fredag 6 februari 2009

Korteligen

Tänkte nog mest skriva en rad så där i förbigående. Jag städade ju i onsdags, så fredagen är min! Jag har just bänkat mig framför datorn med ett par kex och en stor kopp kaffe. Skjut, den som stör mig nu! Datorn är min, min, min! Och idag ska inte en enda sida på Bolibompasajten öppnas, så det så!
Jag har dock hunnit vara hos sjukgymnasten och storhandlat. Nu blev det fel! Det där lät ju nästan som om min sjukgymnast är värsta sortens svartabörshaj, vilket han inte är vad jag vet.Nej, jag har alltså varit hos honom, och sedan även hunnit vara på snabbköpet. Har aldrig hajat varför det ska heta snabbköp, jag har aldrig lyckats få en endaste pryl snabbköpt. Att handla tar en evinnerligtid, och innan man vet ordet av har solen gått ner och dagen gått över till natt. Jag är i och för sig en hejare på att köpa billigt, och det tar tid. Jag kan oftast på öret skillnaden mellan att köpa pasta av det ena eller det andra märket. För att inte tala om skillnaden mellan den ena och den andra affären. Men för att kunna bli en expert inom det här området, så måste man vara beredd på att lägga ner lite tid. Jag brukar vrida och vända på varor, jämföra priser, titta på kvalitén och alltid, utan undantag, ta den vara som har längst sista förbrukningsdag. Detta brukar allt som oftast innebära att jag blir tvungen att tömma hela hyllan, för att kunna få tag på paketet som ligger längst in. Det är nämligen där de färskaste varorna ligger. Det vet jag med säkerhet, för jag har jobbat inom livsmedelshandeln under min ungdom. Mögligt bröd längst fram, ibland till halva priset. Gårdagens bröd precis bakom, och det nya, färska, fortfarande varma brödet, allra, allra längst in. Det är viktigt att gömma det väl, för annars får man inte det gamla sålt. Med denna kunskap i åtanke går det inte att handla snabbt, och jag antar att all mat jag köper, även helfabrikat, så pass mycket helfabrikat att de redan är tuggat och färdigsmält, passar in under kategorin ’Slowfood’. För långsammare än så här kan det knappast gå.

Ja, det var den raden det, så här i förbigående...för nu ska jag sätta mig ner och skriva mitt inlägg.

5 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

haha, kan tänka mig att det tar halva dagen att handla då... Just det där med datum har jag märkt att man måste kolla väldigt noga här...

Veronica sa...

hehe, det brukar kallas snabbköp, ja! Men det tar sin tid att kolla datum coh trängas med alla andra som handlar :)

Önskar dig en skön eftermiddag framför datorn!

Kramar

Monica sa...

Hej !!!!!!
Åh,gud vad kul !!!!!!!!!!
Jag gör PRECIS LIKADANT.....!!!!!
Exakt så......!!!!!
Och du,nu när jag tänker efter , så har jag ju också jobbat med detta.....Ha !!!!.......Det hade jag ju glömt bort......
Ja,herreguuuu....jag har gjort så mycket ....att jag glömt bort hälften.............
Ha en bra.. kvart.........väntar med spänning på INLÄGGET..........
Kram ,Monica

Anonym sa...

hahaha jag är oxå van att gräva längst in i hyllorna......vet oxå av vana då vår familj ägde livsmedelsbutik... hatade dock n'r jag var tvungen att vara med oh "fronta"

Bloggullet sa...

Jag är som du, först letar jag efter det billigaste kilopriset, sen kollar jag innehållsförteckningen. Därefter rotar jag fram det färskaste tex. brödet. Det tar långt tid att handla det kan jag lova.
Ha en skön dag.
Kramar