torsdag 12 mars 2009

Heligt utflyktsmål

Jag har förstått av en del kommentarer här på bloggen, och även på andras bloggar, att det undras lite över utlandssvenskarnas vallfärdande till Ikea. Inte för att jag tycker att det verkar som om vi åker dit mer än någon annan, men jag har i alla fall sett att en del undrar lite. Detta beror nog på att många av er som bor i Sverige, inte har en aning om vad vi kan köpa på Ikea. Jag menar, hur ofta har en svensk anledning att besöka Ikea på sin semester? Det är ju inte riktigt vad man vill se när man reser runt i världen. Tänk er själva hur det skulle låta, om man på frågan om vad man sett på sin dyrt betalade semester svarade: Åå I Sydney var vi på et såå fint Ikea. För att inte tala om i Rom! De hade ett såå fantastiskt utbud!

Men, men, varför då dessa pilgrimsresor till Ikea? Jo, så här är det, vi kan nämligen köpa saker som inte finns på ett vanligt svenskt Ikea. Saker som vi inte kan få tag på någon annanstans, men som ni kan köpa var som helst.
Vad kan då detta vara? Jo, svensk mat! På alla Ikeabutiker världen över så har man en matbutik med svenska varor. Och som ni kanske kan förstå, så kan en kaviarmacka eller en sillbit vara väldigt gott emellanåt. Så för att belysa er okunskap, så ska jag därför räkna upp en hel hög med varor som jag kan köpa på Ikea. Självklart kan jag inte alla varor i huvudet, men jag ska göra ett försök.

Man kan t.ex. köpa: Kaviar original, kaviar med dill, räkost på tub, olika hårda ostar, olika sorters sill, vaniljsås, senap, gravlaxsås, brunsås i påse, smögensås i påse, lingonsylt, drottningsylt, krusbärssylt, hjortronsylt, flädersaft, lingonsaft, inlagd gurka, prinsesstårta, korvbröd, kokkorv, prinskorv, tunnbröd, lax i olika former, frysta köttbullar, julskinka till jul, fryst pytt i panna, glögg, brännvin, bullar, kakor och kex av olika de slag, smågodis, Marabou choklad, hårt bröd, renkorv, olika delikatesskakor som chokladbollar och dammsugare, svenskt öl, julmust, pepparkakor, pepparkakshus som man bara behöver klistra ihop, påskgodis, torkad stekt lök, svenskt kaffe, svenskt rabarber te, päroncider och mycket annat.

Jag hoppas att detta kan räcka som en förklaring till utlandssvenskarnas vallfärder mot vårt alldeles egna Mecka - IKEA.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Glöm inte Daimtårtan!!!

Livet på Citronodlingen sa...

Jag är dum i huvet, jag skulle ha slutat läsa INNAN listan över varor...

Ulrika - foto - Jonasson sa...

Hehe..då förstår jag =) Själv så bor jag granne med IKEA o drar mig in i det längsta för att åka dit o trängas ;)

Ha en überskön helg!

Kram

Daniel sa...

ja månne nångång IKEA hysterin tona ner sig!?

Vero sa...

Hehe... Jag kan förstå det.

Önskar dig en trevlig helg tjejen!

Veronica sa...

Hihi, vårat alldeles egna Mecka :)

Kram

Sara Yilmaz sa...

absolut! tänkt dig vad gott med kaviar!! eller korv!!!! åhhhh ......suktar...

Victoria sa...

VA? Kan man köpa pytt på er IKEA??? Avis.

Anonym sa...

imponerade att du kan de mesta som finns i butiken.. jag tjatar mer eller mindre varje dag om Ikea men jag måste vänta till slutet av månaden- ett datum ät dock bokat!! :-)

Anonym sa...

Ha ha jag vet...IKEA är verkligen räddningen ibland. Vi har 2 IKEA i istanbul nu, ett på europeiska sidan (där vi bor) och ett på asiatiska sidan. Vekligen vardagslyx! Löööööööv IKEA (utomlands speciellt:)
Ha en bra helg!

Anonym sa...

Jag säger bara DILLCHIPS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ESTRELLAS DILLCHIPS!
Grattis till nya körkortet!