fredag 16 januari 2009

BOKTÄVLING!


Nu ska jag för första gången anordna en bloggtävling. I potten ligger två böcker: "Här kommer bärgningsbilen" av Arne Norlin och "Ett oskrivet blad" av Marie Hermanson.

Så här ska du göra för att få vara med:
1. Lämna ett boktips. För att tävla om "Här kommer bärgningsbilen" lämnar du ett barnbokstips och för att tävla om "Ett oskrivet blad" lämnar du ett vuxenboktips. Vill du tävla om båda två måste du lämna ett boktips i varje kategori.
2. Kopiera bilden (bokbilden) och länka till tävlingen från din blogg.
3. Om du inte har någon blogg, mailar du och tipsar 3 vänner om tävlingen. Glöm inte att lämna din mail tillsammans med boktipset!

Vinnarna kommer att dras genom vanlig lottdragning. Jag kommer att lägga ut boktipsen på bloggen när tävlingen avslutats.

Tävlingen pågår till den 15 februari!

LYCKA TILL!

29 kommentarer:

Veronica sa...

Vad kul med boktävling! Självklart vill jag vara med och tävla om "vuxenboken". Hmm, vad ska jag ge för lästips?! Läser väldigt mycket böcker och jag kan rekommendera "Asylum" av Patrick McGrath. En annorlunda kärlekshistoria som utspelar sig i slutet av 1950-talet i England. Gripande historia om galen kärlek mellan en patient på ett mentalsjukhus och Direktörens fru. Det har även gjorts en film av den här boken men den är inte alls lika bra. Jag somnade när jag såg den, boken kunde jag inte lägga ifrån mig :)

Monica sa...

Hej !!!
Kul att du tittade in.......jag länkar såklart.....mysig blogg....
Och så en tävling....super.....
Jag vill tävla om vuxenboken.....
Jag tipsar om " Hembiträdet " av Maie Fredriksson.....om nu inte alla redan läst den.....gör det !!!
Tänker inte berätta vad den handlar om,men det är en ovanlig rolig , trevlig,spännande berättelse.....väldigt,väldigt originellt skriven.......
Jag länkar också till tävlingen såklart.....
Ha en bra helg,
Monica i Rom

Vero sa...

Japp man lägger fyllningen på de färdiggräddade muffisarna, de blir mer som små minikladdkakor. de är supergoda! Jammi!

Vero sa...

Och vi som åt pizza i förrgår... det går min matnyttige make aldrig med på...

Vero sa...

Jag kan tipsa om flera böcker, men det är en serie och den första boken heter Främlingen och är skriven av Diana Gabaldon. Helt underbar, innehåller ALLT och man fastnar och vill bara ha de andra delarna så snart som möjligt.

Jag länkar hos mig. Är då med i vuxentävlingen.

Ingela la la sa...

Åh, här ramlar jag in på en tävling! Jag ska tipsa om en barnbok, men får göra det imorgon och då länkar jag och allt.. Vi har en bok som Elin älskar men hon håller på att somna. Jag återkommer.

Jag ville egentligen bara säga att jag tyckte du har all rätt att vila lite du hade ju uträttat en hel del idag ;)

Ha en skön kväll.

Kram

oumberligating sa...

Hej! Sitter ovh bloggar runt och permanent formsvacka får helt klart pris för tio i topp blogg namn helt klart. Jag som sskriver det här heter Peter Olofsson och har två bloggar på gång en som heter www.oumberligating.blogspot.com och hadlar om prylar/saker i största allmänhet den andra heter www.jernsaxen.blogspot.com och är en blogg om fysisk smärta. Gillar din boktävling går det bra om jag länkar till din tävling från min frus blogg, vill att det händer något på hennes sida medans hon ligger på sjukhus, du får fin gratis reklam, trevlig och fin blogg du själv har, ha en fin helg mvh från Peter Olofsson!

oumberligating sa...

Man ska ska skriva långsamt och tydligt, har varit ute i kylan i några timmar nu så fingrarna är stela, syns på det jag skriver mvh från Peter!

FoxensRos sa...

Var ju bara tvungen att läsa idag o så en dag till...osv
*S* Underbart du skriver jag är med i biokön - kunde vatt jag, inte den framför alltså:)
Hoppas att förgasaren är rensad o räddad nu.
*kram* FoxensRos

Anonym sa...

Kul med bokpriser.

Mitt boktips för barn är "Hus är gott, sa Oskar". Det är en riktig favorit som har hängt med i flera generationer och snart är sönderläst. Den handlar om Oskar som äter hus, precis som titeln antyder.

Mitt boktips för vuxna är "Mannen som åt en 747". Riktigt kul!

Har länkat i min tävlinsgblogg:

http://evamar.blogg.se/2009/january/bocker-15-februari.html

Du får gärna kika in där och lämna en kommentar om du har fler tävlingar!

Ha det bra!

evamar

Ingela la la sa...

Jag vill tipsa om Elins favoritbok (jag läser den 2-5 gånger om dagen)

Den heter Tass...tass...tass...smyg...smyg...smyg..
Skriven av Thomas Halling och Mimmi Tollerup- Grkovic.
Handlar om en räv som tar hönor och en bonde som ska försöka hindra räven =)

Jag har länkat på min blogg!

Kram

Pockethexan sa...

Klart att Pockethexorna är med i en boktävling, det vill man ju verkligen inte missa!

Så här kommer Hexans förslag:

-Alla barn bara måste läsa "Linnea i målarens trädgård" av CHRISTINA BJÖRK, för i alla barn bor det en sann konstnär och bilderna i boken blir det många kommentarer till, så som det ska vara med en bra bok.

-Pocketern som Hexan själv läser för tillfället är; MONS KALLENTOFTs "Midvinterblot" och den passar perfekt just nu i vinterkylan, både så ruggig och spännande att den värmer!

Tea Lady sa...

Hej!

Vad kul med en boktävling! Jag läser mycket så jag har inga svårigheter att komma med boktips.

I barnkategorin rekommenderar jag "Alla djuren", nästan en "klassiker" av Anna-Clara Tidholm. Jättehärlig bok som min dotter Mimmi just nu gillar väldigt mycket.

I vuxenkategorin så måste jag bara rekommendera "MIA - Sanningen om Gömda" av Monica Antonsson. Rafflande undersökande journalistik som upprör!!

Jag länkar i min blogg.

Lena

Therese sa...

Böcker kan man aldrig få för mycket av, hellre bokhyllan full än kylen... ;-)

Så jag är med och har länkat i min blogg: http://lurans.blogg.se/2009/january/boktavling.html

Vad gäller BARNKATEGORIN så blir mitt tips MAX potta av Barbro Lindgren och Eva Eriksson. Min dotter som fyller 1 år den 13 februari bara älskar den boken, och kan lyssna på den om och om igen. Förhoppningsvis lägger den grunden för lite mer låt säga ordrika böcker... för mamma börjar vara trött på den ;-)

I VUXENKATEGORIN vill jag tipsa om boken Bakom stängda dörrar av Agneta och Benkt-Åke Cras och Kristina Hansen. Detta är nog den starkaste och mest omskakade bok jag läst, speciellt med tanke på att den är dokumentär. Boken lämnar garanterat ingen oberörd och den får en verkligen att ifrågasätta myndighets Sverige.

Fast med tanke på Antonssons avslöjande av Marklunds bok Gömda så ska man kanske inte ska ta allt bokstavligt i boken, även om jag tycker denna boken känns så ÄKTA.

Trevlig dag!

Kram Therese

http://lurans.blogg.se

bjarstig@live.se

Anonym sa...

Jag vill ju såklart vara med!

Som barnbok tipsar jag ju såklart om boken Förlåt som är skriven av Norbert Landa och Tim Warnes. En underbar bok om att man skall acceptera varandras åsikter även om man inte alltid håller med varandra. Jättefina illustrationer med glittereffekter.

Som vuxenbok skulle jag vilja tipsa om den bok jag läser just nu. Älskling vi blir inte med barn av Ramona Fransson. En otroligt välskriven och öppenhjärtlig självbiografisk bok om Ramonas kamp för att bli gravid. Borde läsas av alla- med eller utan barn!

Anonym sa...

Jag är med och tävlar, jag har länkat

http://molnboanna.blogg.se/2009/january/bocker-3.html

Jag vill gärna vinna barnboken då min son är helt inne på bilar nu (är drygt 1.5 år)

Mitt tips är "De första hundra orden" , det är en bilderbok som min son tittar i dagligen, perfekt övning på vad saker heter.

info@annakarlsson.se

Anonym sa...

Min son älskar böcker, så denna tävling vill jag inte missa!

Som du förstår så vill jag vara med och tävla om barnboken "bärningsbil". Lille E har filmen och den tittar han ofta på så den boken är som klippt och skuren för han :)

Jag tipsar och "Max" böckerna. Lättlästa böcker för mindre barn. Dom har vi läst om och om igen...

Jag länkar självklart från min blogg!

Mia sa...

Böcker kan man väl aldrig få för många av. :) Jag är gärna med i utlottningen, länkar i min blogg.

Kram Mia

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Vilken kulig tävling.
Som barnbokstips så blir det absolut Gruffalon som handlar om en liten mus som skrämmer de stora djuren i skogen. Texten går i rim, en underbart kul bok även för en busmamma.
Ha det bra!

Mia sa...

Nämen, hur kunde jag glömma bloktipsen. Barnbok: Allra käraste syster av Astrid Lindgren (otroligt söt bok som jag älskat sedan jag var liten, finns fortfarande att köpa).
Vuxenbok: Lotta Thells böcker, där hos skriver om sitt liv och hur hon försöker ta sig ur sitt heroinmissbruk. Otroligt gripande böcker.

Kram Mia

//Linda sa...

Mina boktips:
Barnbok – Max böckerna, av Barbro Lindgren. Jag har en son i ”rätt” ålder för dessa och han älskar dem.
Vuxenbok: Harry Potter böckerna av J.K Rowling. Vissa kanske tycker att detta är barnböcker, men jag håller inte med, inte enbart i alla fall. Jag har skrattat, gråtit och set fram emot dessa böcker mer än några andra vuxenböcker. Jag kommer aldrig bli för vuxen för Harry Potter. ;)

Så har jag länkat också: http://linblogg.blogspot.com/2009/01/bocker.html

Märta sa...

Är gärna med och tävlar Barnbokstips är: Bu o Bä åker båt.
En favorit på förskolan är Knacka på.
angsgard1@telia.com

Olivia sa...

Jag vill gärna vara med och tävla. Mitt boktips är: Leo går till doktorn" en liten rolig barnbok som jag har läst typ 1000 gånger för min lilla kusin.
Hoppas att jag kanske kan få vinna min första tävling här hos dig.
Ha en bra dag // O L I V I A

Anonym sa...

For vuxenbok skulle jag valja Lena Thells senaste (min son dog av en heroin overdos -och efter 3 ar plagas jag av tanken att jag skulle gjort mera).
For barnbok har jag alltid alskat Pelle Svanslos av Gosta Knutsson.
Barbro
Barbroshronts@hotmail.com

Anonym sa...

Oj jag glomde namna att jag inte har en blogg men har tipsat min syster och dotter och tva vanner.
Barbro
Barbroshronts@hotmail.com

Anonym sa...

Jag vill vinna en vuxenbok. jag kan rekommendera Dr Phil McGraw's bocker.
Siw
Siwsoderman@yahoo.se

Wirha sa...

om jag skall dig rekommendera en bok - skulle det vara en som inte r riktigt klok! Naiv Super får dig att le, fnissa och gapskratta. Erland Loe är helt knasrolig - har du läst en vill du bara ha flera av hans böcker i hyllan din! Det är veklrigen en bok att slö läsa då den nästan läser sig själv i sitt enkla språk - skönlitteratur att koppla av med och njuta! Ungdomligt, nytänkande i tryckt form - för vem har sett flest djur egentligen, den vuxna eller barnet där det sitter och försöker bräcka varandra på sandlådskanten? skall barnet få räkna med lla djur hans pappa har sett är det rätt och riktigt? (läser du boken lovar jag att du får svar..) Ja, jag älskar denna bok - när jag tänker på den ler jag som en tok! :)

LillaLiten sa...

Älskar böcker!! Så roligt med en boktävling!
Mina tips är följande;
Vuxenbok; Något ur Jo Nesbos serie(frälsaren, djävuls stjärnan, smärtans hus,rödhake m fl) som handlar om en alkoholiserad polis/Harry Hole sociala situation och hur han är med och löser brott med olika karaktär!
Barnbok; har en snart 7 månaders baby som vi underhåller med Molly mus och hennes olika äventyr. Det är verkligen uppskattat!!

Jag har länkat; http://segtsomkolatavlar.blogspot.com/2009/02/tavling-15-feb_06.html

skulle jag få äran finns jag på skutten@yahoo.com

camilla sa...

Hej!
Här kommer mina tips:
Barnbok- Pettsson och Findus böckerna det har mina barn gillat sen de var 3 och uppåt, även en vuxen tycker det blir kul att läsa dem pga att det händer så mycket på bilderna + handlingen är kul med.
Vuxen bok blir i den kategoi av böcker jag gillar bäst, deckare.
Till skogs av Tana French som jag nyss har läst och bloggat om på min blogg så läs där vad den handlar om.
Camilla

http://blogg.aftonbladet.se/14383