torsdag 19 mars 2009

Brådstörtad vårbrytning


Våren är inte så utdragen här. Inget takdropp med små vingliga snödroppar i rabatterna. Inga spridda vällustmoment med en påsklilja här, en pingstlilja där, och någon liten vacker skogsbacke fylld av vitsippor. Jag måste nog säga att jag kan sakna de svenska årstiderna. Visst kan vissa årstider vara lite för långa, men i det stora hela så känns det som om man hinner med bättre. Här i Italien kan det nästan gå lite för fort i bland. Ena dagen går man i täckjacka, och dagen därpå springer man omkring i T-shirt och luktar på blommorna. Visst, jag älskar värme, vädret kan jag inte klaga på, utan det är naturens utveckling jag saknar. Att få njuta av ett par växter åt gången. Att få se hur våren letar sig fram, tar ett par stapplande steg, för att i slutet av maj stå i full blom med hägg och syren i vartannat gathörn. Det är måttligheten jag saknar, att få njuta lite grann i taget. Här är det lite mer pang på rödbetan! Det säger liksom bara SHABRANG, så kommer allt på en gång, och sen är det över. Som att dra ut en tand ungefär, fast lite mindre smärtsamt.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Den oerhört korta våren måste verkligen vara awsome där du bor! Så vacker land :-) Stöd gärna mig i mitt venture http://heltkul.blogspot.com/2009/03/en-weird-favorit.html

Livet på Citronodlingen sa...

Ja, det är samma här nere i syd.. Är det någon årstid jag verkligen saknar så är det hösten... Där är det om möjligt ännu mer abrupt.. varmt som i en bakugn ena dagen och snorkallt dagen efter.. och inga härliga röda och gula blad på träden..

Monica sa...

Hej !!!!
Håller med dig i allt......även det här om att inte höra hemma någonstans.......det tycker jag är jobbet.....hela tiden foten i 2 stigbyglar.....i Sverige är man utflyttad.......här är man utländska.....och så kan inte ens våren dra lite på sig......hi,hi....
Just för tillfället lever jag i en stor stressperiod....katten håller på att ta livet av mig, vet i farao vad som hänt,jag tror mannen mutat honom med räkor....jag får INTE blogga.....hinner inte ens sätta mig vid datorn förrän han börjar yla....men ännu värre......nu på sistone , får jag inte ens ta kort hemma till bloggen....för då ylar han , puttar på mig,eller rasar in i grejerna jag ska fota.......känner du till nån bra katt psykolog...??!!
Hoppas du får en trevlig helg.....
Kram,
Monica

Anonym sa...

Förstår dig. Vill också njuta länge av den härliga våren.
Ha en fin helg!

Veronica sa...

Våren är ungefär som italienarna, pang på :) Jag saknar också våren och hösten precis som Pysen...

Kram på dig

segsliten sa...

Pysen, Veronica: Jag höll just på att skriva om den obefintliga hösten.
Kram ☺

K-L sa...

Jag känner lite som Veronica att det är med vädret som med människorna. Allt är så överdådigt och pang på, i alla fall här. Hemma är allt lite mindre, lite lugnare, lite mer välordnat, även så årstiderna.