måndag 8 juni 2009

Entrévippa i klack och högfärdsblåsa

Sambon och jag har blivit inbjudna till en lokal tillställning i eftermiddag. Helt plötsligt, jag vet inte riktigt hur, så har sambon hamnat på någon lokal VIP-lista och blir inbjuden till både det ena och det andra. I torsdags var det till en stor middag för borgmästarkandidater och Eu-representanter, och idag är det vinprovning. Middagen i torsdags slapp jag undan, puh, jag hade ju barnen att tänka på! Men vinprovning är ju kul! Om det inte hade varit så att jag ska jobba på samma tillställning som värdinna. Jag ska nämligen stå i dörren och ta emot alla gäster. Få dem att känna sig välkomna och visa dem till rätta. Så, eftersom jag nu så här som en blixt från klar himmel gått och blivit VIP-hustru, så funderade jag lite på hur jag ska ta emot mig själv. Ska jag köra en fanfar, rulla ut den rödamattan och niga ner till fotknölarna? Eller ska jag lite nonchalant knixa på huvudet och pricka av mig själv från gästlistan? Det är ju lite nytt det här med att frottera sig med borgmästare och andra VIP's, så jag skulle nog behöva ett ganska anonymt mottagande. Ett par vänliga ord skulle kännas bra, en klapp i ryggen kanske, och sen tänkte jag nog försiktigt smälta samman med tapeten. För någonstans måste jag ju ta vägen medan andra halvan av mig själv står i entrén och ler munnen ur led.

Jag har inte riktigt förstått det här med att vara VIP, brukar det inte medföra något annat också? Om man nu är en Very Important Person, ska man inte ha en Very Important Lön då? Allra helst så Important att vi har råd att flytta ifrån den här garderoben vi bor i. Jag menar, Victoria Beckham anser sig vara tillräckligt viktig för att ha rätt till slottet i Milano, så jag kan väl anse mig ha rätt till ett radhus och två kvadratmeter gräsmatta. Jag kräver inte så mycket, men det skulle vara kul att ha någonstans att ställa grillen.

Men, men, vem vet hur länge det håller i sig, sambon kanske bara är en tillfällig VIP. Det kanske bara handlar om ett ockasionellt gästspel i gräddfilen, så det är nog ingen idé att hoppas.
Jag gillar inte riktigt det här med att behöva vippa runt, le så att munnen slår frivarv runt skallen och knö i mig gratis kanapéer. Det känns inte riktigt som om det hör ihop med min personlighet. Jag älskar att frottera mig med folk, men då pratar jag om riktiga människor som säger vad de tycker och inte vad som anses passande för situationen. Jag älskar att le, men inte för att jag ska se trevlig ut och vara någon totalt ointressant person till lags. Jag kan till och med älska att knö i mig kanapéer, men då helst i samband med någon trevlig sammankomst hemma hos vänner.
Så, vinprovning i all ära, jag trivs nog faktiskt bäst som entrèvärdinna. Jag kommer troligen le så att jag får kramp, och jag kommer säkerligen få prata om en massa ointressanta saker, med en massa ointressanta människor. Men vem bryr sig...jag får ju betalt!

Om ett par timmar är det alltså dax att förvandla denna galna, konturlösa Barbamamma till en välartikulerad, välklädd, välsvarvad och väluppfostrad entrévärdinna. Förvandlingen är enorm, men vad kan man förvänta sig av en Barbamamma? Fram med kavajen, den gräddvita trånga kjolen, nagellacket och sminkväskan. Efter lite filning, putsning, spackling och målning, kommer det sedan vara dax att stöpa kroppen i ovannämnda mundering. Får jag inte konturer då, så kommer jag nog aldrig få det!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är en vip person i min låtsas värld!

Speja sa...

Haha, underbar läsning, härligt skrivet. Men åh, fy...jag gillar inte heller sådana tillställningar...känner mig inte hemma. Måste vara himla bra att ha egenskaper som en Barbamamma, att anpassa formen efter tillfälle. Där avundas jag dig.
Vi får väl rapport på det här?

CharmKatti sa...

Vilken toppenkväll du kommer få. Först att få agera värdinnna, som brukar vara så trevligt!Och sen på det få vara en vip-gäst. Inte illa!
Men problemet rä som du säger, hur ska du kunna vara på två ställen samtidigt, eller iaf vara två personer samtidigt?

Janeth sa...

Haha, hoppas att du & din VIP sambo får en toppen kväll på ett eller annat glamoröst sätt, fortsätter ni i denna takten så kanske det sluta i självaste slottet ;))
//Janeth

nillas liv på pinnen sa...

Ja fy tusan för att gå runt och le och konversera folk man inte känner! I det departementet vantrivs jag till den milda grad. Speciellt när det ska vara "fint" med allt det innebär...*ryser*

fjortisensmorsa sa...

Konstigt att man kan vara "professionellt trevlig", det går mitt jobb till stor del ut på, och det kan också vara..trevligt..men inte riktigt in i hjärtat trevligt som när man är med vänner..som du skrev ;-)Hoppas du får en bra kväll! Btw tycker jag att du borde få ett batteri med paparazzis som följer dig fram till dörren bortmotade av ngr stora livvakter, det skulle vara en lagom diskret éntre ;-)

Anonym sa...

Glimmrande och otroligt skrattgivande så här en måndagskväll...

Lycka till på Party:t!

Nina

segsliten sa...

Weirdo: :)!

Speja: Visst, när Barbamamma lyckats klämma sig ur kläderna!

Katti: Inget lätt företag att vara på två ställen samtidigt, men jag grejade i alla fall värdinne delen.

Janeth: :) Slottet, skulle kanska vara kul, men det blir för mycket att städa!

Nilla: Det gick bra! Vindrickande personer och konversation är en lustig kombination!

Fjortisensmorsa: Inga livvakter, men fotografen som var där kände igen mig och slösade bort ett par bildrutor.

Nina: :)!! Barbamamma klarade biffen!