söndag 25 januari 2009

Ordnörd

Jag är en riktig ordnörd! Jag älskar nämligen ord. Det finns så många vackra ord, smaka bara på ord som glänta, gullfiber (låter verkligen rart), cedilj, snöripa, kalvdans eller glimmerfjäll. Eller knasiga ord som baggböla, eddakväde, gaffelapa, putslustig och etterblåsa. Det är kanske inte så ofta vi tänker på vilka ord vi använder, men ändå är de karakteristiska just för oss. Vårt ordval talar om för omgivningen vilka vi är och skvallrar om vår personlighet. En del människor har ett ganska torrt språk, inga utsvävningar, inga färgstarka ord, utan bara det allra nödvändigaste. Andra däremot, uttrycker sig mer färgstarkt, använder fler synonymer och fyller språket med allegorier.
Själv hör jag nog till den senare gruppen. Jag älskar ord och tycker därför att det är kul att experimentera. Ord kan användas till så mycket. Man kan vända på dem, uttala dem felaktigt, särskriva dem eller lägga vikten på homonymin. Vårt språk är viktigt, orden vi använder är viktiga, och hur vi använder dem är jätte viktigt.
Jag är och förblir en riktig ordnörd. Jag kommer alltid tycka om ord. Jag kommer alltid att vilja veta var orden har sitt ursprung, och framförallt, kommer jag alltid att vrida och vända på ord.

Några roliga exempel jag hittade på nätet:
Kundras - sjunkande försäljningssiffror
Maltkoma- rejäl ölfylla
Gymnazist - högerextremistisk kroppsbyggare
Ingengör -lat tekniker
Bords böna – servitris

Eller varför inte söka det här jobbet:


Kanske något för er som inte riktigt håller måttet!

Nej, nu ska jag kolla in era bloggar, lite ”sajtseeing” sitter aldrig fel!

8 kommentarer:

Ingela la la sa...

Ha ha, vilken härlig annons.. Undrar om dom får några sökande på den tjänsten!

Tack för dina gulliga kommentarer dom sista dagarna! Dom värmer.

Elin har varit bättre idag men nu på kvällen kom den tillbaka, fast inte alls lika hög feber..

Ha en bra kväll!

Kram

Livet på Citronodlingen sa...

haha! Det borde inte vara så svårt att få det jobbet..
I morse blev jag sur när jag läste aftonbladet, de första 4 rubrikerna hade stavfel och då orkade jag inte med att läsa vidare...

Anonym sa...

hahaha ja kass medarbetare!!! =)) jag tillhör nog den första kategorin med det torra språket då tror jag ...önskar dig en fortsatt trevlig söndagskväll..och en god start på veckan!

MOONLOVER´S sa...

hejhej
tittar tillbaks lite=) och välkommen åter till min sida. ha en fin kväll.

Anonym sa...

Ha, ha Ja där bodre det inte var svårt att kvala in. :) Men, gaffelapa? Vad är det?

Ulrika - foto - Jonasson sa...

Haha! Det var en ngt förvirrande annons =)

Jag tycker oxå om att använda ord på "mitt vis". Skulle nog kunna skriva en helt egen ordbok med mina påhittsord =D

Kan oxå passa på att tipsa om en kulig tävling hos mig!

Kram

Livet på Citronodlingen sa...

Hej igen,
ja, trivago är en resesajt där medlemmar kan ladda upp foton, skriva recensioner och en massa annat och dessutom tjäna en liten slant på att dela med sig av sina erfarenheter (visserligen med betoning på liten, men ändå ;o)

Anonym sa...

Ja, sånt där gillar jag med!