måndag 30 mars 2009

Ekoeffekt

Efter en myskväll med sagoberättande i sängen i lördags, så har ungarna fått blodad tand på det här med att släcka ljuset.

- Mamma, kan vi inte göra som igår? Kan vi inte släcka ljuset och berätta sagor i mörkret? Storklimpen tittade med hundögon på mig och bad så sött, så sött.
- Okej, borsta tänderna så ska vi göra som igår. Fast pappa kanske inte är med ikväll, han hade något han ville se på tv.
- Nej, det får han inte! Ska han sitta i vardagsrummet så får han bara ha ljusen tända. Det ska vara som igår, ingen el, bara tända ljus i vardagsrummet. Storklimpen såg bestämd ut, händerna i midjan och ena benet lätt böjt, som inför en rejäl stamp i golvet.
- Okej, jag ska snacka med pappa, sa jag, och tänkte att nu är det bäddat för protester. För någon kommer säkert att protestera. Sambon för att tv:n ska av på bästa sändningstid, eller barnen för att det inte blir PRECIS som igår, då tv:n inte var på. Storklimpen slappnade av. Händerna sjönk och benet lämnade sin strategiska placering. Än så länge verkade alla nöjda och glada.

Medan jag och storklimpen pratat, hade lillklimpen släckt varenda lampa i hela huset. Lägenheten låg i beckmörker.

- Vi kanske ska borsta tänderna först innan vi släcker! jag tände lampan i badrummet igen.

Tänderna borstades utan invändningar. Samtliga lampor i huset släcktes, och ingen protesterade. Inte ens sambon. Han lät tv:n stå, och vi hade vår alldeles egna Earth hour med spökhistorier, dinosauriesagor och monsterberättelser. Tänk, ibland är det bara för bra för att vara sant.

7 kommentarer:

Trebarnmamman sa...

Hejsan , det där lät ju alldeles jätte mysigt , halkade in till dig efter det hemska som hände förra veckan ..... Jätte fin blogg du har !! tittar gärna in igen ..

hemma hos bröderna Bus sa...

Ja tänk vad det enkla kan vara värdefullt. Det glömmer man nästan alltid bort i vardagen som går i 300 knyck.
Ha det bra och mys allt ni bara kan. Kram

Monica sa...

Hej !!!
ja,det låter nästan för bra för att vara sant......klimparna dina är ju bara för gulliga.....Gillar också förra inlägget......!!!
Vi hade väl egentligen inte någon släckt timme,även om det var släckt hemma,eftersom vi kom hem precis efter den slutat,så vi måste nog ha någon egen ny sådan.....Jag menar,det gills liksom inte riktigt,det känns som fusk......
Ang. en annan sak så fick du mitt i prick........men så har du ju också "tvillingradarna" ute.....
Ha en bra måndag.....
Kram,
Monica

Monica sa...

Hej !!!!!
Ja,du àr rolig,du......men du har rätt ,jag måste kanske göra det....jag har bara varit lat.....och ja du vet....tänkt på annat viktigare...men, men ...betyder det att jag är så duktg nu då...hmmmmmmm......och sno ideer....det gör de ju ändå för fulla muggar sedan månader tillbaka......men det klart , det blir ju svårare.....
Men ,men .....tack,tack.....ska ta tag i detta........jag måste ändå skicka dig ett mejl, jag lovat......någon dag under dagen kommer det......
Kram,Monica

Anonym sa...

Inte dåligt! De kommer att bli miljömedvetna små klimpar! :o)

ankan sa...

Mmm vad mysigt, kul när barnen uppskattar sådana saker.

Kram

thebromanders sa...

Jättemysigt!!! Ja, verkligen kul när barnen uppskattar sånt där!