onsdag 15 juli 2009

Passepartout

Tidigare idag så åkte jag på en liten shoppingrunda till "Bo Ohlsson" i Tomelilla. För er som aldrig varit där, så är det en sådan där butik där man kan köpa det mesta, och dessutom till väldigt förmånliga priser. Ska du lägga om golvet på altanen? Dra till "Bo Ohlsson". Behöver du en ny utombordsmotor till båten? Det hittar du på "Bo Ohlsson". Vill du bygga en rymlig friggebod eller en lönsam aktieportfölj? Vänd dig till personalen på "Bo Ohlsson". Är du sugen på grillkrydda? Chokladdoppade öronpetare? Krispiga papiljotter? Eller varför inte en marsipangrön dammsugarpåse till kaffet? Har du inte hittat det någon annanstans, så hittar du det säkerligen där. Jag tycker alltid att det känns lite som att hamna i sagan om Aladdin, jag gnider några gånger på varukorgen och vips så hittar jag allt jag behöver. För att inte tala om allt jag inte hade den blekaste aning om att jag behöver.

På vägen hem fick jag fått tydliga order, hm ... rekommendationer av den övriga familjen att införskaffa en påse kanelbullar från den lokala matbutiken, vilket jag lydigt gjorde.
Innan jag skuttade in i butiken låste jag familjens sommarbil, en vit Peugeot som är så skruttig att den inte skulle bli stulen ens om jag skrev "Ta mig, jag är olåst!" på bakrutan. Skulle det komma någon stöddig biltjuv så skulle han/hon nog snarare få hjärtknip av medlidande och lämna ett sött litet meddelande under vindrutetorkaren. Jag skulle kunna tänka mig något i stil med: Stackars sate! Vill du att jag skaffar dig en ny?"
Hur det nu var så låste jag bilskrället och skruttade in i affären. Väl ute igen satte jag fart mot den vita Peugeoten, låste upp dörren och ... vad i ... ! Inte var bilen så här ren! Vem har städat bilen? När jag är på väg in i bilen hoppar helt plötsligt hjärtat till och fastnar någonstans i halsgropen ... vad är min shoppingpåse? Var är alla mina krispiga, knapriga, superbilliga saker? Bilen står kvar, men någon har gjort sig besväret att ta sig in i bilen, stjäla alla mina fina saker och dessutom städa bilen. Hur är detta möjligt?
Jag drar ut benet igen och tittar närmare på bilen. Hm, är bilen verkligen vår? Hann de verkligen byta ut hela inredningen under de fem minuter jag var inne i affären? Helt plötsligt inser jag att jag med min nyckel lyckats öppna dörren på en helt främmande bil. Jag stänger bilen, och avlägsnar mig i all hast. Tänk om någon tror att jag försöker sno den! Huvva! Det skulle i och för sig vara helt okej med en lite nyare bil, men så här på landet har folk koll på det mesta, så jag skulle nog bli avslöjad långt innan jag hunnit sätta nyckeln i tändlåset. Nej, det var nog bäst att sjappa så fort som möjligt.

Två bilar längre bort hittar jag vår bil. Jag hoppar snabbt in i den och drar därifrån innan någon börjar ställa några obehagliga frågor.
Halvvägs hem kom jag på att jag i mitt förvirrade, upprörda tillstånd glömt låsa den andra bilen igen.
Så, om det är någon utav er som har hittat er vita Renault olåst utanför en matbutik på Österlen vid halvåttatiden ikväll ... FÖRLÅT! Och vet ni, ni kan sluta oroa er för alzheimer, utbrändhet eller dylikt, för jag kan intyga att ni INTE hade glömt att låsa den innan ni gick in i affären.

12 kommentarer:

Ingela la la sa...

Nejmen vad konstigt att du kunde låsa upp den... Tänk om man kom ut och där sitter någon i min bil.. Det var märkligt. Låter som en bra affär, Bo Ohlsson ;)
Kram

Livet på Citronodlingen sa...

hahahaha! Helt underbart!

Suzan sa...

herregud!! obehagligt!

Jag har en gång låst min lägenhet med min mammas hemnycklar, mina låg kvar i hallen.. o inte kom jag in med mammas nyckel heller.

Anne sa...

Men det är ju helt galet att man kan låsa upp en annans bil med sig egen bilnyckel!!!!
Bo "Boan" Olsson har man ju varit ett antal gånger. Jag har hela min uppväxttid i Tomelilla och blir helt varm i hjärtat när jag tänker tillbaka....
Är du oxå därifrån?
Hoppas du får en skön dag! Kram

Kim P sa...

Vad tryggt att veta att man kan låna en nyckel från någon med likadan bil om man skulle råka tappa sin bilnyckel eller kanske låsa in den :-).

Biltema är ju för övrigt också en sådan där affär där det mesta finns. En bekant tipsade om billigt kakel där..... Kakel? På en affär vars namn klingar allt annat än hemmafix? Fascinerande :-).

SV: Jo du, det där huset har jag inrett mååånga gånger i min fantasi. Precis min typ av hus.

Cecilia/svengland sa...

Visst äe Bo Ohlssons underbart, som en Pandoras Box!!!! :-)

Anonym sa...

Haha.. det var ju inte ens samma märke på bilen. Förvirrad!

Jo Bo Olsson känner jag till. Inte för att jag varit där men för trots att jag är Bleking fick vi plågas med tv4 Skåne och därmed också reklamen.. "Hos Bo Olsson i Tomelilla Hej, här får du mest för pengarna".
Det sitter där i hjärnan helt ofrivilligt..
Hoppas allt är bra i Sverige annars- när du inte hoppas in i fel bilar. :-)

Singelmamman sa...

Ha, ha! Tack för att du delar med dig av dina äventyr.

malin sa...

Hi hi hi, skitkul juuh! Kan just se för mej hur denne någon står utan för sin olåsta bil och kliar sej i huvudet. :)

Hoppas bullarna smakade. :)

Kram Ma

Jessica och Johan sa...

hahaaaaaaaaaaahhhhaaaa...vad kul fast olustigt samtidigt...ska det kunna va så att man kan öppna någon annans bil? att du inte snodde skylatrna och bytte dem ;) kitta upp dig när du ändå va på shoppingtur... riktigt kul kram

CharmKatti sa...

Vilken lustig upplevelse. Eller lite obehaglig oxå. Det måste ha varit en märklig känsla att sitta där i en främmande bil som man tror är sin egen och dessutom tro att man är bestulen!

segsliten sa...

Ingela: Jag skulle nog bli ganska förskräckt!

Suzan: Jag hade nog blivit rasande om jag lyckat låsa mig ute med hjälp av annan nyckel, och sen inte kunnat få upp den igen. Fick du ringa låssmed?

Anne: Nej, jag är inte härifrån. Jag är skåning i botten (men då får jag gräva djupt), annars är jag uppväxt mestadels i Stockholm.

Kim P: Kakel på biltema? Har de bilgrejor också? :D

Malin: De smakade superbra! De slank ner i klimparnas magar i ett nafs.

Piluttan: Vilken bra ide! Ser jag bilen igen ska jag helt klart försöka hinna med ett skyltbyte.

Charmkatti: Jag var faktiskt lite omskakad. Konstig känsla, kändes nästan som doldakameran.