onsdag 14 oktober 2009

Dramatik i kubik

Ibland kan vardagen bli ohyggligt spännande. Det gäller bara att hitta äventyret i det lilla. I det där som annars är så där tråkigt och vardagligt. Ta till exempel tvätt, det kan vara riktigt spännande - åtminstone här i Italien.

Tänk er en smutsgrå måndagsmorgon.

Tänk er att ni just köpt nya lakan. Nya fina, fräscha lakan som bara ska tvättas innan de kan förgylla sovrummets allra mysigaste hörn - sängen.

Tänk er att ni tar lakanen och ploppar in dem i tvättmaskinen - precis som ni brukar.

Tänk er att ni lite nonchalant drar runt temperaturknappen och ställer in den på lakanstvätt - så där som man gör - av gammal vana.

Tänk er att ni ger tvättmaskinen en kärleksfull klapp - eftersom den är sig själv nog, och till skillnad från andra familjemedlemmar, inte kräver 100% uppmärksamhet 100% av tiden.

Tänk er att ni sedan bara går därifrån - såsom rutinerade tvättare gör - i över en timme.

Tänk er att ni efter en dryg timme råkar gå förbi badrummet - bara sisådär, utan vidare.

Tänk er att ni - av en ren slump - hittar den kvarglömda plastförpackningen som lakanen låg i.

Tänk er att ni - lite slentrianmässigt - slår en blick på tvättråden och upptäcker att de ska tvättas i ...


30° grader? Skontvätt?

Här satte jag tvättmaskinen i halsen.

Men nu får väl ändå den italienska kläd- och textilindustrin ge sig! Okej, att det är 30° graders skontvätt på 90% av alla italienska kläder; det har jag mycket motvilligt lärt mig att acceptera vid det här laget. Men på lakan! Hemma i Sverige tvättade jag alltid lakan i 90° grader. Här är det ofta 60° eller möjligen 40° på lakan. Men 30°, hur fräscht är det?

När det gäller kläder så brukar jag kolla vad det är för material och sen köra efter svenska tvättråd. Men när det står 30° på ett lakan som ska vara av 100% bomull; vad är det då som kräver 30° grader? Jag kan inte annat än undra.
Det första som ploppar upp i mitt huvud är naturligtvis att någon korkad textilfabrikant skulle ha använt sig av vattenlösliga färger. Ja, ni vet, sådana där barnvänliga färger som går att tvätta ur i 40° grader. Men så korkad kan man väl inte vara, inte ens om man är man och italienare?

Den andra - och den mest plausibla anledningen - är att de har försökt helgardera sig mot eventuella framtida klagomål. Att de helt enkelt fegmärker för att slippa reklamationer. För det vet jag ju; att vad som än händer, om jag tvättar i högre temperatur än vad som står angivet, är på mitt alldeles egna ansvar. Om jag sedan inte lyckas få mina kläder rena är eller inte - är inte fabrikanternas bord.

För att återgå till mig och mina lakan, så hade vi det ganska hett om öronen båda två. Dagen hade helt plötsligt blivit väldigt spännande. Jag satte mig på golvet framför den centrifugerande tvättmaskinen och började fundera:
Vad kan hända med ett lakan som tvättats för hett? Kan det hända något med mönstret? Och i så fall vad? Vissnar blommorna? Klumpar prickarna ihop sig i kuddvaret? Eller kommer det att tappa färgen helt och hållet?
Och vad händer med storleken? Kommer det att krympa? I så fall - hur mycket? 10%, 50% eller kanske till och med 90%?

SPÄNNINGEN VAR OLIDLIG!

Tråkigt nog. Eller, jag menar naturligtvis, som tur är, så hände det faktiskt inget speciellt med lakanen. De såg nästan alldeles för normala ut för att falla mig i smaken. Inga färgskiftningar, inga modifierade mönster, utan helt vanliga lakan. Inte ens storleken hade förändrats. Men jag ska inte klaga, dagen hade varit bra. Otroligt spännande och fantasieggande. Och det är ju verkligen positivt så här i mitt i den grå vardagen. Jag kände mig nöjd. För inte hade jag väntat mig att få uppleva ett sådant här rafflande tvättäventyr? I alla fall inte på en måndag.

Några dagar senare kommer nästa chock - i form av ett par skitiga fotbollsshorts. Den här gången fick jag syn på lappen innan jag tvättade, vilket egentligen bara lade sten på börda. Hur ska jag tvätta de här? Ett par perplexa myror har de senaste dagarna kilat runt på hjärnkontoret utan att få något uträttat.



Är det bara jag som inte har någon knapp för 25° grader på tvättmaskinen, eller är vi fler? Vad kommer hända med shortsen om jag tvättar dem för varmt? Jag kan inte låta bli att fantisera om något i stil med Gremlins. Ni vet, shorts som klonar sig oräkneliga gånger, och omvandlas till små hemska varelser som förpestar min tillvaro i all oändlighet. Det är nästan så att jag med skräckblandad förtjusning ser fram emot nästa tvätt!

15 kommentarer:

Pockethexan sa...

Visst är det härligt med tvättråd som ger fler frågor än svar...

I den här familjen tvättar vi ALLT i 60 o det mesta överlever (vetenskapssonen har läst att alla bakterier dör vid den temp. så därför följer vi hans råd)...

Kramis från Hexan själv

<;}

Singelmamman sa...

Herregud så spännande! Jag satt klistrat framför datorn till upplösningen. Bara för att finna att fortsättning följer; hurra! Shortstvätt.
Kram!

Cecilia/svengland sa...

Vilken spännande dag du har haft!!! :-)

Tea Lady sa...

Götapetter alltså! Känner igen det där syndromet från USA! Fegmärkning kanhända. Där fanns det inte ens 90 grader på tvättmaskinerna.

25 grader- fesaljummet, ju! Jag skulle gå på 40 grader, annars finns det ju inte en sportmössa att det blir rent.

Kram

fjortisensmorsa sa...

Nu tror jag att du lååångsamt ska backa undan från tvättmaskinen och fortsätta backa tills du hamnar på en mysig bar med god mat, där tillbringar du de timmar du behöver för att komma ur detta tvätttrauma!!!

Livet på Citronodlingen sa...

Du får antingen ta risken att få hemmet fullt av gremlins eller köpa en ny tvättmaskin som kan ställas in på 25 grader, varken mer eller mindre *asg*

K-L sa...

Hahahaha!! Jag måste erkänna att även jag blev lite besviken över att dina lakan kom ut och såg helt normala ut, men jag kunde helt klart känna spänningen.

Vero sa...

Hehe 25 grader. Ja lycka till. Hihi...

Önskar dig en fin dag. Var länge sen jag var in och läste. Har lite att ta igen.

Monica sa...

Hej !!!!!!!!
Du är bara föööör härlig.....!!!!!!!
Jag höll på att skratta ihjäl mig......
Och ja, onekligen blev min torsdag oooootroligt mer spännande av att läsa det här !!!!!!
Kram,Monica

Veronica sa...

haha, skrattar högt för mig själv :)
Självklart att Italien är "Il paese dei furbi"... Men 25 grader, det hade jg aldrig sett innan!!

Kram på dig

Gun sa...

Vad roligt berättat. Jag märkte när vi var i USA att de också märker med 30 grader på alla kläder, troligtvis för att klara reklamationer. 25 var ju lite väl fegt, hahaha.

segsliten sa...

Pockethäxan: Eftersom det är som du säger, nästintill omöjligt att få kläderna rena i låga temperaturer, så gör man i det här landet väldigt mycket reklam för desinficerande medel (hälls i tvättmaskinen tillsammans med tvättmedlet). Kan företagen vara i maskopi månntro?

Singelmamman: Vi får se om jag vågar mig på dem i helgen.

Cecilia: Eller hur!

Tefrossa: Det lutar helt klart åt 40 grader.

Fjortisensmorsa: Jag backade ända till soffan och drack en varm kopp te. :)

Pysen: Kan bli dyrt ... jag satsar på Gremlins. :)

K-L: Men de var garanterat rena, och det är inte att förakta.

Vero: Du missar inte mycket. Jag är inne i en mer eller mindre permanent formsvacka.

Monica: Kul att kunna skänka dig lite spänning. Annars kan jag tänka mig att dina dagar är betydligt mycket mer dramatiska än mina ... med kunder och allt.

Veronica: Jag kan ju inte annat än undra vad som kommer härnäst - "tål ej tvätt, bör ej användas mer än en gång".

Gun: Lite i fegaste laget kanske!

Unknown sa...

Ahahaa....25 grader kan bara betyda "vädring!" tillverkare gör allt för att slippa reklamationer. Som inköpare sa jag till om detta jämt. Vadå 100% bomull och tvättas i 30 grader? Bra bomullsplagg ska kunna tvättas i 60 och sängkläder t.o.m. i 90.

Fy, vad jag skrattade....

segsliten sa...

Johanna: Dessutom står det 'Wash separately' man undrar ju hur det är ställt med färgen?

Mamma J sa...

Du ser då onekligen till att skaffa dig vardags-spänning :D