tisdag 12 maj 2009

Rabiat

Nu är jag så arg att jag har svårt att andas! Idag fick barnen äta mellanmål, det låter ju bra, eller hur? Men de hade varit alldeles för stygga för att få ha gymnastik. Är inte det ett skolämne? De har gjort så tidigare, och då var jag arg, men nu, nu är jag riktigt FÖRBANNAD!!!!!!! Dessutom fick min storklimp en anmärkning i sin dagbok för att han skrattat åt en pojke som lekte pajas under lektionen. Det lustiga är att pajasen själv slapp anmärkning. Osar det inte katt, så säg!
De har alltid sagt att storklimpen är en mönsterelev, att allt är hur bra som helst, att han förstår på en gång när han blir tillsagd...bra, bra, bra...inget att klaga på....allt är fina fisken!
Nu har han fått två anmärkningar på två veckor! Den förra, fick han dagen efter att jag klagat per telefon angående de indragna mellanmålen. Visst luktar det bränt horn? Eller kan det vara en begravd hund?
Förutom en anmärkning fick han dessutom bakläxa. Han ska skriva tjugo gånger:

Jag måste vara uppmärksam och lyssna på lektionerna.

Sen hade han fått veta att om det hände igen, så skulle han få samma bakläxa, men snäppet värre. För då skulle han bli tvungen att skriva samma mening femtio gånger.

VAD ÄR DET HÄR FÖR JÄVLA METODER!!!

Det är ju inte revolterande tonåringar vi pratar om, det är sexåringar!!!!

Jag hittar inte ord för min ilska, och jag känner mig gråtfärdig. Jag fattar inte hur jag ska stå ut med att se honom gå in genom skolporten i morgon, och inte några andra dagar heller för den delen. Det känns helt fel att tvinga dit honom igen, som om jag är elak på något sätt. Som om jag är en dålig mamma när jag tvingar honom till något jag själv anser vara helt fel.

Jag längtar hem!!!!

22 kommentarer:

K-L sa...

Fy, jag vet nästan inte vad jag ska säga. Enda trösten kanske kan vara att det säkerligen är tusen gånger jobbigare för dig som står bredvid och tittar på än för storklimpen. Jag har haft ett antal liknande, men inte lika jävliga, situationer med min stora killes skola och jag kan lova att den som led mest var jag och inte han.

Jag förstår att du längtar hem.

Kramar

Ingela la la sa...

Nej, dom kan inte vara så dumma så att dom straffar barnet för att du har sagt till... det kan dom väl inte, eller?? Det verkar ju skumt. Och som du sa, vad är det för metoder... jag trodde den där metoden bara fanns i Simpsons nu för tiden..
Jag förstår att du är arg, ledsen och allt annat.. Det verkar inte riktigt riktigt, du kanske får ta det med rektorn igen. Om nu det hjälper, ni kanske ska ha ett gemensamt samtal med lärarna. Jag har egentligen ingen aning..

Hoppas verkligen att det här ordnar sig och att klimpen vill gå till skolan imorgon.
Kram Ingela

mockapocka sa...

Jag kan trösta dig med att skolorna inte är perfekta här hemma heller...
Å andra sidan går det kanske bättre att prata med lärarna här. Kanske. Ibland. På vissa skolor. Med vissa lärare. Att man faktiskt kan ha samtal där man möts. Pedagogiken verkar vara lite mer auktoritär och konservativ i Italien också. Jag förstår verkligen att det känns jobbigt att skicka iväg Storklimpen till människor som inte respekterar barn. Som inte är intresserade av att möta dem. Bra ändå att du säger ifrån! Efter tillräckligt många sådana reaktioner kanske, kanske de vaknar till. Kanske.

Livet på Citronodlingen sa...

Åh, jösses... va e de för en kärring han har till lärare??
Är det konstigt att sexåringar inte klarar av att sitta helt stilla och helt tysta i 8 timmar utan någon rast där de kan springa av sig lite?? Det är ju bara för mycket!

segsliten sa...

Kajsa-Lisa: Jag hoppas innerligt att du har rätt!

Ingela la la: Den läraren är kapabel till det och mycket, mycket mer. Tyvärr!

Mockapocka: Tyvärr anses många av de här metoderna helt okej. En del föräldrar reagerar inte ens, de är ju själva uppväxta i det här systemet.

Pysen: De anser att barnen är stora nog till både det ena och det andra när de är 5-6 år. Och det här med att barn behöver leka, det förstår de inte alls.

thebromanders sa...

Näää! Man tror inte det kan vara sant!! Finns det ingen möjlighet att få byta lärare? Prata med rektorn??
Helt naturligt att få hemlängtan när sånt där händer. Men så vet man ju innerst inne att det inte är nån lösning... egentligen...
Är det just den här läraren det beror på, eller är det skolan överhuvudtaget??
Små sexåringar!! Kan bara bestört skaka på huvudet...

nillas liv på pinnen sa...

Åh, heja dig!!!
Förstår att du tycker det är skitjobbigt, jag skulle bli tokig om man utsatte mina barn för såna idiotmetoder.
Himla skönt för dina barn att du reagerar som du gör ändå och känner med dem. Då vet de iallafall att straffen de får inte beror på att det är fel på dem!

Styrkekram!

Singelmamman sa...

Men det är väl jättebra att han får skriva: "VAD Är det här för jävla metoder" tyder på lite självinsikt hos lärarna...
Ähum, eller, jaha, nämen låt honom skriva det istället, hemma så balanserar du det hela. När jag har tyckt att något är fel i skolan har jag sagt det, frågat kidsen vad de tycker. Vi är inte alltid överrens, tyvärr.

Kina sa...

Men herre gud! Verkar som hon straffar din son för att du sa ifrån. Ge dig inte, riv upp himmel och jord och får bort kärringen. En sån ska ju inte få jobba som lärare.

Speja sa...

Jag blir galen på sådant. Helt sanslöst - och mycket ska man visst höra innan öronen trillar av. Förtår att du är upprörd och irriterad. Och bra av dig att reagera och säga ifrån! Här hemma på vår lilla skola har det varit en kille som varit mobbad och trots många indikationer, besök hos skolsköterska med mera har ingen reagerat. Av lärarna alltså. Det är inte klokt. Hade jag varit lärare hade jag ringt runt och själv gått rastvakt varenda rast. Var finns empatin och engagemanget, kan man undra?

segsliten sa...

Mz. Olsson: Den italienska skolan använder sig överlag av metoder som inte skulle vara acceptabla hemma i Sverige. Men vad det gäller den här läraren, så är hon snäppet värre en alla de andra.

Nilla: Tack för kramen, den satt fint!
Storklimpen har fått allt stöd han behöver. Jag hoppas nu bara att hon stannar vid det här, och inte går ännu längre.

Singelmamman: Den här läraren har väldigt svårt för dialog, tyvärr!
:D Tänk om jag låtit honom skriva det, då hade det blivit liv i luckan!

Kina: Nej, hon har absolut inget bakom katedern att göra!

Speja: Jag som tyckte att det var jävligt när jag var barn, men det här är verkligen sju resor värre! Ingen respekt för barnen, ingen empati, och absolut ingen pedagogisk förmåga alls.

Veronica sa...

Fy f-n vad jag blir arg när jag läser om sånt här! Det är ju hur knäppt och vridet som helst!!! Och jag förstår din uppgivenhet, för hur ska du som ensam förälder kunna förändra ett system/tankesätt om skolgången och uppfostran.
För du lär juu knappast få något stöd från de italienska föräldrarna som, när de är ute, ALLTID/OFTA hotar sina bångstyriga barn med stryk och ibland ser man också lite slag...
Det gör mig så arg!

Kram på dig vännen och stå på dig!

segsliten sa...

Veronica: De italienska föräldrarna är ju själva uppväxta i det här systemet, så de förstår inte att det finns andra metoder.

Janeth sa...

Verkar en aningens 1800 tals varning på metoderna som används.
Kanske inte är någon tröst för hemlängtan men skolorna här "hemma" har även de ganska så knasiga & snevridna synvinklar på hur man ska forma barnen.
Det gäller att man har ork till att stå på sig, men hur gör man när det verkar som om barnen får lida för föräldrars tycken....

segsliten sa...

Janeth: Det känns inte bra att man ska behöva bli rädd för att säga ifrån, för då får man ju aldrig till någon ändring.

Myra sa...

Jag blir fan alldeles stum. Är det sant, menar du!?

Fy fan.

segsliten sa...

Myra: Helt sant!

Anonym sa...

Vet inte vad jag ska tillägga- det är helt för jävligt!

segsliten sa...

RedPaint: Jag hoppas att det blir bättre.

Veronica sa...

Jag har lite svårt att få in det i mitt huvud... Kan bli så irriterad på min svärmor när hon pratar om minnen och hyss som Francesco gjort och hon säger leende att då fick han en smäll. Det låter sååååå grymt!!


Kram på dig

segsliten sa...

Veronica: De har en helt annan syn på vad som anses som aga här i Italien. De är väldigt långt efter vad det gäller uppfostringsmetoder.

Maria Berg sa...

Känner med dig,
tänk att det är så.

Tror att den bästa lösningen är en blandning både från Italien och Sverige.
Här hemma vågar dom inte göra NÅGOT - utan skolledning skakar på huvudet och säger,
- Han har ju det så svårt hemma!!!

Självklart skall det inte var som du skriver heller.
Har byt dagis på mina barn vid två tillfälle pga att "Inget" händer, när jag påpekat fel och brister, på det första upplevde mitt baran att hon blev slagen.
Det var en annan tjej som var mycket sen i utvecklingen och l´kunde inte riktigt prata så när hon inte fick fram det hon ville puttade och slogs hon på kompisarna.

/MB

Ps. har säkert redan nämnt det innan men jag brukar inte hinna gå tillbaka och läsa svar på kommentarer - menar inget illa med det, ville bara du skulle veta.
Och det är roligt och viktigt att svar på varandras kommentarer men jag har valt att titta på det senaste inlägg och svar där. hoppas du inte tar illa upp.