onsdag 28 januari 2009

Trosbekännelser

Ibland, speciellt sen jag har fått barn, är det svårt att känna sig så där härligt vacker och sensuell, som jag ibland gjorde när jag var yngre. För ungefär fyra månader sedan var jag iväg till ett köpcentrum här i närheten. Jag strosade omkring i lugnan ro, och tittade på än det ena än det andra. Helt plötsligt upptäcker jag att en ganska snygg man står och tittar på mig. Jag tittar tillbaka, och undrar förstås vad han glor på. Då ler han så där gäckande och skälmskt, så som män brukade le mot mig när jag var yngre och ett par kilo smalare. När jag fortfarande hade lite fylligare och toppigare bröst. Och inte de här nerhängda, utammade tuttarna som jag har nu. När jag klädde mig lite mer ”à la mode“. Och inte gick omkring i gamla utslitna jeans och urtvättade tröjor. När jag var så där ungdomligt glad. Och inte bara urlakat trött, som jag är efter en natts vyssjande med febergråtande barn. När jag fortfarande hade orken att sminka mig innan jag gick ut genom dörren. När jag fortfarande såg fräsch ut. Och inte så där trassligt, blekfisigt geggig som jag gör nu. En sådan blick fick jag. Just då, just där, helt oväntat.
Vad händer då, när man så där helt oväntat, så där helt apropå, får en sån där intresserad blick? Jo, blodet börjar pumpa lite snabbare, pulsen drar på i hundratio knyck, och en hel flottilj fjärilar börjar en våldsam flyguppvisning i magtrakten. Och där står jag som ett fån. Ler lite mesigt och vet inte riktigt vad som väntas av mig, jag har ju liksom lagt av mig lite. Mannen fortsätter att le och drar lite i kragen på sin tröja. Precis sådär som vi kvinnor brukar göra, lite nervöst, fast vi drar oftast en hand genom håret. Mannen fortsätter att le, och drar nu lite mer demonstrativt i kragen. Har han lite konstiga tics? Eller är det bara jag som tycker att han börjar att bete sig lite löjligt? Jag ler lite till, lite bredare och börjar gå där ifrån. Mannen ler stort, nästan skrattar. Han drar idogt i sin krage och harklar sig. Jag ler, visar varenda tand, ett riktigt stomatolleende. Mannen ler tillbaka, öppnar munnen och utbrister:
”Du tjejen, du har tröjan ut och in! Lappen syns här bak i nacken!”
Han pekar på kragen igen och går skrattande därifrån.
Hur kunde jag vara så korkad? Hur kunde jag tro att jag skulle få en sån där härligt skälmsk och intresserad blick, när jag ser ut som jag gör nu, som en mosad banan på en lagom skamfilad tallrik? Fast när jag tänker efter, så gjorde det inget. Jag skulle ha tröjan ut och in varje dag, om det betydde att jag skulle få känna den där känslan igen. Den där känslan att vara sedd, att vara attraktiv. Den där känslan som gör att man känner sig som om man hade en härligt maffig berg och dalbana i magen.

I dag hände det igen. Inte en skälmsk blick från en främmande man, utan tröjan. Jag hade den ut och in. Min gulliga sjukgymnast påpekade det för mig, och frågade om jag haft en stressig morgon. När har jag inte det? Han sa att han ibland råkade vända kalsingarna ut och in. Jag påpekade att det inte är så farligt eftersom det inte syns. Pinsam i hemlighet kan man ju få vara, det spelar ju ingen roll. När jag kom hem igen upptäckte jag, inte utan att skratta, att jag förutom tröjan, satt trosorna ut och in. Men det får vara min alldeles egna hemlighet, för jag har varit alldeles lagom pinsam och snurrig för idag. Dessutom har vi väl trosfrihet i Sverige, eller va!

13 kommentarer:

Ingela la la sa...

Ha ha, du skriver alldeles underbart! Vilken härlig känsla, trött mamma blev sedd. Synd att du upptäckte vad han egentligen ville.. ;-)

Sådär har jag också gjort. Åkte i rulltrappan och alla (det var mest killar jag mötte) log och såg så intresserad ut. Jag kommer ihåg att jag tyckte det blev lite pinsamt men trodde jag var skitsnygg... tills jag träffade min kompis hon hon sa att ajg hade något svart på hela näsan...

Ja ja vad är en bal på slottet =)

Kram

CharmKatti sa...

Fniss, det var kul skrivet. Såklart mindre kul när du fick veta anledningen till varför han tittade, men jag tycker vi glömmer anledningen och koncentrerar oss på att han tittade:-)

lurigopalia sa...

hehe nu tar vi och tänker lite possetivt här..Det var klart han tyckte du var snygg, men sen kände han sig dum och ursäktade sitt stirrande och flörtande med att tröjan var ut och in. Det hadde han ju inte sett om han inte börjat glo på dig eller hur...kram

Anonym sa...

underbart.. :-)

Anonym sa...

hahahaha..så kul och vad duktig du är att skriva,,underbart,,jag hittade hit från monique i rom och jag kommer definitivt tillbaka..
ha det gott

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Vilken härlig story. *skratt*
Tänk att få känna sig som en prinsessa för en dag...Kram

Jessica och Johan sa...

Du är bäst. Ytterligare än natt med leende på läpparna. Tänk att man har så låga tankar om sig själv... Man ska tänka FAN vad jag är bäst på det mesta om inte ALLT. Och jag ser faktiskt jäkligt bra ut... Trots hängande tuttar och hängiga ben, som min dotter sa om mig förra veckan. Men jösses vad jag har presterat för min figur... Vart gravid 3 gånger, försett 3 ungar med mat. Och löper som en gasell VARJE dag. inte konstigt att påsarna under ögonen dyker upp. men ge mig en kvart i badrummet och jag är SNYGGAST igen.... ;) Tack

Anonym sa...

Hejsan tjejen!

Du skriver ju helt underbart. Jag kunde se hela scenariot framför mig och som jag skratta. Men visst könner man igen känslorna.
Helt underbart!
Tack för ett underbart inlägg.
Vad kul att min ljusstakar påminde dig om din barndom.
Kram Bodil.

Monica sa...

Hej !!!!!
Åh,guuuuu...du är för underbar.....!!!!!
Du skriver såååååå härligt....!!!!
Kan du inte skriva en bok...??!!!
Ja,du behöver ju egentligen bara ta dina inlägg här...sätta ihop...så har du redan en bok.......helt underbar....bättre än en bal på slottet........
Skulle köpa ett gäng på en gång......läsa själv hundra gånger.....och ge till alla mina vänner...........
Känner igen mig i allt du skriver.............fjärilsdansen....och allt det där.......tröjor,trosor....ut och in........ja,ja , det där händer mig med.......omaka par sockor med.......min dotter har tom startat ett mode i skolan med omaka par sockor , för det hände så ofta.....så till slut gjorde hon det med flit......alla tycker det är helballt.......så nu gör alla så......men stoppa fötterna i stövletterna utan sockor...på vintern..för det är bråttom,bråttom,med tanken att :
...äh,här tar man ju inte av sig skorna än då....ingen märker väl det.....och just då händer det... : - ta av er skorna..........har du varit med om det...??!!......det har jag.........
Kram,
Monica

Veronica sa...

Vilken inlevelse :) Jag skrattar som bara den!!
Helt enkelt underbart skrivet!

Fabulous awarden passar dig utmärkt! Här inne är ironin på topp och du får mig alltid att skratta! Visst skulle det vara trevligt att ställa till med fest och träffas vi blogvänner! Låter ju som en utmärkt idè :)

Kram på dig tjejen!

Myra sa...

ROFLMAO

Priceless!! Hahaha

Och bara för detta så ska jag ta mig tid att sminka mig innan jag ger mig av och hämtar barn i skolan. Så det så! :)

Lallis - liv och leverne sa...

Du är ju bara underbar:)
KRAM

Nipe sa...

Hahha, vilken underbar läsning! Men jag känner igen känslan, när man helt plötsligt blir sedd av nån. Själv har man ju för länge sen tappat känslan för att man skulle kunna vara attraktiv. Så när det händer blir man ju helt chockad...