lördag 14 mars 2009

Lillklimpens teorem

Min sambo och barnen satt och väntade på mig i bilen. Sambon och storklimpen bestämde sig för att skoja lite med mig, och körde därför ett varv runt kvarteret. Lillklimpen blev upprörd och började protestera. De kunde ju ABSOLUT inte åka utan mamma! Storklimpen och sambon fortsatte att skoja och sa:

Nej, henne lämnar vi hemma!

Som ni kanske förstår, så föll inte det förslaget i särskilt god jord, utan lillklimpen började protestera allt högre.
När jag väl kommer ut i bilen hittar jag därför lillklimpen i ett ganska upprört tillstånd. Han andades ryckigt och såg illa berörd ut. Jag undrade vad som stod på, och lillklimpen förklarade:

- D..d..de skojade med mig! D..d..de sa att.. de skulle lämna dig här! M..men det var bara på skoj, f..fför så kan vi ju inte göra! Eller hur mamma?

Efter tio minuter stannar vi till vid en affär. Jag springer in i affären och lämnar resten av familjen i bilen. Medan jag är inne och handlar ett par liter mjölk, kör sambon ett varv med bilen, den här gången för att köpa en tidning. Lillklimpen som nu tycker sig har förstått vad det hela går ut på, ger sig in i en diskussion huruvida mamma ska bli kvar i affären, eller inte. Sambon kör bort mot en tidningskiosk och stannar där.

-Vi kanske kan annonsera om en ny mamma i tidningen, säger han och vänder sig till barnen.
- Jaaaa! ropar storklimpen, som är helt med på pappas skoj.

Lillklimpen som inte riktigt vet vad han ska säga, som inte vet hur pass mycket som är skoj, och vad som är allvar, letar efter ett svar. Medan lillklimpen sitter tyst och tänker åker sambon tillbaka till affären, och när jag kliver in i bilen säger lillklimpen:

-Vi har alltid haft den här mamman, så nu tycker jag att vi behåller henne!
- Men vi kanske kan hitta en annan lika bra, en som är precis som den här mamman, säger sambon.
- Okej, vi letar efter en annan mamma, säger lillklimpen. En likadan. Men sen kommer vi ju bara hitta samma mamma. Och om vi ska göra så, då kan vi ju lika bra behålla henne på en gång!

Knivskarpt resonemang! Han saknar i alla fall inte förmågan att dra riktiga slutsatser!
JAG BLIR KVAR!

5 kommentarer:

Ingela la la sa...

Stackars lillkillen... Mamma är ju alltid mamma och orginalet är bäst =)
Ha en bra dag!
Kram Ingela

Anonym sa...

:)Barn är för sköna!! :)
Ha en bra söndag..

Livet på Citronodlingen sa...

Vilken tur att du får ha kvar din plats, i alla fall ett tag till :o)
Jodå, det har varit lunch hos svärmor, som alla söndagar...

Tant Janet sa...

Stackars lillklimpen... Ha en bra dag.

Jessica och Johan sa...

Tor för dig och dem!! Inte lätt att veta vad man ska tro ju...