måndag 9 februari 2009

Temperaturskillnader

Igår eftermiddag hade min lillklimp 40,4°c i feber och jag kände mig självklart lite orolig. Jag hade gett febernedsättande var fjärde timme, men febern bara steg och steg. Visst har barnen haft skyhög feber förut, men det hindrar mig inte från att oroa mig. Barn kan ju ha ganska hög feber, ofta mycket högre än vuxna, men att ha nästan fyrtio och en halv grad kan aldrig vara bra, inte ens om man är liten. Eftersom vi har en barnläkare i släkten ringde jag henne. Kan man slippa akuten med kräksjuka och annat, så är det ju bra. För att inte tala om att sitta i timmar och vänta med ett feberyrande barn. Någon timme efter att jag hade ringt kom hon hit. Med hjälp av ytterligare en hink alvedon, rinnande vatten på handlederna och våta omslag, hade jag som tur var lyckats få ner febern så pass mycket att han orkade öppna ögonen.
Släktingen gjorde en undersökning, konstaterade att hon inte visste vad han hade och återkom sedan till en diskussion vi haft om temperatur. Denna diskussion har jag haft med varenda läkare jag möt här i Italien, och jag kommer säkert att ha den med alla de läkare jag stöter på i framtiden också.

Som svensk har jag nämligen lärt mig att det är den rektala temperaturen som räknas, dvs. den temperatur man tar med en vanlig, hederlig stjärttermometer. Tar man däremot av någon anledning temperaturen någon annanstans så lägger man på ett par tiondelar. I Italien är det tvärtom, mäter man temperaturen i stjärten så drar man av 0,5 grader. Detta gör att när jag tycker att barnen har lite feber, så anser italienarna att barnen är feberfria. Och när jag anser att barnen har hög feber så får jag höra att det inte är så farligt. Dessa två helt skilda sätt att ta temperaturen gör mig väldigt förvirrad. Vilket är det rätta sättet? Vem ska jag lita på? Kan saker och ting ha ändrats sedan jag var liten? Kan det vara så att man nuförtiden anser att den rektala temperaturen är missvisande? När jag för ett tag sedan var i kontakt med vården hemma i Sverige försökte jag därför ta reda på huruvida det ska göras på det ena eller det andra sättet. Svaret jag fick var att den enda tillförlitliga temperaturen är den man får vid rektal temperaturtagning, dvs. helt tvärtemot vad man säger i Italien.

Efter att än en gång diskuterat detta förvirrande ämne med min släkting, så började jag att fundera. Jag har nämligen jobbat som kongressvärdinna på läkarkongresser här i Italien. Under dessa sammankomster presenterar läkare och forskare från hela världen resultaten för olika medicinska undersökningar. Och inte vid ett enda tillfälle har jag hört dem specificera huruvida temperaturen på patienterna tagits oralt, rektalt, axillärt eller i örat. Om nu olika nationer inte har samma syn på vilket tillvägagångssätt som är det riktiga, hur kan vi då tillämpa oss de resultat och teorier som vi får presenterade för oss? Jag är ju inte läkare så frågan får ju övergå till de sakkunniga. Jag ställde dock frågan till vår släkting i morse och hon kunde inte svara. Hon tyckte dock att frågan var intressant, och menade att jag faktiskt kunde ha kommit på något som ingen annan ifrågasatt tidigare. För som hon sa, var och en utgår från att alla andra ser likadant på saken. Vi pratar ju ändå om något så trivialt som temperaturmätning.

15 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Verkligen.. eller jag menar.. det BORDE ju vara något väldigt trivialt.. enkelt att utföra, enkelt att sätta en gemensam standard....
Att allt ska vara så invecklat här jämt...
I Sverige har jag för mig att det till och med står på den lilla lappen man får till när man köper till exempel en muntermometer att man ska lägga på 0.2 eller vad det nu är man ska öka med...

Anonym sa...

Åh! Det är jobbigt när man inte vet ut eller in om vad som gäller!! Men visst är det konstigt att det kan vara så olika från land till land. Som vanligt vill jag ju säga att vi i Sverige vet bäst! Gå efter det, du!

Veronica sa...

Lilla killen! Jag har själv haft nästan 41 graders feber och det är inget vidare. Det var i Sverige och jag var 17 år. Kommer ihåg att doktorn sa till mig att duscha, kallt! Det blev faktiskt bättre efter kallduschen men vet inte vad jag hade.

Lustigt att det kan vara en sån skillnad, precis som Pysen kommer jag ihåg att man skulle lägga 0,2 grader. Här tar ju alla tempen under armhålan och jag har märkt att några grader över 37 och du har feber. Konstigt att det kan variera så mycket men men vi bor ju i Italien, hihi!

(Jag tog bort ett inlägg som blev dåligt. Jag lyckas inte lägga upp bilder och text så att det såg bra ut. Irriterande!)

Kramis

segsliten sa...

Pysen och Veronica: Ja,visst stod det på termometern att man skulle dra av. Jag vet inte om det var 0,2eller 0,3, men bort skulle det.

Veronica sa...

Jag kommer ihåg att man skulle lägga till grader :)

Monica sa...

Hej !!!!!!
Ja,du.......det där problemet har jag brottats med i 18 år nu.....
Jag har aldrig fått nån rätsida på det.......
Och vet du vad.......
Jag har alltd gått efter den svenska varianten.........därför att det är det jag är uppväxt med och känner mig bekväm med.........
Och ska man vänta tills ett litet barn har 45....????....Nä,det känns läskigt.....
När mannen frågade om jag "dragit av ".......så sa jag alltid.....:
Ja,ja........men hade aldrig gjort det.......Han nöjd= jag nöjd......
Kram på dig........och lycka till med lillkillen........
När jag nu tänker efter.....så har jag nog börjat ljuga som hästar travar, sedan jag kom hit.....uj,uj....inte bra......men Italienare geeeer sig liksom inte......
Kram,
Monica i Rom

Ingela la la sa...

Det var ju lite märkligt.. Man vill ju gärna veta för när febern är på 40.5 så är en halv grad upp eller ner ganska viktig..

Hoppas lillkillen kryar på sig!

Jag gör ett nytt försök med utmaningen =)
Kram

Anonym sa...

Hejsan!

Jisses, vad jobbigt med så hög temp.
Jag har aldrig tänkt på det där med temp. Matilda har peppar, peppar inte haft skyhög temp ännu.
Men här i USA så tror jag de gäller samma som i Sverige. Måste kolla upp det!
Det är skrämmande på många vis att inte bo i Sverige när det kommer till vården.

Tack för kommentar hos mig.

Kram Bodil.

CharmKatti sa...

Och ändå är något så trivialt som feber livsviktigt!
Jag har iaf lärt mig att om barn har hög feber, 40 eller mer, i mer än tre dagar så ska man söka läkare. Man ska oxå söka läkare om barnet verkar slött och medtaget. Och om barnet inte har någon lust att ens småle åt lite bus:-)

Men det är jobbigt med hög feber, min minsta hade ju hög feber i flera dagar, som tur var vände det neråt den fjärde dagen, ch hon blev otroligt mycket piggare.

Anonym sa...

Hej där!
Stackars lillkillen, hoppas han är bättre nu. Man mår verkligen dåligt när barnen är sjuka...snacka om medlidande! Jag brukar gå efter vad läkarna säger i Sverige men mest går jag efter vad hjärtat säger. Skulle jag bli för orolig så skulle jag åka in till akuten och låsa fast oss där tills någon fick ner febern! Jag mår skitdåligt när barnen är sjuka. Ofta är det ju så att man ger alldeldes för LÅG dos med febernedsättande säger barnläkarna här. När vi har legat på sjukhus med barnen har de fått tre gånger så mycket alvedon/ipren än vad som rekommenderas på paketet...så nu ger vi alltid lite mer än vad som står! Hoppas verkligen att killen är bättre nu och att febern drar dit pepparn växer! Ha det så bra som det går med sjuka barn...krya på er och sköt om er! Kram Victoria.

Anonym sa...

Ps, Växjö var närmast...

Lallis - liv och leverne sa...

Åh, stackars lillkillen! Hoppas att han snart blir bättre.
Stor kram Lallis

FoxensRos sa...

Känner med dig fy tusan ska det var så svårt att komma överens att den enda tillförlitliga tempen den har man i rumpen?
Sen att jag inte tycker at är så kul att som Mamma utsätta de små för detta är ju en helt annan sak.
Armhåla funka dock här o då lägger jag på 0,2 väntar spännt på de som man ska ta på pannan tror de blir skitbra:)
Feber är ett gissel sitter själv o fryser rumpen av mig.
*kramas*

Anonym sa...

jadu,jag vet inte men jag håller med dig,den rektala visar rätt!!

Anonym sa...

Det var en intressant fråga! Hm...jag håller på en hel del med hypotermi, nedkylning och det enda sättet att få rätt temp är ju att gå in i kroppen, alltså rektal mätning eller genom munnen med en specialare som mäter nere i "röret".
Jag tror absolut på din version, STÅ PÅ DIG. *ler* Kram