tisdag 27 januari 2009

Upptäcktsresande

I går kväll beställde jag en resa hem till mitt gamla fädernesland Sverige. Som ni kanske vet, var mitt julbesök inte direkt en hit, och eftersom mamma inte tänker komma hit på sportlovet, gör jag därför ett andra försök. Tyvärr är inte barnen lediga mer än två dagar den veckan, det är karneval, så för att storklimpen inte ska missa för mycket i skolan, så kommer jag och lillklimpen resa ensamma. Storklimpen tycker att det ska bli roligt att vara hemma själv med pappa, och lillklimpen tycker att det ska bli spännande att få resa iväg utan storebror. Själv tycker jag också att det ska bli spännande och roligt, men märkligt. Jag har aldrig varit borta från storklimpen mer än en och en halv dag sedan han föddes, och nu ska jag vara borta hela sex dagar. Fyra dagar på BB räknas inte för då kom han och hälsade på.
Det kommer nog att kännas konstigt, men förr eller senare måste man ju klippa av navelsträngen. Egentligen är det inget som jag själv valt, utan det har bara blivit så. Jag och sambon har aldrig gjort några egna resor, och när jag ska någonstans, tar jag alltid barnen med mig.
Om jag ska leta efter ett passande adjektiv för min resa, så blir det nog ”skönt”, för det är just så jag känner det. Det ska bli skönt att resa med bara ett barn och det ska bli skönt att bara behöva bry mig om ett barn. När jag har båda blir det aldrig en lugn stund och jag har tusen järn i elden hela tiden. Det ska bli skönt att gå på stan, vilket jag inte tycker annars. Att gå på stan med två små busungar betyder att jag hela tiden är spänd och flackar runt med blicken för att se att jag inte tappar bort ett av dem, att de inte gör sig illa, bli överkörda, klättrar upp på hyllorna i affären eller har sönder något jag absolut inte har råd att betala.
Nej, jag ska försöka ha det riktigt skönt! Höja blicken och titta på det jag har omkring mig. Jag ska återupptäcka Stockholm. Min hemstad, som jag knappt minns hur den ser ut, eftersom jag varit så upptagen med annat de senaste åren.

8 kommentarer:

Ingela la la sa...

Det där låter jättebra! Det är nog bra både för barn och föräldrar att vara med ett barn i taget ibland.

Madrassen då... Jag tror inte det kostar så mycket att skicka, den är ju inte så stor och väger inte speciellt mycket.. Vi får väl se vad mamsen säger..

Ha en bra dag!
Kram

Livet på Citronodlingen sa...

Jag tror det blir toppen, se bara till att du inte blir dålig igen! Skönt både för er vuxna och spännande för barnen skulle jag tro att få ha en av er helt för sig själv.

Monica sa...

hej !!!!
Jösses,jag skrattade ihjäl mig åt förra inlägget.......!!!!!!!!!
vad himla roligt.....ha,ha....!!!!!!
Ja,ett gott skratt förlänger verkligen........
Ang.resan.........ja,det ÄR skönt att ha ett barn i taget ibland........jag har inte lämnat ett o åkt på resa.......men ,nu försöker jag ibland att göra saker med ett i taget.....bra för dem,bra för mig.........
Du kommer säkert få det helhärligt i Stockholm......åh,jag är liiiite avis......men på ett snällt sätt......du får hälsa min ääääääälskade stad sedan från mig........
Tack,än en gång för utmärkelsen.......du är så himla gullig,snäll och hjälpsam......jag ska lägga ut den idag.......
Jag är sååå glad att jag stötte på din blogg.......ja,inte bara för utmärkelserna,utan för att du är så himla härlig.......rolig.....och naturlig......!!!!!
Kram,Monica i Rom

FoxensRos sa...

Låter skönt. Förstår precis vad du menar med at gå på stan med smått. Jag hade inte klarat av 2 på det viset. Tycker det räcker gott o väl med en liten illbatting;)
Hoppas att du får upptäcka tokholmen igen det finns mycket vackert i den stdaen.
*kramas*FoxensRos

Veronica sa...

Vad kul med en till Sverige resa :) Det kommer nog att bli jättebra tror jag!

Kram på dig!

Monica sa...

Hej !!!
Du behöver inte oroa dig.....
Du skriver när du har tid.........
Simma lugnt..........
mitt maximalistiska hem.....ja,du,....ha,ha..!!!!!
Hääär finns det mycket att visa.....och många vrår kvar,som du inte sett.........har inte ens visat hälften........
Kram,kram,
Monica
PS ) kan inte låta bli att gå tillbaka och läsa din uppiggande språkbehandling........den är sjukt bra.....jag skrattar för mig själv,så tårarna rinner.......barnen tror inte jag är klok i huvudet....DS)

Anonym sa...

jag hoppas verkligen du får en lugn och skön resa,och ta hand om dig själv oxå.kram

Anonym sa...

Hej, Maria fràn Sanremo hàr!Njut av att bara vara ivàg med en liten.Jag brukar àka en vintergàng med min yngsta och mina tvà àldre barn fàr stanna hemma med pappa.
Det funkar jàtte bra och àr skònt att fà lite mer vuxentid i Sverige!
Tack fòr din roliga blogg som jag halka in pà av en hàndelse idag