fredag 25 september 2009

Dagisbarn eller toastmaster?

I informationsbladet som jag fått på dagis finns det även ett avsnitt om kläder:

"För att barnen ska kunna röra sig fritt och leka självständigt råder vi er att låta dem ha på sig bekväma kläder och skor (t.ex. träningsoverall). N.B. viktigast av allt; undvik bälten, bodies, axelremmar eller knappar som är svåra att få upp."

Det är ingen ny paragraf, den har funnits med i åratal. Och jag har alltid tyckt att paragrafen är överflödig. Att det säger sig självt att man ska ha oömma kläder på sig på dagis. Idag har jag äntligen förstått varför paragrafen står där.

Dagens mest otippade mundering (killen är 4 år):

  • en stycken ljusblå skjorta (stärkt)
  • en stycken vinröd slips
  • ett par mörkblå byxor med pressveck
  • ett par välputsade svarta skor

Vad som anses vara lämplig utstyrsel kan uppenbarligen variera.

19 kommentarer:

Helly på vift sa...

Stackars liten dà. Tror hans fòràdrar att han àr en liten docka som man klàr ut eller...?

Det hàr med sunt fòrnuft kunde det finnas mer av i mànga làgen...

Mamma J sa...

Jaa, det kan man verkligen säga!

Anonym sa...

Låter som skoluniformen här.. Korta kjolar, fina skor etc. redan från 4 års ålder.. Jag har alltid undrat hur de barnen leker fritt och hur de inte fryser ihjäl..

Unknown sa...

Slips? Ja, framtidsplanerna verkar vara fàrdiga fòr den lille kraken...Putten...

Livet på Citronodlingen sa...

jodå, såna ser man här omkring också... stackars barn!
Det står ingenting om att de måste ha minst 3 tjocktröjor, 2 halsdukar och 1 mössa om temperaturen understiger 18 grader?
Nej, det gör det så klart inte, i alla fall inte om det är som här, för då går de ju inte ut med de små liven...

Jessica och Johan sa...

Fiint ska det va. Kul att leka runt i dessa stela kläder.. Och kul om det är märken och hål efter en dag på dagis, som det kan va... Dagis= mjukis och sköna kläder... KRAM

Ingela la la sa...

Uppenbarligen :)

Stackars lilla unge..

Ha en bra helg!
Kram

segsliten sa...

Helly: Verkar inte bättre, här finns det många föräldrar som inte vuxit ifrån dockvrån.

Mamma J: Smaken är som baken ... eller som i det här fallet; förnuftet är som baken. :)

RedPaint: Som tur är, så är det inte så många skolor som har kvar skoluniformen. Fast här handlar det mer om ett förkläde än en skoluniform.

Johanna: :) Det var bara portföljen som saknades.

Pysen: Nej, frisk luft kan ju vara skadligt! ;)

Piluttan: Precis! Jag funderade på om han hade stärkta kalsonger också. Här har de nämligen pippi på att stryka allt.

Ingela: Enligt lillklimpen hade slipsen åkt av så fort mamman gått därifrån. De andra kläderna kunde de inte göra så mycket åt.

victoria sa...

Stackars barn...undrar om han vågar leka i de kläderna!? I Sverige är den klädseln väldigt sällsynt,tack och lov. Hur är det med dig annars "segsliten"? Länge sen jag var inne i den här världen...igen (jäklar så dålig jag är). Tur att du inte har slutat skriva i alla fall...Sköt om dig vännen, kram Victoria

Kicki sa...

Herregud....killen hade säkert fått stränga order om att INTE smutsa ner sig och INTE göra det och INTE det...
Slipsen kunde ju varit livsfarlig dessutom.
Kan bara sucka.
Huvudsaken är ju att det ska vara fiiint för en del :-)

segsliten sa...

Victoria: Jag känner mig inte riktigt varm i kläderna ännu men jag hänger kvar.

Kicki: Ja, fint som snus ska det vara! :)
För att inte tala om att svettas ... GUAI!!!!

CharmKatti sa...

Shit pommes frites, var det en unge på dagis som hade det där på sig?
Det är ju inte riktigt klokt!
Hoppas han leker ordenligt och hoppar i alla lerpölar!
Ju skitigare barn, desto roligare har dom haft det.

segsliten sa...

CharmKatti: Japp, lekvänligt och bra. Jag vet inte om han hoppade i några vattenpölar precis; på italienska dagis går man inte ut om det regnat, dessutom var det 25° varmt. Men jag vet med säkerhet att slipsen åkte av fortare en kvickt.

Myra sa...

Man upphör aldrig att förvånas.....

Tess sa...

Stackars litet barn! Undra om han får sitta på en pedistal hemma???

Anonym sa...

Det där med skoluniform är verkligen ett hett ämne.. De som alltid haft det älskar oftast det när man är förälder men jag som aldrig haft det fasar för den dagen då det ska vara prydliga skolkläder varje dag.. Jag som jobbar på en skola klär mej inte direkt efter reglerna heller.. jag har inte råd med två uppsättningar garderober..
Min åsikt- avskaffa uniformen.. :-)

segsliten sa...

RedPaint: Här har det varit en del diskussioner kring det heltäckande förklädet(italiens svar på skoluniformen). Till slut bestämdes det att det är upp till skolorna själva att välja hur de vill ha det. Mina klimpar har det t.ex. inte.

Emmama sa...

Precis samma upplever jag har. Gustav har schyssta lekklader pa dagis. Visst, helt och rent men han ar inte festkladd men manga barn ar sa valkladda att personalen ibland maste kanna att det ar omojligt att satta dom ungarna framfor nat pyssligt eller med kladdiga farger och sa ska det ju verkligen inte vara, trist! Kram!

segsliten sa...

Emamma: Det verkar vara ett vanligt problem lite varstans. På lillklimpens dagis löser personalen det genom att klä barnen i gamla utslitna skjortor när de ska pyssla med färg eller annat kladdigt.