lördag 7 februari 2009

Huvudåtgärd

Nu har jag hittat det! Jag har äntligen hittat min nisch vad det gäller gymnastik. Zongymnastik kallas det, och innebär att man gymnastiserar den, eller de, zoner man tycker sig behöva utveckla. I mitt fall så har jag tänkt inrikta mig på hjärnan.

I morse läste jag en artikel som handlade om något så banalt som den mänskliga hjärnan. De tog upp vikten av kognitiv träning, och hur pass mycket vi kan utveckla och förbättra våra hjärnor medelst just hjärngymnastik. Forskarna har nämligen funnit att halten av dopamin i hjärnan ökar under minnesträning. Dopamin är en av det centrala nervsystemets viktigaste signalsubtanser och reglerar bland annat muskelrörelser, vakenhet, glädje, entusiasm och kreativitet.

Om man ägnar sig åt minnesträning kan man tydligen vara ännu mer specifik i sin ’zongymnastik’, och gymnastisera olika delar utav hjärnan. Har man t.ex. problem med närminnet, och här känner ju jag mig en aning träffad, eftersom jag aldrig kommer ihåg att använda det, så kan man träna upp det så pass att man till och med kan komma ihåg sin bankomatkod eller ett telefonnummer. Just vad det gäller dessa två har jag inga större problem, men jag glömmer tyvärr en massa annat.

Sedan började de förklara sambandet mellan kropp och själ, och om hur dessa två påverkar varandra. Och det var då jag kom på det. Att jag faktiskt inte behöver leta längre. Att jag äntligen hittat en idrott som jag inte finner trist och oändligt monoton. Jag gympar ju redan min hjärna varje dag, fast det kan hända att jag lägger ner för mycket tid på fel del. Så varför inte fortsätta att gympa hjärnan? Fast då lite mer koncentrerat, och med uppmärksamheten på de zoner jag har problem med. Dessutom kom jag på att knoppgymnastik är betydligt billigare än andra idrotter. Jag behöver inte betala någon avgift, inte köpa någon utstyrsel och till råga på allt behöver jag inte ens lämna hemmet. Det där sista är väldigt positivt, då det både är tidsbesparande, ekonomiskt och inte att förglömma, ekologiskt. Jag behöver inte ta mig iväg i bil och besparar då moderjord en massa koldioxidutsläpp...hör ni vilken bättre människa jag plötsligt blev!
Jag skulle nog till och med kunna bli en riktig fanatiker. Ja, ni vet en sådan där som bara tränar och tränar i det oändliga. En riktig hälsomänniska, en knoppfanatiker, som för att uppnå bästa resultat enbart ägnar sig åt fisk, spenat och idogt tänkande.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hjärnan är fantastisk. Och jag är lika fascinerad varje gång nya rön talar om för oss vikten av att arbeta med denna kroppsdel.
Tack för ditt oerhört intressanta inlägg.

Anonym sa...

haha,jag gillar oxå träning för hjärnan.....suduku och alfapet!!! hahaha

Lallis - liv och leverne sa...

Jag tar gärna utmaningen.:)
Dock har jag nog redan lagt ut det värsta. Men jag ska kolla igenom.
KRam goa du!

CharmKatti sa...

Ett riktigt träningsfreak med andra ord!
Passa dig så att du inte blir beroende:-)

Anonym sa...

Knoppträning är viktigt!! Men glöm inte att experterna hävdar att 7 minuters fysisk aktivitet i VECKAN är allt vi behöver!!! Kan t.o.m jag klara av!

Veronica sa...

Perfekt, tackar för tipset! Det borde passa lata mig också :)

Kramar

Ingela la la sa...

Tack rara du för dina goa kommentarer hos mig! Dom har värmt i massor.

Vem behöver inte träna knoppen?? Tänk om man skulle ta och bli träningsnarkoman..

Nu ska jag kika lite på min utmaning =)
Kram

Ingela la la sa...

Nu är jag kanske lite vimsig (inte så ovanligt och kanske ännu en anlednig till att träna knoppen)men jag hittar inte utmainingen..
Skulle jag inte titta på den 4 feb?
Kram

Anonym sa...

haha ja han borde fått gjort det själv!!!! nu gick det ju bra..och antagligen kommer jag tidigare i säng inatt.kram