söndag 26 april 2009

Gastronomisk begärelse

Jag fortsätter att fundera på vad det är man saknar när man bor utomlands. Vad är det man stoppar ner i sin väska när man åker tillbaka hem efter ett Sverigebesök? Vad är det man ber familjemedlemmar och vänner att ta med sig när de kommer på besök? Självklart tar man med sig en massa böcker, filmer, musik och kläder, men vad är det man stoppar ner förutom det. Jo, man stoppar ner mat! Svensk mat, eller för att uttrycka det bättre, svenska livsförnödenheter. Det vill säga livsmedel som är oundgängligen nödvändiga för det dagliga livet som just svensk. Som tur är säljer ju vår svenska möbeljätte en hel del matvaror. Deras utbud lyckas kanske inte tillgodose mat- och godistarmens alla behov, men de gör det garanterat lättare att hålla begäret stången.
Nu kan jag ju inte låta bli att tänka på filmen Sällskapsresan, och resväskor fulla med hårt bröd och kaviar, för lite så är det faktiskt. Kanske inte när man åker på charterresa, men däremot när man bor utomlands under en längre tid.
Vad är det för matvaror man saknar? Jag brukar be om leverpastej, inlagd gurka, smågodis (speciellt saltlakrits), Skotte från Marabou, Polarbröds runda rågkakor, kardemumma, teriyakisås (ursvenskt!) och pärlsocker. Ibland ber jag om andra saker som till exempel pepparrot, körvel, chokladpuddingpulver, Ohojsås och bakpulver. Det beror lite på vad jag fortfarande har hemma, eller vad jag är sugen på just då.
Vad ber ni om i mat/godisväg? Och ni som inte bor utomlands, vad tror ni att ni skulle sakna allra mest om ni flyttade från Sverige?

26 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Jag vill ha tacoskryddor, en bit smakrik ost och en eller annan produkt från marabou... Förut ville jag alltid ha extrasaltat flora eller bregott, men nu har dem saltat lurpack i affären. Ja, och så det viktigaste då, goda frukt-teer!!

mockapocka sa...

Messmör.
Knäckebröd.
Hm...gröt antar jag att det finns...
Vanlig herrgårdsost.
Mest frukost mat verkar det som. Men det är också frukosten som jag varierar allra minst (typ var tionde år).

Anonym sa...

Räkost, nyponsoppa och lösgodis. Sen skulle jag vilja ta med massor av annat men det är mest det.. :-)
Jag har även turen att ha ett svenskt café inne i stan som har en lite bokhylla med lite saker. Inga kylda varor men lite godis och andra torrvaror finns.

lurigopalia sa...

Havregryn och rågflingor allt annat klarar jag mig utan tills jag är i Sverige. Men olika såspulver till currysås,bernaisesås,hollandessås brukar jag vilja ha. Jag saknar cremefrachie här men det är ju lite svårt att frakta och spara.Annrs så har jag alltid ätit medelhavsmat mer än svenskt. Lite svenskt godis kan man sakna men det har ikea.

Victoria sa...

Jag brukar be om Söderte och en särskild sorts barntandkräm som de säljer på Apoteket (Lill får jättelätt blåsor i munnen och den tandkrämen hjälper). Om det inte hade varit så långt att åka skulle jag be om falukorv och leverpastej också, men det är ju kylvaror så det är väl att utmana ödet...

segsliten sa...

Pysen: Jag brukar köpa tacoskryddor här, har de inte det där du bor?

Mockapocka: Gröt, det beror på vilken sort. Havregryn finns, men det är dyrt, åtminstone här i Italien.

RedPaint: Bra med ett ställe där man kan handla svenskt! Har inte ni räkost på ert Ikea?

Lurigopalia: Såser tar jag också med lite då och då. Och påsar för att enkelt kunna laga thaimat och indiskt. Creme fraiche köper jag på Esselunga.

Victoria: Vi brukar köra med kylklampar i kylbag.

Ceci sa...

Den inlagda gurkan, kardemumman och bakpulvret som finns här funkar bra för min del. Däremot ber jag alltid om smågodis (saltlakris!) och Läkerol (de godaste sorterna finns ju inte på Ikea). På torsdag får jag besök av mamma och hon brukar ta med sig välinpackade frysta laxfiléer - det är också något som jag kan sakna ibland!

Ceci sa...

Havregryn ja, det ber jag också om! Creme fraiche saknar jag också något oerhört, Esselunga finns inte här..

Cecilia/svengland sa...

"Finns det svenskt kaffe på hotellet?"
Som tur är finns det ju två svenska affärer här i London med väldigt bra utbud och där brukar jag handla det mesta som jag behöver ha, sen har ju Ikea också en hel del, som du sa.
Snabbmakaroner, falukorv., bostongurka, tunnbröd, hönökaka, smörgåsrån, nypon-och blåbärs soppa, en del kryddor, O'boy, pärlsocker, ströbröd,....och såklart smågodis brukar det annars vara vad jag vill ha!

Cecilia/svengland sa...

Förresten - du får gärna länka till mig också om du vill! :-)

segsliten sa...

Ceci: Men... havregryn finns ju här! Annars får du komma hit och shoppa loss nån dag!

Svengland: Ströbröd finns här hos oss, men jag gör mitt själv. Det blir både billigare och godare så.

Myra sa...

I första hand saknar jag saltlakrits. Något så in i norden. Även om mina cravings har slocknat nååågot under det senaste året nu.
Sen är det bearnaisesås. Köper med mig mängder varje gång. Har hittat en sort här och blev överlycklig, ända tills vi smakade på den och insåg att den var dränkt i vinäger!
Pågens bröd är ett måste också. Finns inget bröd som är så gott som deras lite mörkare limpor och 'fyrkanter'.
Och strösocker och vanillinsocker.

Annars tror jag Ikea förser oss med det mesta vi måste ha för att överleva. :)

Bloggullet sa...

Så intressant det här du tar upp med matvaror i andra länder. Jag skulle vilja ha kaffe med utomlands om det inte gick att köpa, och smågodis.
Vilken sorts godis har ni?
Ha en bra vecka.
Kram

segsliten sa...

Myra: Jag har aldrig förstått varför andra länder inte har saltlakrits, är det något typiskt nordiskt? Har ni inte strösocker i Wales, vad använder de när de bakar?

Bloggullet: Här finns det mycket färgat godis med äckliga syntetiska smaker, urgiftiga färgämnen och miljoner konstiga tillsatser. Dessutom är det oftast väldigt sliskigt. Saltlakrits finns inte alls, och kvaliteten på choklad är väldigt varierande.

Fröken Eko sa...

Det absolut första som jag tror jag skulle sakna är nog hårt/mörkt bröd och mjölk!
På de (få) utlandsresor jag avrit på så har jag märkt att det är nåt som inte finns annanstans än i Norden. alltså typ rågbröd, mörka limpr, knäckebröd osv. och mjölk som man faktiskt kan dricka! Mjölken är väl nog lättare att få tag på än brödet, men många gånger har man nog fått mjölk som varit mer som grädde och som absolut inte kan drickas, blä!
Annat är väl nog Fazers blåa choklad, äkta finsk salmiak (typ saltlakrits men bättre) och kanske vanlig knack-korv eller lenkki-korv :D
Oj vad jag blev hungrig nu! Tur att det snart är matpaus.

/F

Speja sa...

När jag bodde i London skickade kompisar över ostbågar! Åh, vad gott det var!

Tant Janet sa...

Nu bor ju jag i Sverige, men jag brukar sakna:

Oboy
Kaviar
Osthyvel
God mjölk
Tacokrydda

Ja det var väl alles.

Anonym sa...

Svenskt kaffe, nòdvàndigt fòr en bra start pà dagen,fazer blà,smàgodis,sirap kardemumma,kaviar,polarkakor bernaisesàs....pust jag kan fortsàtta en bra stund.Och nu bòrjar mina ungar fà sina svenska favoriter.
Kram Maria i SanRemo

Daniel sa...

Bastu, sisu, kosken, lenkkikorv och påskmemma!

Veronica sa...

Det här var kul att läsa :) Jag saknar framförallt lösgodiset, saltlakrits, kokosprickar, gröna grodor, skumbananer, röda bilar... det där att välja sina egna favoritgodisar och plocka på sig några kilon och sitta på soffan framför en film...
Och frukosten, hallonkräm, nyponsoppa, vuxenvälling!, messmör, limpsmörgås. Det är sånt som man gottar i sig alldeles för mycket när man är hemma i Sverige.

Kram på dig

Anonym sa...

Tack för hälsningarna på min bloggen! Nu är jag tillbaka från besökstiden...

Ang. vädret...jag har också börjat tvivla på bageritjejen...

Nina

Myra sa...

Moahahaaaaaa!! Jag menar inte aaalls strösocker!! Pärlsocker såklart! Sowwy. :P
Saltlakrits är väl så nordiskt det kan vara, tror jag, och finns på få ställen utanför gränserna. Konstigt, med tanke på hur vansinnigt gott det är.

Anonym sa...

jo det finns på ikea och jag brukar lagra då men vi är inte där så ofta- sambons mardröm. Det är inte långt i avstånd men eftersom det ligger i södra London är det trafiken som är det som tar tid.
Nu när jag läser andras saker kommer jag på att grönpepparsås är nåt jag tar med och dippar som man kan blanda med creme fraiche till såser.
Djungelvrål finns på svenska caféet i stan- dyrt men värt det. Gott och blandat också. Oj vad jag blev sugen på en massa nu. Kanske får blir en resa till Sverige under lovet om en månad. :-)

Ceci sa...

segsliten - Men de havregrynen jag hittat är stenhårda.. Jag försökte lägga dem i blöt över natten en gång men det hjälpte inte. :P Däremot kommer jag kanske förbi för lite creme fraiche-shopping! ;)

Livet på Citronodlingen sa...

Näe.. inga tacoskryddor... men jag hittade tacos-skal på Lidl.. alltid nåt :o)

Maria Berg sa...

Lättmjölk och saltlakrits. /MB