onsdag 16 september 2009

Skolkar din fyraåring?

Igår kväll roade jag mig med att läsa igenom den bunt papper som jag fått på dagis. Efter någon minuts läsande kom jag fram till följande uppfriskande paragraf:

"Frånvaro:

Barnens frånvaro måste alltid motiveras i ett skriftligt intyg från förälder. Frånvaro med familjeanknytning skall i förväg meddelas till förskollärarna.
Hursomhelst, efter trettio dagars kontinuerlig frånvaro utan giltig anledning, kommer rektorsexpeditionen meddelas att de nu kan avföra barnet från förskolan."

Den sista biten kan jag förstå - har man sitt barn hemma i en månad utan att meddela sig med förskolan så mister man sin plats. Helt okej, även om jag själv kanske skulle skrivit det lite annorlunda.

Men den första! Varför kräver man att ett dagisbarn ska ha med sig ett frånvarointyg från föräldrarna? Hur vanligt är det att fyraåringar schappar från dagis och drar runt i små rabiata babygäng på stan?
Men vad vet jag egentligen? Jag har ingen större erfarenhet av italienska dagisbarn. Och dessutom har jag inte vistats på stan så mycket det senaste året.

13 kommentarer:

Monica sa...

Hej !!!!
Ja,som sagt var.....det här landet kan upplevas som wacko........men...men....ibland...och i lägen , som detta.....så måste jag dock ta dem i försvar....(lärarna )......jag har nämligen vetat länge.......att många italienska mödrar,inte tar sina barn till dagis,om det till exempel regnar.......eller om barnet är trött,för att han eller hon.....kanske varit uppe till midnatt dagen innan...för att det inte finns regler i familjen....eller för att man har sena middagar.....eller för att föräldrarna kanske haft en middagsbjudning.....eller annat.........listan kan göras lång........därför vill dagisfröknarna.....eller förskolelärarna,ha komplett kontroll över vad som händer......och försöka få föräldrarna att förstå att verksamheten som de bedriver är viktig....och att det är viktigt för barnmet med kontinuerlighet.......och att det inte är en förvaring eller barn-parkering, efter eget personligt behov , som många italienska föräldrar faktiskt tycker.......det tog mig också ganska länge att begripa detta, för vi svenskar är elastiska ,på ett annat sätt........vi utgår efter barnens behov,inte våra egna........
jag skällde på mannen, för att han klagade över att markservicen inte var på topp längre...men utan att bidra med ett jäkla skit.......alltså komma hem kl. 9 på kvällen och ställa sig o laga mat.......tycker jag är max......och så dessutom är det han som gnäller....dra ända in i......tyckte jag då.....därav mitt enorma eldsprutande........
Ha det bra........
Kram,
Monica

Tea Lady sa...

Jösses, att de bara orkar! Har de betalt för att hålla på med administration mer än att passa barn?

Jag har läst dina tidigare inlägg och jag förstår mer och mer var uttrycket "Dubbel Italiensk bokföring" kommer ifrån, hihi...

Kram!

Anonym sa...

Helt otroligt..

Livet på Citronodlingen sa...

asgarv!!

Singelmamman sa...

haha haha! Skrattar mig nästan av stolen. Ser framför mig horder av tre-fyraåringar med nallen släpandes i marken som hänger i centrum. *småfnissar okontrollerat*

Anonym sa...

Hur stänger man av sidans musik eller kan själv reglera?
Skrämmer effektivt iväg folk!

Jessica och Johan sa...

verkar ju urknäppt ju. Varför skulle man ha ett sånt. Man lämnar väl in sitt barn och åker och jobbar el likn....Om barnet inte är på förskolan under dagen vart är det då?? Meddelar inte personalen om de Saknar ett barn?? Skolken kommer ju senare.... är jag av egen erfarenhet rädd för... Lycka till. Du MÅSTE mingla mer på Stan för att reda ut detta...;) KRAM

Anonym sa...

Hur stänger man av sidans musik eller kan själv reglera?

Detta är ALLTID livsviktigt! Annars FLYR folk.

segsliten sa...

Monica: Visst, jag vet att italienska föräldrar gör som de vill, men jag tror inte att det här är sättet att göra det på. Du vet ju själv hur det är med italienare och regler - de är till för att brytas. Reglerna alltså. För en italienare bryter man inte så lätt ... överlevnadsinstinkt!?

Tefrossa: Här lägger man ner väldigt mycket tid på byråkrati ... de verkar nästan njuta av det.

Singelmamman: Här i Italien pratas det ofta om ofta om 'Babygangs' i tidningar och på tv. Äntligen har ordet fått en konkret betydelse för mig.

Anonym: Klicka på paus. Du har min playlist liggande på fjärde plats i högermeny.

Piluttan: Det verkar läge för en kontrollrunda på stan! :)

Helly på vift sa...

*skratt* Fast min lilla kusin rymde faktiskt fràn dagis nàr han var 5 àr gammal, och tog àven med sig sin 2-àriga lillebror som han dessutom lyckades hàmta fràn en annan avdelning. Han lyfte brodern òver stàngslet och hoppade sedan òver sjàlv. Som tur var bodde de inte sà làngt ifràn och min moster (deras mamma) var hemma eftersom det var under deras inskolningsperiod. Det var en mkt stolt pojke som kom hem med hans lillebror och sa -Mamma, mamma vi har rymt :)

Kicki sa...

Haha, mindes inte att man behövde frånvarobok på dagis också, åtminstone när min äldsta gick där 94-95. (Några babygäng fanns förstås inte då, så det var kanske därför.) Det var på ett kommunalt, avgiftsfritt dagis. 8.30-13.00. Alla barn från tre år och uppåt har rätt att gå på dagis. Jättebra!
Det där med barnparkering som Monica nämner, stämmer tyvärr ofta med verkligheten. Många av mammorna hade ofta jättebråttom att lasta av sina treåringar för att hinna hem och städa. Det talades inte om vikten av att barnen får träffa andra barn, leka utomhus osv.

CharmKatti sa...

Haha, du anar inte vad dom kan ta sig för dom små liven:-)
Nä, men det låter lite galet, man får väl lite på föräldrarna som ringer och säger att sitt barn är sjuk. Eller??

segsliten sa...

Helly: :D Hahaha! Kul så här i efteråt. Men jag antar att din moster inte tyckte de hade vidare koll på barnen!

Kicki: Visst är det så. Men när det gäller frånvaro så tror jag inte att det hjälper att föräldrarna skriver intyg. Vill man ha barnet hemma en dag så har man det ändå, med eller utan frånvarointyg.

CharmKatti: För att inte tala om de gånger man kanske tycker att barnet ska få vara hemma och ta det lugnt en dag, det är ju faktiskt inte skolbarn vi pratar om. Har föräldrarna en semesterdag att ta ut så kanske de vill tillbringa den med barnet.