt!

Kram på dig

Mamma J sa...

Den visste var den tog!

Så himla himla bra!!!!!!

Singelmamman sa...

Imponerad av hur bra du svarade och inser att jag aldrig kommer kunna flytta till Italien. Herregud, jag är den mest ostrukna, näst efter mina barn förstås, som gått i en blus.
Kram

Anonym sa...

Ja hörru vad kan man säga...folk har tomma liv, tror också att de själva blir bättre om de kan få andra att verka sämre på något sätt. Det är det enda jag kan tänka på som ger patetiska och osäkra människor inspiration att behandla folk på det viset!

Anonym sa...

haha.. bra svar där. bra med svar på tal :-)

mockapocka sa...

Heja, heja segsliten! Att våga och orka stå emot det massiva "präktighetstrycket" utifrån är inte det lättaste. You´r my hero.

Livet på Citronodlingen sa...

Där fick hon så hon teg! Hejja!! Hejja!!

nillas liv på pinnen sa...

Hahaha, vad underbart!
Inget är som en riktig avhyvling på rätt plats =)

Tesstamente sa...

Så ska dom tas!! Klapp på ryggen till dig! Bättre skrynkliga kläder än skrynkligt innandöme.. hmp!

segsliten sa...

Singelmamman: Tur att vi är fler, vi får inte låta pressvecken ta över!

segsliten sa...

Weirdo: Troligen.

Mockapocka: Ma kan ju tycka att folka ska sköta sig själva och skita i andra, eller hur?

Nilla: Jag fick verkligen hålla igen.

Veronica: Det värsta är nog att många inte gör något själva, utan betalar någon annan för barnpassning, städning, strykning. Många rakar ju inte ens benen själva!

Ankan sa...

Heja, bra svar, att du fann dig. Tycker att man oftas kommer på alla bra svar när man kommer hem och det är försent!
Kram

segsliten sa...

Ankan: Vet du hur många gånger jag förbannat mig själv för att det där slagfärdiga svaret kommer för sent!

Anonym sa...

Hejja dig Jag var fast i stryck tràsket i mànga àr men sen jag fick vàr tredje som sà la jag undan strykjàrnet.
Vad befriande att àgna sig àt viktigare saker.
Kram Maria i SanRemo

Trebarnmamman sa...

ÅÅÅ vad bra sagt !!! Jag komer alltid på bra svar när det är försent och jag har kommit hem ,sen retar jag mig länge på den person som sa något dumt !!!

K-L sa...

Hahahaha, det är exakt samma sak här. I går på kalaset trodde en person att Eira hade pyjamas på sig för att hon hade en randig trikåklänning. Jag brukar dock slippa undan kommentarer eftersom lilla stackars svenskan vet ju inte bättre.