lördag 18 april 2009

Firad stup i kvarten

För ett par år sedan kom storklimpen indignerat till mig och sa:

- Det är orättvist att lillklimpen fyller år mycket oftare än jag!
- Nä, men det gör han inte!
- Jo, det gör han!
- Nej, men förra gången var det ju du som fyllde år.
- Ja, fast gången innan var det ju lillklimpen!
- Ja, där ser du, ni fyller år varannan gång!
- Nej, lillklimpen fyller faktiskt MYCKET oftare!
- Nej, men....

Härpå följde en lång utläggning om att ett år är alltid ett år, och att lillklimpen har 365 dagar mellan sina födelsedagar precis som storklimpen. Storklimpen gjorde naturligtvis invändningar, och jag fick förklara att det var stört omöjligt att ha mindre än ett år mellan födelsedagarna. Man är liksom född en viss dag, och den dagen infaller alltid vid samma tid på året, varken man vill det eller inte. Storklimpen lyssnade, registrerade vad jag sa, elaborerade informationen, tittade skeptisk på mig och utbrast till sist:

- Det är i alla fall orättvist!

HU! Det är en verkligen en pärs att vara mamma!

Jag vet inte om storklimpen har accepterat det här än, för han har inte sagt något. Men om jag ska utgå från de miner han gjorde när lillklimpen öppnade sina paket i morse, så antar jag att han fortfarande tycker att lillklimpen fyller år alldeles för ofta.

18 kommentarer:

Emmama sa...

Gulligt ändå! :) Min son trodde det var hans födelsedag i onsdag när det faktiskt var MIN födelsedag. Men han fick tro det! :) Utmärkelse nu också hos mig! Kram!

Vero sa...

Haha... Ja, här har det varit likadant genom åren och jag har verkligen vägrat göra som min mor gjorde med mig och syrran när vi var små - BÅDA fick presenter... Man kände ju aldrig att det var MIN egen dag, och syrran kände nog likadant kan jag tänka mig.

Vicky sa...

Här är också allting ORÄTTVIST. Åtminstone ur 4,5 åringens perspektiv (kanske befann sig din storklimp i ung. samma ålder vid det tillfället?). När vi slog in presenten tidigare var det givetvis ORÄTTVIST att den inte var till honom istället! *Haha*
Hoppas ni har det bra :)

Anonym sa...

Hur gamla är dina barn? Jag tror jag missat det..

mockapocka sa...

Lille stackare. Det är väldigt jobbigt att veta att det är på ett sätt men känna att det är på ett annat. Då kan man liksom inte protestera med kraft heller. Det är ju rättvist egentligen...bara det att det inte känns så...
Väldigt orättvist helt enkelt.

Hoppas det blir en bra dag hur som helst!

MICKAN sa...

Hahaha ... dessa barn :) De har så roliga kommentarer ibland :)

nillas liv på pinnen sa...

Vilken sötnos! Och vilken förmåga att driva sin sak.
Den klimpen kommer garanterat klara sig i livet =)

Tant Janet sa...

Intressant :-)

Veronica sa...

hihi, man måste kunna förklara många saker som mamma :)

Kram på dig

Tess sa...

Haha, precis som mina små. Alexander frågade senaste i dag hur ofta Jimmy fyller egentligen. Han fyllde ju i onsdags men vi firade inte honom förrän i dag. Försökte förklara det men nä, han fyllde betydligt oftare än honom ändå!! Dom är ju för rara :)
Kram

Hemma hos Bröderna Bus sa...

...och hur man än vänder sig så har man ju rumpan bak, hi,hi.
Ibland är det svårt att förklara hur det ligger till. Storebror fyllde 10 nyss, så nu fyller lillebror först (september), och det är stort. Hoppas att du har en trevlig helg. Kram

Nipe sa...

Hahaha, stackarn! Å grattis till lillklimpen!

FoxensRos sa...

Jag tror det är så här när man har barn med inte många år emellan. Det är svårare att förstå i en viss ålder. Själv med barnet gjorde jag så att skulle hon på kalas så fick hon oxå en liten present. Upp till 4års ålder tror jag det blev.*kramas*

Anonym sa...

Hahaha..jag dog nästan av skratt när jag läste det här! Jag håller nämligen med storklimpen, klagar ALLTID att min styv syskon som är äldre än mig får mer presenter än jag. (vilket INTE på långa vägar ens är nära sanning.) Det har dock resulterat i att jag får mer presenter än de får...jag får även en present på deras födelsedagar så jag inte ska bli svartsjuk!

Sara Yilmaz sa...

grattis i efterskott till lillklimpen!!haha inte lätt alla gånger ;) hoppas du får en lugn och skön söndag.kram

Maria Berg sa...

Jo den stora här också haft det resonemanget är nog för att de är första barnet och är vann att bara själv fylla år tor jag.

Jag lider faktiskt bara lite av ÅNK - gör mycket men kommer tillbaka och får allt rätt gjort änså länge...

Trodde nästan det var Åtror Naken Kuvertbärare...

/MB

segsliten sa...

Emmama: Grattis i efterskott! Och tack så hemskt mycket för utmärkelsen! Jag tar tag i den senare.

Vero: Storklimpen fick också present, men bara en liten. Jag tycker att det är viktigt att dagen är födelsedagsbarnets, och ingen annans.

Utlandsmamman: Det gick ju bra till slut i alla fall, inga sura miner.

RedPaint: Lillklimpen blev fyra igår, storklimpen är sex.

Mockapocka: Det blev en helt suverän dag för lillklimpen!

MICKAN: Ja, de ger mig ett par skratt om dagen, och det ska ju förlänga livet, så de tackar jag för.

nilla: Ja, han har huvudet på skaft och framfötterna utställda till allmän beskådan!

Therese: Ja, ungarna får ju fira flera gånger, med oss, med kompisarna, med mormor, med farmor. Fast det är ju likadant med båda två.

Bröderna Bus: Ja, jag har försökt svänga runt gumpen, men den sitter där den sitter, det är liksom bara så det är!

Weirdo: WOW! Du måste gnällt riktigt ordentligt! Hoppas att inte storklimpen läser din kommentar, för jag vill ju inte att han ska tro att det lönar sig att klaga! :)

FoxensRos: storklimpen är lite större, sex år, men en liten present blev det ändå.

Maria B: Skulle nog kunna stå för det med, ÅNK kan stå för mycket! :)

K-L sa...

Grattis till lillklimpen!!