fredag 20 mars 2009

Mitt svenska jämnmod

Jag gillar det där med vårvinter, en uppfartsramp, som i sakta mak tar oss mot våren. Samma sak är det efter sommaren, då vi har den härliga sensommaren. En mellantid som förbereder oss på den kalla hösten. Här däremot är det inte alls så, utan hösten går till snabb attack när man minst anar det. Ena dagen sitter man och dinglar med benen vid poolkanten, och nästa har man dragit på sig yllekofta och vinterjacka.

Jag hör ofta italienare muttra: Non ci sono più le mezze stagioni! (Sv. Mellansäsongerna existerar inte längre!)

Med mellansäsonger menar man vår och höst, två naturfenomen som är mer eller mindre obefintliga i det här landet. Jag har ofta funderat på varför de säger så. Används det lite som Det var bättre förr, det vill säga ett ganska obefogat uttryck, som egentligen säger mer om talaren än om hur det egentligen var. Eller hade Italien verkligen fler årstider förr, existerade verkligen dessa mellansäsonger, och var har de då tagit vägen?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej och tack för att du röstar...kägg in koden i ett av sidelementen längst ner har du blogtoppen.se...det blir typ en likadan knapp! :-) Tusen tack för hjälpen! Kram.

Livet på Citronodlingen sa...

Ja, det kan man ju undra... Kanske bara nåt man säger som med så mycket annat?

Sara Yilmaz sa...

likadant här,direkt från sommar till vinter och från vinter till sommar..är lixom inget mellanting..=)) jag har fått solen tillbaka idag!

Veronica sa...

Självklart var det bättre förr :) Allvarligt så hör man det uttrycket ofta så vem vet?! Jag kommer i håg från min tid i norra Italien så sa de äldre att det brukade vara fullt av snö hela vintern i Torino. Så lite har väl vädret förändrats kanske :)

Kram på dig

Bloggullet sa...

Ibland känns det som om vi har höst här från oktober till mars, så här är det vintern som blivit sämre.
Ha en skön helg.
Kramar

Anonym sa...

Håller helt med dig! Det är precis likadant här - jag brukar alltid säga att jag saknar skiftningarna mellan årstiderna i Sverige för här finns de ju inte!!! Här var det 1c på morronen och sen 16c på eftermidan häromdan! Vad har man på sig???