söndag 22 mars 2009

Uppmaning till måttfullhet

Ibland blir jag lite konfunderad när jag hör vad en del föräldrar kastar ur sig till sina barn. Jag försöker liksom fatta hur de tänker, men i vissa fall är det stört omöjligt. Jag hänger inte med i tankegångarna, och blir helt enkelt stående där med gapande mun. Eller som i dag, när jag istället för att stå där som ett levande frågetecken, brast ut i ett bullrande gapskratt och kunde inte sluta. Jag försökte verkligen, för alla runt omkring mig verkade tycka att det var helt som det skulle. Men det gick inte, speciellt inte som sambon också började skratta. Och herregud vad vi skrattade!
Idag var det nämligen fest i området, och på torget i kvarteret har de riggat upp karuseller, hoppborgar, minimotorcyklar, m.m. Vi stod i solen vid hoppborgen, eller hopprutschkanan kanske jag snarare ska säga, då en kvinna kommer fram till biljettkillen.

-Trettiotvå turer tack! säger hon och viftar med en sedel i luften.

När hon betalat vänder hon sig om mot sonen, en liten kille i åttaårsåldern, och säger:

- Åk nu lugnt och försiktigt, och svettas inte!

Hade jag varit sonen hade jag vänt på klacken och gått hem på studs, för under sådana premisser var det knappt värt att försöka.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Men vännen, du VET väl att man kan DÖÖÖÖ om man svettas??? Särskilt om man är ett barn. Det är allvarliga saker, inget att skratta åt... *fniss*... *hihhihi*.... *asgarv*!!
Sorry, kunde inte hålla mig jag heller!

.. och förresten... varför just 32 turer???

segsliten sa...

Villasciacca: Man fick välja mellan 8, 15 eller 32.
Kram ☺

Unknown sa...

Kommentaren om att inte svettas har jag även hört hemma på min gata. Men hallå... hur ska man kunna leka om man inte får svettas!??!

Monica sa...

Hej !!!!!
Ha,ha,ha !!!!!!
ja,du , en del är tamejsjutton tokiga !!!!!
Gilar din garagerensning......!!!!
Du har i alla fall ett sådant.......jag har noll o ingenting....ett par garderober inne.......men så har jag också blivit proffs på att rensa o röja......hade jag bott närmare, hade jag hjälpt dig......
Ha en trevlig kväll......kram,
Monica

Anonym sa...

men vilket krav.. kan man hjälpa det? usch va konstigt..

Tant Janet sa...

Svettas inte!! Märkligt sätt att utrycka sig till sitt barn på... hm.

Sara Yilmaz sa...

hehehe svettas inte?? nähä?? öhh...hahha,skulle nog oxå ha skrattat...kram

CharmKatti sa...

Efter 32 turer skulle jag nog börja svettas rätt ordentligt!
Så om inte den lilla killen får svettas, ja vad är det då för mening?
Kul var det iaf:-)

Ingela la la sa...

Haha, vilken kommentar.. Hur tänkte hon då hon köpte 32 turer... om han inte fick svettas menar jag =)

Kram ingela

Anonym sa...

Tror hon hade lite otur när hon tänkte :-) Vilken stjärna!

Kram

Anonym sa...

du har något att hämta inne hos mig

Anonym sa...

Vad jobbigt att inte få svettas...den enda lek det lämnar är väl...gång i lungn takt!....Skit kul...vilken Berta!

Monica sa...

Hej !!!!!
Du harnåt att hämta hos mig !!!!
Kram,
Monica

Jessica och Johan sa...

Skulle velat sett pojken efteråt! 32? vilken barnpassning...undra hur många koppar kaffe hon hann med!?! tur alla är olika...

Anonym sa...

Ha,ha. Stackars unge. Inte svettas? Det är ju ett av tecknen på att man har roligt.
Ha det bra.

thebromanders sa...

Ja, det där var ju en riktig höjdarkommentar!!