tisdag 3 mars 2009

Osmidig planering

På vägen till Sverige stod jag och väntade bredvid en familj som pratade om tidigare resor de gjort. Bland annat berättade de att de brukade köpa tillägg för att få gå först på planet. Detta gäller för resor med bolag som inte reserverar platser, och där var och en därför sätter sig där det är ledigt. För 45 kronor per person i tillägg hade familjen alltså haft rätt att gå igenom gaten först, och på så sätt också kunnat ta precis vilka platser de ville. Detta är ju jättebra på de flygplatser där man går direkt från gaten till planet, men inte alltför bra där man tvingas åka buss ut till planet. Familjen hade därför vid ett antal tillfällen betalat för att gå igenom gaten först av alla. De hade dessutom varit först upp på bussen. Det de däremot inte räknat med, var att de sedan stod inklämda längst in, och för den nätta summan av 180 kronor, fick gå på planet allra, allra sist. Vid ett par tillfällen hade det till och med varit så illa att de hamnat i olika delar av planet. Snacka om osmidig planering! Jag behöver väl kanske inte säga att de numera åker utan tillägg.

Så om ni någon gång tänker köpa förturstillägg, ta då först reda på hur flygplatsen fungerar.

6 kommentarer:

Veronica sa...

Jag brukar tycka synd om dom stackarna som köpt det där tillägget och åker från Pisa. Precis samma sak där.

Kram

Livet på Citronodlingen sa...

De flesta flygplatserna i Italien kör väl med buss ut till planet.. Skulle aldrig få för mig att ens fundera på saken... Fast vet man inte det där med bussarna så kanske det låter lockande... ;o)

Anonym sa...

hahahah,hade aldrig hört talas om det där innan...stackars familj!! Nä ngt sådant skulle jag inte få för mig att göra..jadu 2000 kr sved mycket denna månad...

CharmKatti sa...

Och hur gör man om alla på planet köper dessa tillägg, vem får gå på först då? Eller är det högstbjudande som gäller?
Verkar vara en rätt korkad deal.

Myra sa...

Haha. Jag har vägrat köpa dessa tillägg. Och då har jag alltid blivit erbjuden det pga att jag reser med barn. :)

Vero sa...

Lät inget vidare... Få se hur det går för maken och mig på vägen till Bali. Sist vi åkte dit så fick vi inte sitta bredvid varandra Sthlm - London... Hoppas att vi får göra det denna gång.