söndag 29 mars 2009

Ekosofi

Igår kväll var det Earth hour, den världsomfattande manifestationen för bättre klimatpolitik, så 20.30 åkte ljuset av. Barnen tyckte det var jättemysigt och vi låg allihop i dubbelsängen och hittade på sagor. Ja, för sagor ville de ju ha, ljus eller inte, så vad kunde då vara bättre än att hitta på egna?

I morse var det dax att tvätta vitt. Jag gick runt i lägenheten och samlade ihop allt som skulle med i maskinen. Sist men inte minst, drog jag av mig det jag hade på mig, trosor, T-shirt, rubbet. Inga kontroller av fickor eller dylikt, bara in med skiten och trycka på knappen.
När jag någon timme senare tog ut tvätten igen, fick jag därför en liten överraskning. Familjen tittade skeptiskt på mig, och jag kunde se vad de tänkte: Okej att snåla på energi, det kan vi ju förstå. Okej att gå med i Earth hour och sedan tvinga familjen att köra på, inte en, utan två timmar i totalmörker. Okej att inte ha en vanlig kapphängare i hallen, utan en gammal gren hittad vid flodkanten. Okej att slänga ner även utslitna gummisnoddar till plastinsamlingen, och karamellpapper till pappersinsamlingen. Men att tvätta trosskydd, det är ändå att gå ett steg för långt!
Ingen skrattade, utan de såg snarare lite oroliga ut. Sambon tittade lite skeptiskt på mig och sa:

- Du gör som du vill, vill du återanvända dem, så är det upp till dig!

Herregud vad jag garvade! Trodde de verkligen att jag tvättat ett trosskydd med flit? Det finns en gräns även för mitt ekomedvetande.

9 kommentarer:

Speja sa...

Aj då, där kanske man ändå ska dra gränsen. Jag menar man får ju inte ha för höga krav på vad ett trosskydd tål;)

thebromanders sa...

Hahaha!!!

mockapocka sa...

Hahahaha!
Man kan ju alltid försöka.

Ingela la la sa...

HA ha, du är för rolig... Det som är allra roligast att det för dom var en möjlighet att det faktiskt var så *skrattar*

Jag hoppas din helg har varit bra...
Kram Ingela

K-L sa...

Tygblöjor, tvättbara trosskydd, varför inte.

Tack för att du livar upp söndagskvällen!!

Nipe sa...

Been there, done that!
Blir så trött på mig själv, varje gång!

Ankan sa...

Å shit vad jag har skrattat, du är ju bara bäst!

Kram

A home far away sa...

Haha ja där går väl ändå gränsen:)
Men ett gott skratt fick du dig ivarje fall!

Kram Gunilla i Singapore

Maria Berg sa...

Jo, nog har en och annan blöja åkt in i tvätten- man samlar ju ihop det där högarna och så in i bara farten - men oj vad "räliga" alla andra kläder blir...

Magnolia - körsbärblomm och påskliljor.... avundsjuk MEN Jag var på stranden med baren över helgen - härligt.

Mina halsbandsblogg har inte varit så aktiv sedan du var där och tävlande men nu när våren står för dörren drar jag igång igen.
Jag kommer att presentera nya erbjudande varje vecka.
Detta vill jag fira med en ny tävling, mer en utlottning av ett halsband.

Det enda du behöver göra är att besöka sida, skriva en kommentar och väldigt gärna länka på din egen blogg.

http://mariaberg-halsband.blogspot.com/2009/03/ny-halsband-lanseras.html

Vänliga hälsningar,
Maria Berg - som önskar dig en trevlig dag.

Ps. Vad skall du spara in på idag?
Tycker om din hängare i hallen.