onsdag 21 januari 2009

Invecklade arbetsuppgifter

Robot- mekanisk inrättning för invecklade arbetsuppgifter (Svenska Akademins Ordlista)

Jag vill ha en städrobot. Jag har sett att det finns små robotar som man startar innan man går ut genom dörren, och sedan har de dammsugit hela lägenheten tills man kommer hem. Jag skulle tycka det var underbart! Jag har sett en annan variant också, som våttorkar golvet, kan man inte få en som gör både och? Allra helst skulle jag vilja ha en robot som gjorde allt. Tänk er en maskin som sorterar tvätt, fyller tvättmaskinen, hänger, stryker, dammar, dammsuger, våttorkar och bäddar alla husets sängar. Det skulle vara underbart! Jag hade städhjälp ett tag, man har det i Italien. Min svärmor tyckte att jag skulle anställa hennes, så det gjorde jag. Man gud vad stressigt! Hon lyfte aldrig på någonting, så skulle jag ha det ordentligt städat så fick jag hålla på i en timme bara för att lyfta upp stolar, plocka undan kläder, leksaker m.m. Jag var liksom tvungen att städa ändå. Jag kommer ihåg att jag i tonåren skrattade gott åt min gammelmormor som brukade städa innan hemhjälpen kom. Fast det var ju lite annorlunda, eftersom hon gjorde det för att inte framstå som en gammal ovårdad slarver. ”Man kan ju inte ta emot besök när det ser ut på det viset!” sa hon och städade så att det glänste. Nu var det ju inte riktigt på det viset för mig, men jag tyckte oftast att det var jobbigare att ha henne här än att städa själv. För att inte tala om det faktum att jag fick en halv dag förstörd. Jag gillar inte att lämna okända människor i lägenheten när jag inte är hemma, vem vet vad de rotar i, så jag kunde inte planera något annat den dagen. Nej, städhjälp är inget för mig, men en robot vore rena himmelriket!

Nej, nu ska jag uträtta dagens invecklade arbetsuppgifter!

3 kommentarer:

Veronica sa...

Om du hittar den där roboten så säg till mig också :) Det skulle vara helt perfekt.

Förstår vad du menar med att ha någon som städar hemma. Det blir ju inte lika bra som om man själv hade gjort det. Det som jag hatar mest av allt är att stryka och det är precis vad jag ska till och göra nu :)

Kram på dig

Ingela la la sa...

Jag vill oxå ha en.. Du kanske kan uppfinna en..

Jag har hört flera som småstädar innan städhjälpen kommer och sen sitter hemma för dom vill inte lämna huset. För mig känns det lite onödigt då måste jag säga.

Vad roligt att du ville vara med och tävla igen!

Kram

FoxensRos sa...

Du glömde de där små dammsugarna tror de finns på ? Nån hemsida de ser ut som en söt liten R2 och klara väl inte mer än brödsmulor men ändå...de finns.

Fast Om du hittar en robot till ett vettigt pris för allt i världen hojta till då!
Jag är ingen bra städerska, eller jo När jag väl få fart så*s*

Har aldrig haft städerska eller hemhjälp men tror inte att jag skulle lämna huset heller om en sån kom - fast städa innan hon/han kom det skulle jag _inte_ för tusan det var ju det jag ville slippa.

Stryka? Hur gör man det? eller Varför? Torktummlare. Stryker gardiner eventuellt sängkläder när jag vill lyxa det.
*kram*FoxensRos