torsdag 12 februari 2009

Hjärtefråga

Jag har suttit och funderat på det här med Alla hjärtans dag. Jag kommer ihåg att det var något jag brukade läsa om i Snobben eller se på tv, det var liksom inget som förekom i min värld. Inte förrän i gymnasiet, då skulle det helt plötsligt firas, rosor delades ut till höger och vänster, och det här med alla hjärtans dag blev plötsligt ett begrepp. Åtminstone för mig, som tidigare bara sett det som något väldigt amerikanskt. Så idag slog jag upp Alla hjärtans dag i Wikipedia , jag ville veta lite mer. Vem var denna Sankt Valentin, varför förknippar vi honom med förälskelse, och varför just den 14 februari. Lite visare har jag nog blivit, om inte annat har jag fått veta att Röda Korset i Finland, under just den dagen, uppmanar folk att delta i frivilligt vänarbete. Det tycker jag är fint, en riktig kärleksförklaring till våra medmänniskor. Och inte bara som det ofta är, ett kommersiellt jippo, som går ut på att sälja så mycket som möjligt. Vad tycker du om Alla hjärtans dag? Firar du den? Och på vilket sätt? Tycker du att Alla hjärtans dag är en viktig tradition eller bara ett kommersiellt jippo som går ut på att sälja så mycket som möjligt?

7 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Njäe, alla hjärtans dag i sig känns inte så viktig, men eftersom jag och Peppe blev tillsammans just den dagen för snart 5 år sedan så är det ju ändå en "viktig" dag... Ibland äter vi någon lite godare middag, ibland får man en liten present, men det är inte så viktigt.. Förra året var vi i Bangkok och då passade vi på att gå på middag med show just den kvällen för att det skulle bli lite festligare...

Veronica sa...

Jag kommer ihåg att man gjorde biljetter och annat snällt när man var liten. Men nu tycker jag bara att det är för mycket. Det är absolut inget som jag firar tillsammans med pojkvännen! jag gillar det man gör i Finland, en bra grej för att hjälpa till är bättre än att köpa, köpa, köpa!

Ps. Bra musik!

Kram på dig

Monica sa...

Hej !!!!
Jag är ju en......tadaaaa!!!!!
Romantiker.......så fråga mig om jag gillar alla hjärtans dag....???!!!!!
OOOOOOhhhjaaa.........!!!!!!!
MEN jag går inte på det kommersiella jippot..........jag dukar fint till hela familjen......har hjärt-tema....typ gelehallon.....eller hjärt-formad tårta......som jag skär ut själv......eller nåt annat.....men inte för mycket......
Sedan äter vi nåt gott.....och ja...det slutar där.....presenter...??!!
Njae...inte direkt....kanske nåt litet....nåt år...men inget tvång.....och inget av det som slungas ut med detta tema.....
Ha en bra dag......
Du har mejl.....
Kram,
Monica

Anonym sa...

jadu,det här året förknippar jag alla hjärtans dag med att vår bäbis då blir 6 månader =)))

Jessica och Johan sa...

Efter att ha jobbat inom handel i 15 år. Så måste jag nog säga att det bara är kommersiellt skit jippo. Butikerna köper in röda produkter och blommor flera veckor innan de ska pumpas ut. Men sen själva 14/2 då lägger man på sådär100-150%. helt sinnes sjukt ju. Så för mig är det numera en dag då barna ritar en tackning till pappan och vi kanske är lite extra snälla mot varandra... Robert och hugo får kalsonger med korkodiler på, från Me and I. Bara för att de va så full söta.Vill absolut inte ha blommor! Eftersom jag vet att de DÖR dagen efter... Men lite ledig tid el sovmorgon kanske...

CharmKatti sa...

Det är absolut inte någon viktig tradition. Men kanske ett tillfälle att uppmärksamma någon lite extra?

Nipe sa...

Min man heter Vallentin i andra namn, så vi brukar mobba honom lite extra den 14de. Nä, skämt åsido, vi kallar honom bara lilla söthjärtat, det är väl snällt?
Annars firar vi inte så mkt faktiskt. Vi brukar missa bröllopsdagarna också. Har svårt att vara romantisk på beställning, försöker älska min man varje dag istället.