fredag 12 juni 2009

Soaré

Idag är det årets sista skoldag för storklimpen, men ingen typisk svensk skolavslutning så långt ögat kan nå. Nej, halvnio till fem som vanligt, är det som gäller här, och betygen hängs upp till allmän beskådan på måndag. Det här frånvaron av avrundning känns lite konstigt tycker jag, men det är bara att ta seden dit man kommer.

Ikväll däremot så ska barnen spela teater på scenen i församlingshuset. Halvnio ska barnen vara där och klockan nio börjar det. Lite sent tyckte jag, när jag läste pappret från skolan häromveckan, men här är det ingen som blinkar. Jag försökte ta upp saken med ett par av mammorna i parken:

Jag: Har ni sett att föreställningen börjar klockan nio?
En mamma: Ja, det blir lite snårigt med tid, men vi får väl tidigarelägga middagen en aning.
Jag: Ähm, det var inte så jag menade, jag tycker att det är sent. Barnen är ju bara sex år, och dessutom brukar mina sova vid den tiden.
En annan mamma: Herregud, när äter ni egentligen!

Javisst ja, tänk att jag kunde glömma det! En äkta italiensk middag intas när en annan käkar nattmacka!

7 kommentarer:

Singelmamman sa...

Tur att inte jag bodde i Italien när barnen var små. Jag hade aldrig kunnat ha dem uppe så länge.

nillas liv på pinnen sa...

Jösses vad olika det är!
Fast svenska middagen kryper allt närmare den kontinentala med åren. När jag var liten var det middag kl.17.00. Hos alla familjer. Idag är det nog inga familjer som äter så tidigt. Snarare runt 19.00.
Intressant det måste vara att bo utomlands och uppleva skillnaderna...

Ha en skön helg!

Myra sa...

Haha. Sorry.
Men jisses så jag känner igen mig. Jag reagerar också på mycket här och då speciellt skolavslutningen inför sommarlovet. Enligt mig är ju en 'svensk avslutning' den enda rätta. Att de här går heldag ända in i det sista och att de små får klä ut sig till Stålmannen, Barbie, Hulken och Tingeling... Tja, det verkar bara vara jag som höjer på ögona över det. :)

Anonym sa...

Herregud, det är ju långa dagar och jättesent vid 9-tiden. Grannens ungar på 4 och 5,5 går och lägger sej kl. 7. Ska man orka upp och vara i skolan kl. 8.30 är det ju jättesent. Jag förstår din förvåning.
Det är samma här med skolavslutning. De slutar visserligen tidigare men de går liksom bara hem. Inget speciellt alls. Men vi får dock vänta över en månad till.. suck!

Livet på Citronodlingen sa...

Vi försöker att äta "tidigt" här.. någon enstaka gång lyckas vi med att inta middagen redan vid 7, men oftast blir klockan minst 8 och gärna nio innan det blir av...

Anonym sa...

Kan inte annat än att känna igen mig...italienska tider är sena tider, nästan nattadags, i vårt hem...

Trevlig helg, igen...
NIna

segsliten sa...

Singelmamman: Nej, ibland kan det bli riktiga kulturkrockar, men det är bara att försöka anpassa sig.

Nilla: Eftersom jag har SVTworld via parabol, så lagar jag mat medan klimparna tittar på Bolibompa.

Myra: Det känns lite snopet med ett så opersonligt avslut, ingen sång, inga blommor, inga "Vi ses nästa år!".

RedPaint: Slutar ni inte förrän i juli? Och när börjar skolan i höst?

Pysen: Eftersom sambon slutar relativt tidigt så äter vi redan vid 18.30-19.00. Snacka om att folk tycker jag är konstig!

Nina: Tur att man kan göra lite som man vill när man är hemma hos sig själv!