måndag 22 december 2008

Däst som en gödgris i väntan på slakt

Efter en hektisk helg med bröllop och annat har jag nu hittat tillbaka till tangentbordet. Bröllopet var fint som snus med stor middag för 200 gäster på Villa Borromeo, en slottsliknande sjuttonhundratalsbyggnad i närheten av Bergamo (bilder finns på nätet). Eftersom jag vet att det finns en del matintresserade bloggare har jag skrivit ner menyn, dock inte översatt till svenska, så att ni kan se vad man kan tänkas sätta i sig på ett italienskt bröllop. Antar att ni har förståelse med min bortavaro från nätet då jag faktiskt lyckats sätta i mig denna magnifika 28 rätters meny. Det är helt otroligt vad kroppen tål utan att man behöver tillkalla läkare. Har nu tänkt ta det lite lugnare med maten under julen. Jag undrar om sambon kan nöja sig med intravenös vätskeersättning?

MENY
Ostriche Belon de Belon
Salmone selvaggio affumicato dell’Alaska
Frittino di tofanetti e gamberetti
Polpo croccante con frutta caramellata
Insalata di gamberi con petali di verdure e mentuccia
Fois gras d’anatra al Calvados
Paté di prosciutto
Paté di tonno
Prosciutto crudo San Daniele
Prosciutto affumicato di Sauris
Salame d’oca con crostini di polenta caldi
Lardo di Patanegra
Salame di Varzi al coltello
Slinzega con pane nero e lampone
Fornellino con funghi porcini trifolati
Fornellino con fonduta di formaggio tartufata
Insalatina di sedano rapa, noci e scaglie di Pecorino
Selezione di formaggi con degustazione di vendemmie tardive
Risotto ai carciofi
Tagliata di filetto di Manzetta Prussiana al pepe verde
Tagliata di filetto di Manzetta Prussiana ai funghi porcini
Tagliata di filetto di Manzetta Prussiana al radicchio tardivo
Carpaccio d’ananas con salsa speziata
Torta nuziale
Dolci al cucchiaio
Fonduta di cioccolato
Selezione di cioccolatini raffinati e degustazione di Barolo Chinato
Friandises

Viner
Champagne Dellamotte Brut
Moscato Rosa Franz Haas
Sauternes Château Gravas
Arneis Blangé
Langhe Rosso Monsordo
Moscato dei Vignaioli di Santo Stefano Belbo
Liquori

7 kommentarer:

RebeccaW sa...

Å vad häftigt! Vilken meny! Förstår inte vad allt betyder men otroligt kul med så många rätter!

Jag är avundsjuk på dig som fick äta allt detta goda!

Livet på Citronodlingen sa...

hepp... Jag läste upp den för sambon som frågade : Men i hur många dagar åt dem???

Anonym sa...

förstår att du inte hunnit blogga så mkt.jag har själv inte hunnit med.....vad kul att du hade trevligt...kram

Veronica sa...

Oj, det lät som ett mäktigt bröllop! Mycket gott på menyn, hur var maten?! Med tanke på alla gäster så kan ju maten va lite sådär ibland..

Kram på dig!

japp sa...

Hejhej.. oj, de var en redig bröllopsmiddag.. jag har bara intagit lite tomtegröt idag, å min mage slog bakut.. vad e din mage gjord av?..hehehehe.

Joo, jag hoppas jag får till bloggen igen, trist att jag tappat mycket av mina favoriter, lägger ju inte märke till allas namn åså, men man ska egentligen göra en backup tror jag..
ser ju att många har en bakgrund från den sidan, men varför försvann just mitt.. grrr.. trist!

Hoppas du får en jättefin Måndagkväll.. jag sitter kvar på jobbet, sluter 22.. sen är jag ledig imorrn. kram Helén...ps. Gooo Jul!

Livet på Citronodlingen sa...

Jag hittar inget mail.... :o(

Anonym sa...

Tusen tack igen! :)

MAJ GADD!! Vilken meny!!! WOW!
Jösses! Saknar ord...

Ja...vår julmat är nog inget i jämförelse...GAH!

Ha en underbar jul! :)