söndag 8 mars 2009

Motvallskäring...

....är vad jag är varje år den 8 mars. För idag är det den Internationella kvinnodagen. I Italien kallas denna dag för "La festa della donna", och den firas på så sätt att alla kvinnor får sig en kvast med mimosa, ett stort grattis, och rätten att lämna hemmet för en utekväll med väninnorna. Ofta innebär en sådan utekväll aperitif på en bar, middag, och sedan manlig striptease på något diskotek. Jag har väldigt svårt att acceptera detta sätt att fira en så viktig dag, eftersom det känns som att man bagatelliserar och vanärar en dag, som är så viktig för många kvinnor runt om i världen. Den Internationella kvinnodagen är en symbol för kvinnornas kamp att få vara jämställda männen. I västvärlden innebär detta oftast att vi kräver lika löner och lika arbetsvillkor. I andra delar av världen är den däremot en kamp för att kunna bestämma över sin egen kropp, att inte behöva könsstympas, bli bortgift, eller bli bestraffad för att de följt sina egna idéer, eller sitt eget hjärta. Många kvinnor kämpar dessutom för sin rätt till studier, eller möjligheten att få komma ut i arbetslivet.

Här i Italien verkar istället den här dagen ses som, dagen då det är fritt fram för kvinnorna att vara lika svinaktiga som männen kan vara. Runt om i hela världen kämpar kvinnor för att slippa ses som objekt, att slippa utnyttjas. Och så går kvinnorna i Italien ut på restauranger, barer och diskotek, för att titta på strippande män. Och som om inte detta vore nog, ropar de ofta vulgära smädeord efter de stackars killar som råkar jobba just den här kvällen. Jag har killkompisar som har blivit riktigt ordentligt antastade, och som därför numer vägrar att jobba just denna kväll.

Nej, jag bli illamående varje gång någon frågar mig om jag vill hänga med ut för att fira ”La festa della donna”. För det är bara för skamligt, ett riktigt stort äckligt hån mot den internationella kvinnokampen. Jag är säkert inget praktexempel till feminist, men jag tycker inte att kvinnokampen ska föraktas på det här sättet. Jag tycker istället att vi kvinnor ska hålla ihop, att vi ska stödja varandra, och ge varandra styrka att orka ändra på det som inte står rätt till. Sen om någon vill ge en liten blomma till sin kvinna, så är väl det helt godtagbart, och om inte annat, en vacker gest. Men annars tycker jag att det är bättre att göra som min sambo, som brukar säga ”Jag älskar, vördar och respekterar min kvinna varenda dag, året om, år efter år, och inte bara den åttonde mars. Så blommor kan hon få en annan dag!”

10 kommentarer:

Anonym sa...

Konstigt sätt att fira Internationella kvinnodagen på! Jag och ser andra kvinnliga kollgeor blev uppsagda på just den dagen för 3 års sen! Vilken man du har!! Hur får man fatt på en sån, tror du att de funkar om jag sjunger: Pappa jag vill ha en Italienare :-)

Anonym sa...

oj vad fel det blev, det ska stå jag och 23 kvinnliga kollegor blev uppsagda....

CharmKatti sa...

Åh vad länge sen jag var hos dig och läste ser jag, har missat många inlägg. Får nog ta igen det imorgon på jobbet, när jag ändå inte har nåt annat för mig:-)
Kram på dig!

segsliten sa...

ANKAN: Det var ju också ett himla bra sätt att fira den dagen på!
Kram ☺

thebromanders sa...

Det kan jag verkligen hålla med om!
Och bravo till din man!!

Emmama sa...

Haller med dig! Pa flera hall verkar kvinnokampen handla om att lata ocksa kvinnor gora sant som hittills bara man gjort - men det ar ju som du sager ett vidrigt beteende och inget att efterstrava alls! Bra skrivet och bra sagt av din sambo!

Monica sa...

Hej !!!!
Bra att du tar upp ett viktigt ämne......
jag håller med dig hundra procent i allt........men....
tyvärr har ju inte italienskorna kommit så långt som vi svenskor......och jag tror ärligt talat inte de kommer att göra det heller......de har helt enkelt ett annat sätt att tänka....sedan så tror jag att de är rätt så arga på männen......i vilket fall är det detta som ofta sägs bland de mammor jag träffar i samband med barnens skola.......( eller träffade....på högstadiet har man inte så mycket kontakt med andra mammor.....)....många här vet inte ens om att denna dag är internationell......utan tror faktiskt på allvar att det är en slags fest för kvinnor......och de har ingen aning om ursprunget.....det som förvånar mig mest är det faktum , att många här inte VILL veta....de har inte ens någon normal nyfikenhet inför saker.........för något år sedan sökte jag lite uppgifter om just kvinnodagen.....googlade lite....och lät min dotter läsa det jag fick fram........så nu vet HON.....i alla fall.......igår fick vi varsin mimosa-bukett av mannen.......jag och dottern diskuterade lite olika saker om kvinnors rätt i samhället........vi kom båda överrens om att jag INTE skulle stryka kläder .....och hon behövde inte bädda sängen....denna dag...sonen däremot fick städa hela sitt rum.......men det är inte för att jag är någon slags häxa....utan det var helt enkelt ett totalt bombnedslag där.......lite lustigt bara att det blev så här just denna dag....på kvällen kom min ena svägerska och sambo på improviserad middag.......trevlig dag och trevlig avslutning....
Kram,
Monica
PS.) Bra sagt av sambon....!!

Anonym sa...

hahahaha och jag älskar din man som sa något så fint!!!!!! (skulle inte vilja byta bort min dock) jag håller med dig!!! Här i turkiet firas det inte speciellt mkt mer än att tv kanaker osv gratulerar kvinnor.Kanske männen kommer hem med en present ...Men hellt klart! Flickor här kämpar för att få gå i skola.Fanns en rörande reklam på tv:n för några år sedan då en liten flicka sjunger "pappa,skicka mig till skolan" I vissa delar av turkiet kostar det,(skolkläder,böcker osv) då räknas inte flickorna.Pojkarna går i skolan och flickorna uppfostras att bli "perfekta hemma fruar" Så jag håller helt klart med dig!!! Skrattade så jag tjöt när jag läste din kommentar,hahaha kidnapppad av tv folket hahaha,det skule ha sett ut!!! du är rar du,kul att vara saknad..hehe.Ha en unerbar start på den nya veckan!

Daniel sa...

Du hava så rätt-
å en sådan fin å vis man som du har får man leta efter!
Sån ska jag oxå finna en vacker dag!

Veronica sa...

Väldigt intressant och bra skrivet! Jag kan bara hålla med dig, tycker på ett vis att det är sorgligt att man som kvinna inte har högre värderingar! Att man sänker sig till en sådan nivå är pinsamt... Man kan ju bara hoppas att de italienska kvinnorna öppnar ögonen och inser vad jämställdhet verkligen betyder!

Kram på dig tjejen!