tisdag 10 februari 2009

Munhygien

I morse när jag stod utanför grindarna till storklimpens skola, lyckades jag bevittna följande roliga episod.

En äldre kvinna hade just lämnat av sitt barnbarn och stod nu och skvallrade med en väninna. Just då kommer en liten pojke i sexårsåldern springande med sin pappa. Eftersom han hade bråttom och inte tittar var han sätter fötterna snubblar han utanför skolgrinden. Med trasigt byxknä och skrapsår på händer och knän, svär han till. Den äldre kvinnan som ogillar pojkens språkbruk vänder sig om mot sin väninna och utbrister:

- Jag kan inte förstå varför den yngre generationen ska använda ett så smutsigt språk! (italienska ordet för språk ’lingua’, betyder även tunga).

Pojken som hade hört vad kvinnan sagt men missuppfattat innebörden, frågar därför sin pappa:

- Tror du att den blir ren om jag sköljer den med tandkräm?

Där bjöd han mig helt ovetandes på dagens första skratt, en riktig spark i baken för att orka ta itu med resten av dagen.

3 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

hehe, jag tror nog att damen hade låtit ett eller annat fult ord låta slippa ut hon också om hon råkade ut för samma sak ;o)

Veronica sa...

haha, det kan bli lite fel ibland :)

Kram

Monica sa...

Hej !!!!
Barn är gudomliga !!!!
Och italienska farmödrar/mormödrar ofta förfärliga.....brrrr.....!!!!
Kram,
Monica