lördag 14 mars 2009

Språkmisshandel

Har ni spikat någon engelska idag? Inte! Det har en kvinna i vår lekpark. Hon var nämligen en aning irriterad på sin dotter, och skrek med hög röst och bruten engelska:

- EI! FLY DOWN!

Att säga bruten engelska är nog en underdrift, eftersom den snarare var helt jäkla knäckt. Och det var jag också efter ett fem minuter långt gapskratt. I Italien finns det nämligen ett uttryck "Vola basso", som i direktöversättning till engelska blir just Fly down. Detta uttryck betyder ungefär Håll dig på mattan eller Ta det lugnt. Det funkar ganska bra på italienska, men är garanterat betydligt sämre i engelsk tappning.

Från lekparken gick vi vidare till ett litet tivoli som slagit upp sina karuseller i närheten av lillklimpens dagis. Inne på tivoliområdet fascinerades lillklimpen väldigt av en man som stod och slog på en boxboll i skinn. Mannen var ganska smal, så lillklimpen konstaterade:

- Oj, mamma! Han är så platt!

Det är inte alltid lätt att hitta rätt ord. Men jag fick mig ännu ett gott skratt, eftersom jag inte kunde låta bli att associera till tecknade filmer. Ja, ni vet väl hur de ser ut de tecknade figurerna, speciellt efter att ha blivit nermejade av en bil eller en ångvält, platta, väldigt väldigt platta.

5 kommentarer:

thebromanders sa...

Ja, det ÄR verkligen roligt med språk!!

Ingela la la sa...

Det är roligt med felsägningar.. på alla språk! Skönt när man kan få skratta lite ;-)
Trevlig kväll!
Här blir det finalomgången på melodifestivalen om en liten stund.
Kram Ingela

Livet på Citronodlingen sa...

ja, jösses... Jag är REDAN orolig för den lokala skolans engelskaundervisning... det får bli mycket böcker och filmer på engelska här redan i tidig ålder tror jag... ;o)

Anonym sa...

Hej, jag har precis "hittat" din blogg! Jag är också utlandssvenska och bloggar från London - du får gärna lägga till mig på din lista om du vill!
Hej hej!

Unknown sa...

HAHAHAHA jag tror jag dööööööör - "Fly down"